Kapacitet i espressokorg

larsa

Well-known member
Det står "Average Capacity: 12/18". Jag tolkar det som att tillverkaren rekommenderar 12-18 gram och att medelvärdet 15 gram borde vara det optimala. Ju längre från 15 gram ju sämre blir det. Men det är ju bara att prova. Det du tycker är bäst är bäst för dig.
 

bauta

Well-known member
Det var min tolkning oxo, men allt under 18 g är oerhört lite i denna korg. Jag är van att tamperns överkant stannar jäms med filtrets överkant. Eller så har jag en väldigt tunn tamper😊

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

Mayhem

Well-known member
Att kalla det average men specificera två siffror är ju konstigt. Känns som att det måste handla om en tveksam översättning från italienska?

När du trycker i ända uppåt 20 g kaffe i korgen borde du väl få rejäla avtryck från spridarfiltret och skruven (om det sitter fast med en sådan)? Gissar att mängden kanske är specificerad med en tanke på att undvika detta vilket kan störa distributionen och därmed extraktionen.
 

bauta

Well-known member
Var förbi kaffecompagniet idag och handlade lite kaffe, och passade på att fråga dem. Deras tolkning är oxo min & max-värde på kaffedos. Sen beror det såklart på vad för maskin du har, hur mkt spridarfilter sticker ner.
Ska testa med maxdos kaffe innan det gör avtryck i min rocket r58

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp