Vad ska man skaffa sig? Skulle verkligen upskatta tips och feedbacks från kunniga.

__FearLesS__

New member
Hej till alla riktigt kaffe älskare där ute,

Jag vill börja med förklara min situation kanske det här kan förlätta med att hjälpa mig till vad jag egentligen behöver?
Så jag har druckit perkulator kaffe eller vanlig filter kaffe i flera år, jag är runt 30 år och tycker att det smakar bitter och surt mesta dels, (vet inte om det är rätta ord att använda, men ni förstår det smakar skit för min del.)

Man har funderat att skaffa en riktigt espresso maskin i flera år nu efter man har sätt dessa fin krämiga shots på YouTube och några vänner runt om världen som äger en Decent eller Slayer maskiner.

Jag undrar då om jag köper en Slayer single group maskin för 7k usd + och en bra grinder runt 2k usd för att kuna mala jätte fint. Kommer jag märka skillnad om jag istället gick med 1k usd grinder och en Lelit maskin eller annat för runt 1,5-2k usd?
Är dessa extra tusen $ värda när man köper en Slayer eller Decent espresso maskin känner man smak skillnad?

Har läst och hört från många att " espresso lever machines " ger bästa espresson om man lär sig hur maskinen som man har köpt fungerar och får till konstanta shots, istället för automatiska maskiner eller semi manuella.

Jag har aldrig använt en espresso maskin innan men är snabb lärd och har tittat massor av videos och lärt mig grunderna hur det går till och hur man använder olika typer av espresso maskiner.

Tack för er tid, upskattar er hjälp i förskott.

- __FearLesS__
 

Jonken

Well-known member
Ge det gärna lite tid eller gör ett nytt inlägg i ditt första inlägg innan du skapar nytt. Förstår visserligen om du är ivrig för att få bättre kaffe hemma :)

Tycker inte att man kan säga att varken "lever machines", Slayer eller Decent är bäst - när man kommer över en viss nivå är de flesta maskiner bra med olika styrkor och svagheter. Sen beror det mycket på vilket sorts kaffe du gillar. I teorin bör du kunna komma nära t.ex. Slayer med en Lelit Bianca eller Breville Dual Boiler med en Niche Zero, det behöver inte kosta på enormt även om du vill använda ljusrostade bönor avsett för filterkaffe.

Lever/spak/pistongmaskin eller vad man vill kalla det gör ofta bra ifrån sig för ett lågt pris, själv är jag väldigt nöjd med https://www.cafelatstore.com/collections/frontpage/products/robotpowdercoating och tycker att den passar bra för nybörjare också. Samtliga maskiner nämnda kan brygga god espresso, det kommer inte smaka exakt likadant och variera i svårighet/smidighet.
Skulle jag se en Lelit Bianca som en uppgradering? Absolut, enklare temperatur-reglering och repeterbarhet. Decent ännu ett jättekliv över det eftersom det går att programmera och styra fler variabler. Blir det bättre espresso? Inte säkert. Slayer tycker jag personligen bara känns dumt..

Det är enklare att säga att det lönar sig att lägga pengar på en bättre kvarn. Väljer du en Niche Zero får du punga ut med ganska mycket mer för att slå den bara, 2-3ggr..
 

Eightfiftysix

Well-known member
Jag förstår verkligen att du vill ha espressomaskin, det ska jag själv skaffa nångång framöver. Men när jag tänker lite på det du skriver först, din nuvarande situation och att du vill börja dricka godare kaffe, så kan du ju också tänka lite som att skaffa en bra kvarn, och börja brygga gott specialkaffe först (om du nu vill). Detta då för en otroligt mycket mindre penning. Visst, inte espresso, men väldigt gott kaffe av olika slag.

Tex genom att köpa en bra kvarn + Aeropress, eller V60, Chemex, eller lite roliga laboratoriesaker som vakuumbryggare tex så kan du ha väldigt mycket kul, lära dig mycket och dricka gott kaffe på kuppen. Det är där jag är själv.
 
Topp