Resultat 1 till 2 av 2
    Junior Member
    Reg.datum
    okt 2020

Question Köpråd - All in?

Hej till alla riktigt kaffe älskare där ute,

Jag vill börja med förklara min situation kanske det här kan förlätta med att hjälpa mig till vad jag egentligen behöver?
    Så jag har druckit perkulator kaffe eller vanlig filter kaffe i flera år, jag är runt 30 år och tycker att det smakar bitter och surt mesta dels, (vet inte om det är rätta ord att använda, men ni förstår det smakar skit för min del.)

Man har funderat att skaffa en riktigt espresso maskin i flera år nu efter man har sätt dessa fin krämiga shots på YouTube och några vänner runt om världen som äger en Decent eller Slayer maskiner.

Jag undrar då om jag köper en Slayer single group maskin för 7k usd + och en bra grinder runt 2k usd för att kuna mala jätte fint. Kommer jag märka skillnad om jag istället gick med 1k usd grinder och en Lelit maskin eller annat för runt 1,5-2k usd?
    Är dessa extra tusen $ värda när man köper en Slayer eller Decent espresso maskin känner man smak skillnad?

Jag har aldrig använt en espresso maskin innan men är snabb lärd och har tittat massor av videos och lärt mig grunderna hur det går till och hur man använder olika typer av espresso maskiner.

Tack för er tid, upskattar er hjälp i förskott.

- __FearLesS__
    Senast redigerat av __FearLesS__ den 1 vecka sedan klockan 22:43.

Junior Member Mbers avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Hej,

Citat Ursprungligen postat av __FearLesS__ Visa inlägg
    Jag undrar då om jag köper en Slayer single group maskin för 7k usd + och en bra grinder runt 2k usd för att kuna mala jätte fint. Kommer jag märka skillnad om jag istället gick med 1k usd grinder och en Lelit maskin eller annat för runt 1,5-2k usd?
    Är dessa extra tusen $ värda när man köper en Slayer eller Decent espresso maskin känner man smak skillnad?
    Smakskillnader mellan espressomaskiner

Du kan definitivt känna en smakskillnad mellan en maskin som har variabel flödeskontroll under bryggning (Slayer, Decent Espresso, Lelit Bianca m.fl) och en maskin som inte har det (Lelit Anna, La Marzocco Linea Mini m.fl.)

Du kan möjligen känna smakskillnad mellan en maskin som har steglös variabel flödeskontroll (Lelit Bianca, Decent) och en maskin som har flödeskontroll i två-steg (Slayer). Så, rent smakmässigt tycker jag att Slayer inte är värd de extra tusen dollarna över Lelit Bianca (22k sek) eller Decent (~50k sek).

Vidare kan du sannolikt känna smakskillnad på en Decent Espresso och en maskin som inte är Decent Espresso, om du använder någon av de funktioner som bara Decent har. Därför tycker jag att Decent, rent smakmässigt, gör alla dyrare maskiner (>50k sek) ovärda att betala för.

Däremot om Decent är värd att betala det dubbla priset över en Lelit Bianca, beror på om du tror att du behöver mer än "bara" variabel flödesprofilering under bryggning - och det, beror på vad för smakprofil(er) du eftersöker i en espresso.

Smakskillnader mellan espressokvarnar

Liksom för espressomaskiner, känner du inte nödvändigtvis någon smakskillnad mellan dyrare och billigare espressokvarnar; vad som skapar smakskillnad mellan två espressokvarnar, är främst vilken geometri deras malskivor har.

Du kan exv få nästan/helt samma smak på espresson från en Mazzer Super Jolly (~8-11k sek) och från en Mahlkönig EK43 (~35k sek), om du installerat malskivor av samma geometri i bägge kvarnar.

Med det sagt rekommenderar jag att du i första hand väljer kvarn efter vilken geometri på malskivor du vill ha - och det, beror åter på vad för smakprofil(er) du eftersöker i en espresso.

Med allt detta sagt - hur vill du att din espresso ska smaka när du brygger den hemma?
    Senast redigerat av Mber den 1 vecka sedan klockan 20:35.

Liknande ämnen

1. Köpråd!
    Av bulbin94 i forum Espressomaskiner
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-04-02, 07:53
  2. köpråd
    Av Natanael i forum Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 15:27
  3. Köpråd!
    Av stein82 i forum Hårdvara
    Svar: 22