Erfarenheter av kaffeadventskalender?

Coraxos

Well-known member
Någon som provat? Jag har hittat en med omalda bönor från svenska mikrorosterier, låter kul.
 

GLaDER

Active member
Jag har kört denna kalender i två år. Det har varit kul :) Mycket skumt, och ofta smaksatt kaffe. Har man rigida kaffevanor man inte vill rucka på skulle jag rekommendera att man avstår från kalenderkaffet på morgonen ;) och sen brygger kalenderkaffet till lunch.

I år har jag levlat upp lite och köpt denna (antar att det är samma som dig). Ska bli kul! 30g blir -- för mig -- två koppar, så jag kan prova två bryggmetoder eller dela med frun; beroende på hur sugen hon är.
 

bauta

Well-known member
Hela bönor, om det vore hyfsat färskrostat, låter lite kul.
Färdigmalet, halvgammalt, nja...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

Coraxos

Well-known member
Jag har kört denna kalender i två år. Det har varit kul :) Mycket skumt, och ofta smaksatt kaffe. Har man rigida kaffevanor man inte vill rucka på skulle jag rekommendera att man avstår från kalenderkaffet på morgonen ;) och sen brygger kalenderkaffet till lunch.

I år har jag levlat upp lite och köpt denna (antar att det är samma som dig). Ska bli kul! 30g blir -- för mig -- två koppar, så jag kan prova två bryggmetoder eller dela med frun; beroende på hur sugen hon är.

Det är exakt den jag har i åtanke, inte köpt den ännu men snart.
 

Jonken

Well-known member
Känner inte till alla men det verkar ju överlag vara hög nivå i alla fall.

Per Nordby (Kafferäven) har vunnit SM men det är han ju inte ensam om.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Angående Drop Coffees adventskalender kan man se att samma kaffe finns bakom fler av luckorna.
 

Coraxos

Well-known member
Lucka 2 i kaffeadventskalendern (den från flera mikrorosterier) innehåller ett ljuvligt Kenya Muiri AA - livet är gott!
 

Gholam

Well-known member
Den från Drop Coffee håller också hög klass men mängden är av det snålaste laget. Det blir inte ens två koppar till frukosten, utan två små små koppar bryggkaffe...
 

Jonken

Well-known member
Fick Nabos kaffeadventskalender (rostat av Bergstrands) i present. Som förväntat smakar tyvärr det förmalda kaffet gammalt redan från första luckan, har inte varit värt att dricka hittills.
 

Coraxos

Well-known member
Den från Drop Coffee håller också hög klass men mängden är av det snålaste laget. Det blir inte ens två koppar till frukosten, utan två små små koppar bryggkaffe...

Hur många gram per påse?

Påse 3 - Från Huila i Colombia. Caturra ljusrost, bärtorkat. Kände en intressant strävhet, smakprofilen beskrivs som bl a fermenterat. Absolut gott men förlorar på att drickas efter det utsökta kaffet i påse 2. Har druckit en egenrostad gul Caturra från Huila tidigare som jag faktiskt föredrog.

Påse 4. Fyra olika böntyper från Peru, tvättade. Mellanrost. Jag slås direkt av att jag verkligen föredrar ljusrost även om kaffet ändå är väldigt gott, mustigt och mer kropp.
 

Jonken

Well-known member
Tjuvstartade med dag 5 i Nabos kalender eftersom det var den första som inte skulle vara mörkrostad. I påsen var det https://bergstrands.se/produkt/emils-10-0/

Den var ganska mörk ändå, men klart godkänd trots förmalning utan vakuum. Dracks 1:13,5 som presskanna men kan tänka mig att den gör sig bättre som espresso om man har hela bönor.

Apropå vikt, i den här står det att påsarna innehåller 21g men det varierat mellan 17-22g. Blir väldigt svagt om man följer instruktionen att använda 3,5-4dl vatten..
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp