Melitta Caffeo CI, bryggenheten har fastnat [Löst]

jakok

New member
Ja, rubriken säger allt egentligen!
Det finns ett 020-nummer på locket till vattenbehållaren, men det fungerar inte.

Det är nåt mekaniskt jox... själva bryggenheten går inte att dra ut. Jag har lagt kniven där, för att markera.
Vad göra?
Nån som varit med om nåt liknande?
 

Bilagor

  • kaffe_1.jpg
    kaffe_1.jpg
    76.1 KB · Visningar: 26
  • kaffe_2.jpg
    kaffe_2.jpg
    75.9 KB · Visningar: 22
  • kaffe_3.jpg
    kaffe_3.jpg
    83.4 KB · Visningar: 23

Arena

New member
Ja, rubriken säger allt egentligen!
Det finns ett 020-nummer på locket till vattenbehållaren, men det fungerar inte.

Det är nåt mekaniskt jox... själva bryggenheten går inte att dra ut. Jag har lagt kniven där, för att markera.
Vad göra?
Nån som varit med om nåt liknande?
Har du fått rätt på det? Jag hade samma problem. Tog ur och satte i strömkontakten, tryckte på kaffeprogram. Stängde av och sen en fick jag ut bryggenheten.
 

jakok

New member
Hej hopp! Nu har jag demonterar kaffebryggaren och plockat ut bryggenheten genom att delvis såga sönder plasten inne i maskinen. Där fanns det mycket DNA... det ska alla veta!!
Nu är problemet att jag inte kan sätta tillbaka bryggenheten! Snart i mål. Jag har försökt med återställning, genom att hålla inne startknappen och bönan på framsidan tillsammans i 2 sekunder. Men "motorn" rör sig inte... Ett meddelande visas, "sätt in bryggenheten".
Jag prövar att säga ännu mer!

* * * * * * * * * * *
Färdig!! Halleluja!!

Ja! Medan jag skrev detta inlägget...! Du ser, jag har sågat upp maskinen där i kanten. Det behövdes inte sågas så mycket, men jag behövde såga för att få ut bryggenheten... tror jag...

Maskinen kommer från min arbetsplats och jag har bara tömt maskinen EN gång och ingen annan håller på med sånt. Därför var det för mycket med spillkaffe inne i bryggenheten, det hade möglat fast helt enkelt! Så himla läskigt.... ska lägga alla dessa delar i vanligt tvättmedel över natten. Det är starkt som attan och rensar rejält!
Så!
Snart lön och bara för mig att köpa bönor! Kul! Jag som nästan aldrig dricker kaffe hemma för det är så stökigt... Att jag sågade av kanten där påverkar inte skälva bryggningen.

Jag kunde sätta tillbaka bryggenheten när mekanismen var i utfällt läge samt att handtagen ska vara i "öppet hänglås" läget. Inte så avancerat... men då jag aldrig plockat med detta är det viktigt att ha koll på!

Vi har köpt ny kaffebryggare till arbetet och Melitta har sett till att rengöring av bryggenheten är en manöver i en helt annan division! Den kommer INTE att mögla fast! :)



kaffemaskinen_klar.jpg
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Kul att du fick till det. Avskräckande på samma gång med en massa mögel :eek:
 
Senast ändrad:

Garto

New member
Om du har problem med Melitta Caffeo Solo kaffemaskin, att tre lampor blinkar, särskilt i samband med rengöringsprogrammet, så är det förmodligen bryggenheten som står fel.

Först kan man ju testa med att göra maskinen strömlös och sen starta den igen efter en stund. Om inte det funkar så ska man kolla vilket läge bryggenheten står i. Om inte bryggenheten kan sättas i (och/eller var svår att ta ur) så är det troligen axeln som driver runt bryggenheten (axeln som går ut från motorn och ska gå in i bryggenheten) som står i fel läge. Då ska man göra så här:

Uppe till höger om denna axel finns ett hål med en vit mikrobrytare.
g257asE3nTuVOaycRo16dqgXh5RNWbaMvQJxOtPJFRni1MSjgJtjSm1cV1BRLnkSEU0FTG-_hzmYD5kQmXjPHoKhPsZT-lWoeBmepAnGwjQ0Gqilr1O5juc_wFAN0I3PvbFeB3gleRVhJV1x7oBVcTU


I_V7ZuhO3tFdXSlLPxWhIw-AANfsRupD0GbpMW9CZ8USs2_Wp2LaH7KHlrb8MXanzQcvEzuuyPlg3qxqgS6Ww4fS7ogH22RL_KqkQGbWzkJbMeIWckvRXhLjPWMnSDdvE4SBffRYTODcmUs_5dHPmug


Håll inne denna brytaren samtidigt som maskinen startas med startknappen. Då kommer axeln att börja snurra och förhoppningsvis ställa sig i rätt läge. När axeln har slutat snurra så släpper man brytaren och provar sätta in bryggenheten. Fungerar det fortfarande inte så upprepar man proceduren. Två gånger brukar behövas och räcka.

Det kan vara svårt att se knappen på sidan av den vita brytaren. Om maskinen står upprätt måste man titta väldigt mycket snett underifrån. Brytaren är en vit knapp på den vita brytaren som den svarta haken håller på plats. Knappen kan tydligt tryckas in.


Testat med framgång många gånger under åren - funkar alltid.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp