Lågt bryggtryck - Nuova Simonelli Musica

Kaffeultras

Well-known member
Hej!
Jag har köpt min första espressomaskin, en begagnad halvfungerande Musica. Säljaren hade köpt den som ett renoveringsobjekt han inte fick tid till att slutföra. Han har avkalkat den, bytt strömbrytare, packningen till värmeelementet och en trasig ventil (retaining valve). Problemet som kvarstår är att bryggtrycket inte håller i, den går upp till 10 bar en väldigt kort stund innan den faller ner mot typ 3 bar.
Jag har redan köpt maskinen och väntar på att få den nerfraktad till Malmö av min pappa, tills dess önskar jag köpa reservdelar för att kunna börja mecka direkt när jag får den om några veckor. Så jag behöver er hjälp.

Jag har redan beställt ny OPV som är reglerbar och ny pressostat (SIRAI). Hade också tänkt köpa en ny vibrationspump (som gissningsvis är problemet, eller?) Finns det något annat jag bör beställa när jag ändå är igång, som också skulle kunna vara felet?
Tacksam för alla svar, då jag är en noob gällande allt som sitter inne i maskinen.
 

Jonken

Well-known member
Det skulle kunna vara pumpen men lika gärna OPV som är problemet. Så där är du nog på rätt spår. Ytterligare felkällor som är vanliga är solenoidventiler, man får plocka isär grejerna för att rengöra på djupet.

Vart beställer du ifrån?
 
Senast ändrad:

Kaffeultras

Well-known member
Det skulle kunna vara pumpen men lika gärna OPV som är problemet. Så där är du nog på rätt spår. Ytterligare felkällor som är vanliga är solenoidventiler, man får plocka isär grejerna för att rengöra på djupet.

Vart beställer du ifrån?

Alright, tack. Jag beställer från elektros. Länkar nedan. Finns det någon pedagogisk video eller enkla instruktioner hur man rengör dessa ventiler?
https://www.elektros.it/se/en/coffe...ova_simonelli_spare_parts/musica_spare_parts/
 

Jonken

Well-known member
Alright, tack. Jag beställer från elektros. Länkar nedan. Finns det någon pedagogisk video eller enkla instruktioner hur man rengör dessa ventiler?
https://www.elektros.it/se/en/coffe...ova_simonelli_spare_parts/musica_spare_parts/

Ja det finns det säkert :)

Kan tipsa om att köpa till extra ångmunstycke från dem med små hål för att tämja ångan lite, man får inte mycket tid på sig att skumma med tippen som kommer som standard. Sen är det inte tokigt att köpa till en bryggtrycksmätare - hur såg du förresten att trycket sjönk?
 

Kaffeultras

Well-known member
Ja det finns det säkert :)

Kan tipsa om att köpa till extra ångmunstycke från dem med små hål för att tämja ångan lite, man får inte mycket tid på sig att skumma med tippen som kommer som standard. Sen är det inte tokigt att köpa till en bryggtrycksmätare - hur såg du förresten att trycket sjönk?

Är van vid att skumma på kommersiella maskiner så är van vid högt tryck, gillar det. Är däremot helt grön vad gäller meckandet med insidan, felsökning och vad delarna gör. Japp ska köpa en bryggtrycksmätare också, blir svårt att ställa in OPVn rätt annars.
 

Kaffeultras

Well-known member
Insåg att jag inte svarade på din fråga, jag har inte mätt bryggtrycket själv ännu utan det var säljarens observationer och mätning.
 

Jonken

Well-known member
Okej :) ja en inbyggd mätare känns ju bra att ha ifall det är ett känt problem. Lite bökigt att man måste borra hål i plåten, synd att de snålat in på den lilla detaljen på en i övrigt schysst maskin.
 

Kaffeultras

Well-known member
Hej!
En liten uppdatering. I ett första steg så bytte jag packningen vilket hjälpte något då den höll tätt efter det, men trycket varierade fortfarande och var inte stabilt eller tillräckligt högt. I helgen bytte jag pressostat från Campani till Sirai och rengjorde Solenoidventilerna på Jonkens rekommendation och vips, så var bryggtrycket uppe i nästan 11 bar med min enkla mätare under portafiltret. Stort tack för tipset Jonken!

Det betyder att jag nu har ett något mindre, men omvänt problem? Vad jag förstått det som bör man ligga på 8,5-9 bar. Jag har köpt ett kit med ny OPV som ska göra den reglerbar, men det är så många ventiler, muttrar och slangar som jag inte har tillräcklig med koll på så jag är rädd för att göra fel. Men jag ska ta tag i det i framtiden när tiden finns.
 

Jonken

Well-known member
Om den visar 11 bar statiskt tryck (dvs. utan nålventil som släpper igenom lite vätska och simulerar espresso) kommer det verkliga trycket ligga runt 10 när du brygger på riktigt - dvs. helt ok, speciellt om du gillar tjocka ristretto.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp