TIR på malverk

basiecally

Well-known member
Hej!

Jag kommer in i kaffeprylsvärlden lite från hobbyverkstadsvärlden. Där brukar man använda begreppet TIR, eller Total Indicated Runout vilket är hur mycket man kan mäta att något avviker från sin rotationsaxel. Jag tycker att min Isomac har gjort lite väl oregelbundna ljud, som att nånting inte snurrar helt koncentriskt i den. Plockade isär malverket igår och förutom att jag nu har en förklaring till varför mina espressos blir sura och drar igenom för snabbt (kanterna på både övre och nedre malverket var rätt slitet jmf med när jag började använda kvarnen) så märkte jag att hålet i nedre malverket är ca 0,1mm större än axeln den sitter på. Espressomalet kaffe är ju bra mycket mindre än 0,1mm i kornstorlek. Jag gjorde mitt bästa för att centrera malverkskonen så mitt på axeln jag bara kunde och jag tror att det blev bättre. Lite oregelbundet ljud fortfarande.

Men ni som har bättre kvarnar: vet ni vad som är vanligt alt. acceptabelt kast/TIR på en malskiva? Hur gör ni för att se till att centrera malskivorna på axeln?

K
 

Jonken

Well-known member
Man brukar säga att espressomalet är ca. 0,25-0,5mm (plus ganska stor andel mindre partiklar).

Någonstans runt 0,02 får man anse vara bra. De bästa ligger på 0,005-0,01 men majoriteten av alla kvarnar är betydligt sämre. Det är svårare att räta till koniska malverk än platta. Om ditt redan har tagit stryk låter det som att det är dags att uppgradera.
 

basiecally

Well-known member
Eggarna i verket är fortfarande vassa, bara nedre kanten som är skavd. Tänker mig att ha malskivorna centrerade i förhållande till varandra borde vara det som gör malningen jämn. Varierande avstånd under malning borde ju innebära varierande kornstorlek. Sen har jag fått för mig att förekomsten av "fines", alltså de mindre partiklarna som du skriver, är ett tecken på ett sämre malt kaffe?

Du får gärna utveckla "stryk" och "uppgradera". Är slitaget jag beskriver onormalt för en kvarn? Det är alltså precis i nedre kanten av båda malskivorna som det är slitet ett slätt band på ca 0,7mm i höjd. Och med uppgradera, menar du byta skivorna eller byta kvarn?
 

basiecally

Well-known member
För övrigt: 0,02 är ju väl inom vad man kan kräva av många koniskt rullagrade maskinverktyg! Det låter rätt otroligt att en kaffekvarn, utan såna lager, skule klara de toleranserna under last.
 

Jonken

Well-known member
Tolkade det som att du pratade om eggarna, likt den här: https://www.home-barista.com/grinders/zassenhaus-vs-zassenhaus-t3751.html#p40625

Ser det ut så menar jag bara att det inte är värt priset att köpa nytt malverk om kvarnen dras med andra problem. Finns kvarnar för en ganska rimlig peng som är betydligt bättre utgångspunkt.

Javisst vill man att malverket ska vara så jämnt som möjligt på alla sätt. Fines är normalt och inget dåligt i sig om det inte blir alldeles för mycket, s.k. boulders är större problem för espresso skulle jag säga. För modern "EKspresso" minimerar man fines också för att kunna mala finare, men det drar mer åt bryggkaffe än traditionell espresso.
 

basiecally

Well-known member
Aha, nej eggarna är det inget fel på. Men nere vid nedre kanten är det liksom blankslitet. Kunde dra ihop plattorna flera steg längre nu än när jag skaffade den, beggad.

Det är väl under last som det borde spela roll? En dåligt lagrad axel kan ju löpa runt inom 0,001mm men löpa ut med flera millimeter när den belastas.

Det är ju ändå bra att fines inte verkar vara ett jätteproblem! Då finns det nog fortsatt lite att förbättra på min kvarn innan jag byter upp mig.
 

Jonken

Well-known member
Visst är det så. Visserligen har bönorna till viss del en centrerande effekt, det är så t.ex. Skerton och liknande kvarnar kommer undan med att kunna mala fint öht med dålig axel och lös kon. Sen är det inte tillräckligt för att bli särskilt bra. Finns inte utgångspunkten spelar det ju ingen roll hur bra axeln löper runt under belastning heller.
 

Jonken

Well-known member
Sen svaret på var gränsen går för vad som är acceptabelt är svårare att svara på. Ett snabbt experiment för att försöka se hur stor skillnad det gör:

Malde 16g med inställning 1.8 med en Kinu M47 original och bryggde som vanligt. 30 sekunder pre-infusion med ett tryck under 2 bar, sen 30s med 6 bar. Extraktionen uppmätt till ~18%

Sen malde jag 8g på 1.9 och 8g med 1.7 blandat ordentligt med visp för att försöka simulera ett fel på ~100µm så gott det gick. Kinu ligger enligt uppgift på någonstans runt 10-30µm från början och två siffror bör motsvara en inställning runt 75-90µm. Riktigt samma sak blir det såklart inte men motståndet var snarlikt och det gick att brygga efter samma parametrar. Här blev extraktionen bara 17% och det var tydlig skillnad i smak.

I jämförelse med varandra var den första fruktig, med bra munkänsla och lite starkare. Den saboterade smakade syrlig, tunn och med en eftersmak av sump. Skillnaden blev större ju mer de svalnade - den andra gick från ändå tolererbart dålig till riktigt läbbig.

Inte ett blindtest och kanske med lite för stor variabel, ska nog försöka med ett halverat spann när smaklökarna har återhämtat sig :lol:
 

Jonken

Well-known member
Dagens experiment. Samma bönor, lite högre dos (18g). Den här gången med halverat avstånd mellan inställningarna, dvs. 1.8 eller 1.75+1.85

På grund av den högre dosen (lägre bryggratio) gick extraktionen ner till 17% men hamnade där för bägge. Det var aningen lägre motstånd både idag och igår för den ojämna pucken, den här gången resulterade det i 45,2g espresso jämfört med 41,3g i den normala koppen så det hjälpte nog till att få lika hög extraktion. Eftersom jag inte kan brygga bägge koppar samtidigt har jag börjat med den jämna för att ge den ojämna så bra chans som möjligt att smaka bra - och idag smakade den faktiskt bättre. Om det beror på att den var några minuter färskare, ~8% svagare eller att jag hade svårt att hålla 6 bars tryck hela vägen mot slutet är svårt att säga men jag lutar åt att den helt enkelt blev lite mer lyckad.

Inte grundläggande test på något vis, men det antyder i alla fall att ~100µm är för stor felmarginal för att vara acceptabelt medan ~50-60µm som nog motsvarar det värde många relativt bra kvarnar som inte specifikt satsat på toleranserna ligger på kan vara tillräckligt bra för att andra variabler kan göra lika stor skillnad. Åtminstone för ett koniskt malverk som i sig inte maler riktigt lika jämnt som ett platt.

Tycker också att det är intressant att tre espresso med samma extraktion kan smaka så annorlunda. Från riktigt illa, till dugligt och riktigt gott. Kul med tanke på den här studien som kom ut nyligen: https://www.nature.com/articles/s41598-020-73341-4 och möttes med en hel del skepsis (visserligen inte samma TDS för mig och nu handlar det om espresso, men det illustrerar i varje fall att extraktion inte är hela bilden)
 

basiecally

Well-known member
Intressant undersökning Jonken!

Mäter du extraktion med nån slags refraktometer eller kromatograf eller liknande?
Jag har iaf lyckats mala enormt mycket finare med min kvarn nu sen jag justerade om den. Dock börjar jag få lite obekvämt lång pre-infusionstider och trycket jag behöver komma upp i för att kaffet över huvud taget ska börja rinna är väldigt högt, mätt med känsla på spaken jmf med vad jag har varit med om innan. Dock blir jag rätt förvirrad över hur kaffet faktiskt smakar för det blir fortfarande rätt surt. Hade väntat mig nåt bittert och som smakade lite bränt.

En märklig egenhet är att jag också i början, istället för crema, får ut nåt som liknar fettdroppar som lägger sig på ytan av kaffet. Sen kan det komma lite crema senare.

Jag tror att jag uppenbart maler för fint mtp motståndet och tiden men jag blir inte klok på det här med syran. Och då har jag ändå räknat ut hur jag ska göra för att få upp min Zacconi i temperatur så nu står gruppen och går på tomgång på runt 88 grader.
 

Jonken

Well-known member
Fettdroppar låter definitivt som att du maler för fint. Då brukar jag ge upp direkt och börja om med grövre malning.

Ja, jag kör med en billig optisk refraktometer så den är inte speciellt exakt - egentligen bör man filtrera först genom relativt dyra engångsfilter och gärna köpa en digital grej för många tusenlappar.. men det verkar fungera tillräckligt bra för att använda som måttstock hemma. Bryggkaffe är för svagt för att det ska gå att se ordentligt men espresso är inga problem. http://www.riktigtkaffe.se/showthre...ter-TDS-tråden&p=474580&viewfull=1#post474580

Du kan för övrigt ställa maskinen på en våg och räkna ut ungefärligt tryck om du kör med versionen utan fjäderkraft. https://www.home-barista.com/levers/pulling-force-for-la-pavoni-europiccola-t23023.html#p269286

Vad använder du för bönor?
 

basiecally

Well-known member
Då gör jag så! Jag vred upp kvarnen ordentligt efter att ha justerat malskivorna eftersom vattnet gick för snabbt även på den lägsta inställningen. Bara kokarens tryck räckte för att driva genom det sista vattnet.

Just nu använder jag Ojo de agua, från Big Lake Coffee Roasters i Östersund. Tvättad Caturra som är ljust-mellanrostat. Kanske lite ambitiös rostprofil för en nybörjare...

Knepet med vågen minns jag att vi har pratat om tidigare, och att kolven på Zacconin var mindre än på Lapavonin och att det skulle krävas lite mindre muskelkraft för att komma upp i vettigt tryck på den. Har ingen badrumsvåg själv men ska se om jag kan låna en och se hur hårt jag egentligen härjar på den där stackars spaken. Som för övrigt har börjat glappa lite vid nitningen på Lapavonin. Är det ett vanligt problem att de släpper? Tänkte försöka trycka till nitningen igen men risken är ju att det spricker om man hamrar på material som redan är deformerat en gång.
 

basiecally

Well-known member
Ska se om jag kan hitta nåt trevligt att mala idag.

Men det här med fettdropparna... Försökte googla lite på det och det verkar som att fler än jag har råkat ut för det men att de flesta blir ungefär lika konfunderade och att få kan förklara det. Är det vanligt när man maler för fint? För i det jag kunde läsa mig till så verkade det inte finnas ett klockrent samband med malningsgrad.

Nej, det var inte de bultarna jag menade utan själva nitningen mellan skaftet och "kryckan" i spaken. Där har det börjat glappa. Ser ut som att det bara är en nitning på min maskin, vet inte om de gjorde det mer elegant på nyare modeller.
 

basiecally

Well-known member
Köpte Gringos "The Outsider" idag, mörkare rostning och en skvätt robusta i. MYCKET mindre syra, men mer beska. Ska testa mala lite grövre igen tror jag. Gick overkill med justeringen av min kvarn tror jag, är nu en fjärdedel in på justeringsskalan och är precis i överkant för vad som skulle kunna passera för bra espressomalning, tydligen. Fram med skruvmejseln igen!
 

Jonken

Well-known member
Outsider kan du också försöka att medvetet brygga med lite svalare temperatur. Kan tipsa om deras Prime Espresso som ett mellanting, ganska ljus men ändå relativt okomplicerad och riktigt god.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp