Rancilio Silvia - Är det värt att köpa Aubers dyrare PID för preinfusion?

Tobbe

Well-known member
Håller på att fundera lite på vilken pid jag ska köpa till min Silvia. Är inne på antingen basmodellen eller den finare med preinfusion från Auber.

Läste nånstans att själva preinfusion funktionen inte ska vara så mycket att ha då den inte reglerar bryggtrycket. Eller vad säger ni som har använt funktionen, märker ni att den gör någon nytta?
 

Jonken

Well-known member
Pre-infusion funktionen är kanske inte så bra i sig, men den kan användas som timer istället. Det går att justera bryggtrycket genom att öppna ångventilen, men man gör det i blindo om man inte har en tryckmätare också. Lite bökigt att behöva fånga upp vattnet men värt att leka med.

Den största fördelen med det dyrare kitet är att den reglerar ångan också, annars måste man fortfarande surfa den (det blir enklare eftersom man vet temperaturen men det trista är att behöva stå och tajma..)
 

trisse

Well-known member
Bara så du vet så fungerar dessa utmärkt med Silvian. Antigen sågar man ut ett hål i Silvian för den eller sätter den i en box brevid

SEK 290.84 | Inkbird PID Temperature controller Thermostat AC 100 - 220V ITC-100VH+K Sensor +40A SSR For Home Brewing,Carboy,Green House
https://a.aliexpress.com/_m0L6kcl

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Tobbe

Well-known member
Jo har funderat på denna. En stor fördel med aubers är ju att monteringen utanpå maskinen blir hyfsat snygg. Tydligen verkar det ju bli problem med värmen om man monterar den infällt.
Hur har du monterat din? Var installationen smidig?
 

trisse

Well-known member
Har inte kvar min Silvia men jag när jag hade den moterade jag den på sida. Finns aluminiumboxar att köpa på kjell som matchar rätt bra. Men visst, de är lite större än aubers.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 
Senast ändrad:

Tobbe

Well-known member
Ja den verkar också intressant men ser inte ut som att det går beställa nått därifrån. Står följande på beställningssidan:

Note, 31-01-2020: We are currently out of stock
Your order will processed as soon as our stock has been replenished. This page will be updated when have confirmation about the leadtime from our manufacturer.

Har dom typ lagt ner tro?
 

Jonken

Well-known member
Mecoffee har haft en del problem och en stackars utbränd ensamföretagare som följd. Vet inte status nu men för ett tag sedan var den svår att rekommendera, trots relativt lågt pris och avancerade funktioner (kul att skuggan haft en som fungerar!)
 

skuggan

Active member
Hoppsan.. hade ingen koll på att andra haft strul med dom. Min bara funkar utan några problem både i äldre och även silvia e som är ca ett år gammal nu.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

benji

Active member
Jag fick samma intryck av mecoffee, de kändes väldigt osäkert. Samtidigt hittade jag ingen liknande produkt så bestämde mig för att chansa, trots inga svar när man mailade killen. Fick bekräftelse på beställningen direkt, sedan dröjde det ca två veckor innan det kom en leveransbekräftelse och därefter ytterligare 10 dagar tills den låg i brevlådan.

Är i efterhand riktigt nöjd, utan tvekan den bästa investeringen för bättre espresso. Allt fungerar klockrent (än så länge iaf), men jag valde att enbart installera styrning av temperatur för bryggvattnet (aktiv PID). Skippade ångtempen och pumpen för preinfusion. Kan nämna också att jag lagt in lite värmeisolering runt kokaren.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp