Tillbaka till kaffeträsket - tips på dubbelkokare

BloodyMezzo

Well-known member
Hej!

Länge sen jag skrev här. Vi flyttade för ett år sedan och jag är sen dess utan kaffemaskin. Hade då en Alex Duetto mk2. Jag är nyfiken på att skaffa mig en ny eller begagnad maskin. Kvarn har jag redan. Vad är det idag som är intressant om man exempelvis tittar på dubbelkokare?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Du menar vilka tekniska detaljer som är intressanta att titta på vid val av dubbelkokare? Tyvärr har jag inga direkta färska tips i bakfickan :)
 

BloodyMezzo

Well-known member

Oj. Det var mig en riktig nördmaskin. Kollade på en video. Nästan lite över min nivå. Men kul att se att det händer saker. Nåt jag sett har tillkommit på en del maskiner är timer i PID-delen så man har koll på extraktionstiden. Är det många maskiner som har det idag?
 

BloodyMezzo

Well-known member
Tja, eller maskiner som är bra och stabila. Jag kan tänka mig att köpa en begagnad den här gången om jag hittar nåt som verkar bra och prisvärt.
 

svartvest

Well-known member
Välkommen tillbaka.. ja Lelit hade jag också tittat på... Eller är det dags att gå ner levaträsket...
 

BloodyMezzo

Well-known member
Välkommen tillbaka.. ja Lelit hade jag också tittat på... Eller är det dags att gå ner levaträsket...

Lelit var häftig och ganska ordentligt dyr. Och lär väl ta ett tag innan man kan få tag i en sån begagnad. Leva är coolt. Jag har nog aldrig använt en sån. Vad är det för leva-maskiner du har i åtanke? :)
 

svartvest

Well-known member
Jag har liten erfarenhet av leva, men finns ganska många olika prisklasser och är klassiska espressomaskiner som med lite träning ocj kärlek ger god espresso. Ponte vecchio, londinium, pavoni, cimbali, olympia...
 

BloodyMezzo

Well-known member
Idag tittade jag på en Lelit Bianca på Kaffecompagniet. Ser ju ut som en väldig trevlig maskin, även om jag inte faller pladask för alla trädetaljer. Smaken är som rumpan, som de säger.

Om jag fattat det rätt är det generation 2 av maskinen som är ute i handeln nu?
 

cizeta

Well-known member
Jag har liten erfarenhet av leva, men finns ganska många olika prisklasser och är klassiska espressomaskiner som med lite träning ocj kärlek ger god espresso. Ponte vecchio, londinium, pavoni, cimbali, olympia...
Drömmaskin men lite dyr om man vill ha leva https://lapera.ca/

Är själv sugen på en ny leva maskin efter att min Elektra mcal strulat.

Detta är drömmen för tillfället https://www.torrtoys.com/espresso-machines/conti-lever-cc101
 

Jonken

Well-known member
Apropå dubbelkokare och rimligare prissatt leva finns nu ACS Evo Leva som verkar intressant - om än litw hemlig liksom Lapera.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp