Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 9 till 11 av 11
    Hej!
    En liten uppdatering. I ett första steg så bytte jag packningen vilket hjälpte något då den höll tätt efter det, men trycket varierade fortfarande och var inte stabilt eller tillräckligt högt. I helgen bytte jag pressostat från Campani till Sirai och rengjorde Solenoidventilerna på Jonkens rekommendation och vips, så var bryggtrycket uppe i nästan 11 bar med min enkla mätare under portafiltret. Stort tack för tipset Jonken!

Det betyder att jag nu har ett något mindre, men omvänt problem? Vad jag förstått det som bör man ligga på 8,5-9 bar. Jag har köpt ett kit med ny OPV som ska göra den reglerbar, men det är så många ventiler, muttrar och slangar som jag inte har tillräcklig med koll på så jag är rädd för att göra fel. Men jag ska ta tag i det i framtiden när tiden finns.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Om den visar 11 bar statiskt tryck (dvs. utan nålventil som släpper igenom lite vätska och simulerar espresso) kommer det verkliga trycket ligga runt 10 när du brygger på riktigt - dvs. helt ok, speciellt om du gillar tjocka ristretto.

Tja, jag är ju snarare lagd åt 1:2 ration och den moderna sötsyrliga espresson. Så jag skulle nog föredra något lägre bryggtryck(?), men oavsett så är ju nuvarande långt bättre än det svajiga tryck som var fallet tidigare.

Liknande ämnen

1. Köpes: Nuova Simonelli Musica Lux
    Av Jollwo i forum Köp och sälj
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-06-24, 20:05
  2. Säljes: Simonelli Musica
    Av Jcsvensson i forum Köp och sälj
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-23, 02:53
  3. Nuova Simonelli Musica Lux ink kvarn.
    Av Kaffe_gbg i forum Köp och sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-11-21, 00:45
  4. S: Nuova Simonelli Oscar
    Av KristianK i forum Köp och sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-11-07, 20:43

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg