Ventilproblem, Brasilia Portofino

zxshoe

New member
Kliver lite utanför min komfortzon här och länkar in ett klipp jag gjorde i våras men som aldrig blev besvarat. Så golvet är fritt :) Vad är det för fel på min maskin? Vet jag var ute o cyklade med att det var sensorn som strulade, misstänkte senare att det var ventilen. Men frågan är om den verkligen ÄR trasig eller om det går att "återställa" den på nåt sätt??

Länk till YouTube ...

/Stefan
 

Jonken

Well-known member
Varför tror du att nivåsensorn är trasig till att börja med? Beskriv grundproblemet.

https://espressocare.co.uk/level-probe

När du tar loss kabeln förbikopplar du funktionen och låter pumpen fylla hur mycket den vill. Då sipprar det ut genom vakuumbrytaren till slut, som är till för att släppa ut luft och sluter först när lite ångtryck byggts upp. Ventilen du tänkte att det skulle rinna ut ur är en övertrycksventil, som först öppnar om du får för högt tryck i kokaren.
 

zxshoe

New member
Tack för ditt svar Jonken, det har varit körigt ett par veckor så jag har inte hunnit återbesöka problemet. Jo själva grundproblemet var som jag nämner i filmen (tror jag) att motorn helt enkelt inte går. Det började lite då och då (1/10 gånger kanske) men blev oftare och oftare tills den inte fyller vatten alls. Anledningen att jag misstänkte sensorn (den jag kopplar ur i filmen) var helt enkelt att det var då och endast då som motorn gick.

Men om jag vänder på frågan och utgår från att det inte är något fel - hur startar jag upp maskinen första gången om tanken är tom? Är det bara koppla in vatten och ström och slå på den? Har för mig det var så jag gjorde när jag fick maskinen för många år sedan.
 

Jonken

Well-known member
Menar problem i stil med:
  • kommer inget vatten ur gruppen när man försöker brygga
  • kokaren (obs: med tank brukar man avse vattenreservoar, som jag antar saknas i din maskin) fylls inte med vatten + hur man märker att den inte fylls

Gissar att du har det sistnämnda problemet och att det beror på kalkavlagring. I vanliga fall märker nivåsensorn när vattennivån når upp till den, dvs. får kontakt med jord och stänger av fyllningen. Om kalk, som har jämförbar ledningsförmåga med vatten, länkar ihop sensorn med jord kommer kokaren inte fyllas på grund av det istället.

Ta ut och gör rent sensorn. Har du massa avlagringar bör du kanske avkalka om du känner dig kapabel till det, annars lämna in på service.
Innan du är säker på att den fyller på med vatten när det krävs bör du koppla loss kablarna från elementet så att det inte överhettar och går sönder.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp