Erfarenheter av kaffeadventskalender?

Coraxos

Well-known member
Idag, lucka 13 och Lucia, var det ännu en sån där fullträff igen. Redan under malning - mer motstånd, och bryggningen - längre bryggtid, misstänkte jag, tack vare en annan tråd här på forumet, en etiopier. Blekinge specialty coffee leverar ett ekologiskt ljusrostat, tvättat kaffe från Guji. Beskrivningen nämner aprikos, i min mun är det snarare persika - hursomhelst - fantastiskt gott.

Kalendern är sedan 9/12 inne på andra varvet, det vill säga åtta rostare vars bönor paketerats i ordning.

p.s. Tack Seven
 

Coraxos

Well-known member
Lucka 16, ett kaffe från The Broker Coffee Roastery. Bönorna kommer från Indonesien, Typica, Sigararutang, Andungsari, Lini S795 ... Även detta mycket njutbart. Beskrivningen nämner vinlik och det skriver jag under på, dessutom välbalanserat och syrligt. Noterat att vissa av dessa smaker som beskrivningarna innehåller lyckas jag sällan detektera, kan förstås bero på otränade sinnen, men även malning/bryggning antar jag.
 

Jonken

Well-known member
Man kan inte förvänta sig att känna alla smaker som står på, de kan ju dessutom vara ganska marginella och diffusa. Så jag tror inte att det är något fel på bryggningen.
 

Coraxos

Well-known member
Du har säkert rätt angående smakerna, att de inte behöver vara framträdande för att nämnas.

Idag, 18:e december, noterade jag det kraftigaste motstånd min Comandante hittills fått uppleva, detta tack vare en bärtorkad ljusrostad Etiopier från Törnlinds, mycket smakrik, blåbär och körsbär tycker jag, blåbär och citrus säger producenten. Att döma av alla smakprov denna kalender erbjudit mig har Törnlinds verkligen passat min smak.
 

Jonken

Well-known member
Idag, 18:e december, noterade jag det kraftigaste motstånd min Comandante hittills fått uppleva, detta tack vare en bärtorkad ljusrostad Etiopier från Törnlinds, mycket smakrik, blåbär och körsbär tycker jag, blåbär och citrus säger producenten.

Fick den här i julklapp. Enligt vad jag kommer ihåg smakar den väldigt likt https://www.dropcoffee.com/collections/beans/products/adola-natural-ethiopia men det är ju samma bönor också :) Då var det blåbärs-singoalla jag förknippade kaffet med. Den kopp jag gjorde idag med Törnlinds rost kändes lite intensivare samt både sötare och syrligare - men inte bryggd med samma kvarn eller metod, tror att det gör större skillnad.
 

Coraxos

Well-known member
Fick den här i julklapp. Enligt vad jag kommer ihåg smakar den väldigt likt https://www.dropcoffee.com/collections/beans/products/adola-natural-ethiopia men det är ju samma bönor också :) Då var det blåbärs-singoalla jag förknippade kaffet med. Den kopp jag gjorde idag med Törnlinds rost kändes lite intensivare samt både sötare och syrligare - men inte bryggd med samma kvarn eller metod, tror att det gör större skillnad.

Törnlinds verkar ha ett tätt samarbete med Drop Coffe, både vad gäller bönor och profiler.
 

Coraxos

Well-known member
Kort sammanfattning.

Fick ut mycket av kaffekalendern, i stort sett allt var väldigt gott. Från ett rosteri tyckte jag däremot bönorna hade en lätt fadd smak men de var ändå tillräckligt goda. I den bästa av världar skulle jag dricka samma kaffe några dagar i rad, nu blir jämförelsen ofrånkomligen med bönan dagen innan, så om den var fantastisk så upplevs lätt nästföljande oförtjänt som anonym.

Mina personliga favoriter blev Kenya Muiri AA från Törnlinds samt ett kaffe från Burundi rostat hos Budhas kafferosteri, det kaffet hade för mig en unik smak av apelsin. Ett kaffe från Meltzers överraskade med att trots sin mörkare rost ändå härbärgera en bredd av smaker. Hade jag tagit mer tid skulle jag kunna nämna gott kaffe från de andra rosterierna också, t.o.m. det med en fadd bismak. Här finns alla som bidrog.

Roligaste ögonblicket var annars när sambon, som ofta pikar mig för detta intresse, på frågan, hur smakar det, svarade, "Vet inte, måste skölja munnen efter ostmackan ... [dricker vatten] ... [sörplar kaffe från sked (!)] - det måste komma från Etiopien." - Vilket det förstås gjorde.
 

Coraxos

Well-known member
Dessa rosterier bidrar till årets upplaga av kaffeadventskalendern. Uppskattade fjolårets så jag beställde precis igen, under 300 kvar på en upplaga av 800.

Såg att Drop Coffee lovar 24 olika bönor i år, lockande, men en kalender får räcka här.
 

Gullanjr

Active member
Så efter lite poststrul är den äntligen här, ska bli spännande detta. Visade sig att min sambo även köpt en kalender, inte samma, så lär bli lite kaffedrickande under december. :coffee::giggle:


IMG_8433.jpg
 

Coraxos

Well-known member
Så var det dags. Första december bjöd på ett ljusrostat kaffe vi båda upplevde som, ähum, annorlunda ... men mycket gott. Kunde tydligt urskilja en fermenterad smak samt apelsin, på gränsen till grapefrukt, min sambo upplevde choklad. Med halva koppen kvar läser jag det bifogande häftet för att se hur rosteriet själva beskriver det, kul att först dricka utan några förväntningar. Bönorna visade sig komma från Vietnam, första gången jag brygger sådant hemma, kul.
 

Bilagor

  • dec1.jpg
    dec1.jpg
    535.8 KB · Visningar: 7

Coraxos

Well-known member
Andra december. Mellanrost från Nicaragua. Tydlig syra, ordet pralin dök upp, syftar på karamell. Kunde ej urskilja mandeln. Normalgott specialkaffe, inte som gårdagens fullträff.
 

Bilagor

  • dec2.jpg
    dec2.jpg
    481.3 KB · Visningar: 2

Coraxos

Well-known member
3:e december. Riktigt gott och ljusrostat, fruktigt, sött, komplext och välbalanserat. Tyckte syran påminde om smultron. Gissade på ett kaffe från Kenya eller Etiopien, men icke, kul att bli överraskad. En fullträff.
 

Bilagor

  • C34D9FEA-BAA3-4A6E-A14F-9AE255E9633C.jpeg
    C34D9FEA-BAA3-4A6E-A14F-9AE255E9633C.jpeg
    3.4 MB · Visningar: 5

Seven

Active member
3:e december. Riktigt gott och ljusrostat, fruktigt, sött, komplext och välbalanserat.
Hittills tycker vi i stort sett tvärtom :p. Dag 1 och 3 med ljusrostat, meh. Dag 2 mellanrostat och karamellsmak, yummy. Men så har jag nog aldrig handlat ljusrostat kaffe innan heller. Brygger med en vanlig moccamaster.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,377
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp