Väldigt varm tvåknappars Europiccola

basiecally

Well-known member
Hej!

Håller på att bekanta mig med min nya pre-millenium, tvåknappars Europiccola och moddade den lite med en termometer. Satte fast ett litet rör av silver som jag hade över från ett annat projekt med lite silikonlim på baksidan av gruppen i vinkeln mellan själva huvudet och "nacken".

När jag drar upp maskinen i temperatur för att kunna skumma mjölk till en cappucino så händer det att grupptemperaturen här når över 100 grader innan jag ens har hunnit göra min första espresso. Ska den bete sig såhär? Jag har till och med skurit till en packning av fibermaterial och lagt mellan gruppen och kokaren för att förlångsamma värmeledningen men det verkar inte hjälpa nämnvärt.

Jag har börjat få ut lite vettig espresso ur den, men i stort sett bara en vettig åt gången. Har haft problem med massiva "porta filter farts" där vattnet från bryggningen sannolikt kokar av inuti portafiltret och gör att sumpen sprayas ut över hela maskinen.

Jag har läst om tekniker där man slår av maskinen så fort den når arbetstryck men när jag har gjort det nån gång så har resultatet blivit att jag inte riktigt har fått igenom vatten i infusionsfasen. Antar att den tappar trycket.

Hjälp?

K
 

Jonken

Well-known member
Du måste vänta med att skumma mjölken tills efter att du har gjort din espresso. Värmeledningen är inte det största problemet - gruppen upphettas med ånga i originalutförandet. Du kan modifiera den till att vara mer stabil likt så https://www.home-barista.com/repair...la-pavoni-professional-t40936-40.html#p492504

Gör du espresson först ska du kunna få ut två bra om du gör de snabbt efter varandra även utan modifiering. Det du beskriver kallas portafilter sneeze och beror inte på kokande vatten utan det faktum att trycket släpps ut gradvis och långsamt över någon minut efter att du avslutar ditt skott. För att undvika det kan du antingen vänta tillräckligt länge eller lyfta på hävarmen nästan hela vägen (inte så att det kommer in nytt vatten..) så lättar trycket tillräckligt relativt omgående.

Vilken tvåknappars har du? Går den ner till 200W eller 400W på lägsta läget? Stäng inte av den för den behöver minst 0,5 gärna 0,8 bar för att trycka upp vattnet. I vanliga fall slår man ner till lägre effekt när den nått arbetstemperatur och gör sin espresso utan dröjsmål. Om du har problem med att det inte släpps upp tillräckligt med vatten ändå beror det på att man bör flusha gruppen för att bli av med fångad luft, sen låsa portafiltret med spaken nästan hela vägen upp likt när du släpper på trycket. På så vis får du inte 'svampigt' motstånd och pucken sugs inte upp av kolven lika mycket (se https://youtu.be/Uveo5dgU32c?t=84 ). Är det ändå lite löst motstånd den första lilla biten kan du rucka spaken upp och ner försiktigt tills du känner att det blir fastare. Bonusen här är att du har fyllt hela utrymmet med vatten, kan göra skillnaden att få ut 40g i koppen istället för 25g.

En del pysslar med 'fellini' eller liknande, jag tycker att det blir bäst om man undviker det, med undantag för beskrivda mini-fellini :lol:
 

basiecally

Well-known member
Tack för svar Jonken! Oftast dig jag får svar från märker jag :).

Jag gör espresson först men väntar på att maskinen kommer upp i tryck nog för att övertrycksventilen ska börja låta. Vid det laget händer det att gruppen är uppe i över 100C.

Vet faktiskt inte vilken ska jag säga! Den har en röd strömbrytare och en vit strömbrytare under den där jag misstänker att det har stått I och II men som blivit bortskavt med åren. Köpte den beggad utan papper eller nåt så oklart när den är ifrån eller vilken effekt den har. Finns det nåt annat sätt än att mäta belastning på elnätet att ta reda på det?

Kul idéer med vattenvärmd grupp! Fick lite idéer själv nu på hur man skulle kunna göra en reversibel modd. Gillar, precis som en kille i den tråden, saker som går att återställa till original. En plugg av delrin försedd med ett eller två böjda kopparrör som följer gruppens snorkel ner till samma vattenivå som mynningen på den skulle åstadkomma samma sak lite mer elegant tror jag. Känns mindre bra att ha ett utrymme som "stjäl" vatten från inloppet till bryggruppen. Snyggare isf att använda ångtrycket i kokaren för att driva in vatten till båda systemen, eller iaf minimera risken för tryckskillnader inom systemet som ska vara slutet i gruppen.

Gör en tråd här om jag bestämmer mig för att bygga nåt. Eller det kanske redan finns en som man kan fylla på?

K
 

Jonken

Well-known member
Du borde märka vilket läge som värmer maskinen snabbt även om I & II skavts bort. Tar betydligt längre tid än ~6 minuter på minimo. Om du tittar ner i kokaren och ser två separata värmeslingor är det läget sannolikt ~200W, är det bara en ~400W. Båda versionerna saktar ändå ner uppvärmningen tillräckligt bra.

Kanske är den över 100C i "nacken", men längre fram på gruppen borde det vara lägre temperatur. Jag mätte med en IR-termometer och lite eltejp längst ut när jag hade Europiccola.. visserligen isolerade kanske tejpen en smula.

Finns ingen tråd här, men hittar du på ett bättre system tycker jag att du utöver att skapa en borde fylla på i tråden på home-barista.com
 

basiecally

Well-known member
Tittade ner i den och det finns bara en värmeslinga. Står dessutom 750w i botten på maskinen så där har jag svaret! Dock brann dioden i strömbrytaren upp häromdagen så jag har en ny på ingång. Så nu går den bara på full fart hela tiden!

Fick dock en smärre chock när jag tittade ner i kokaren. Det här kan vara det sjukaste jag har sett i avlagringsväg. Att inte värmeelementet har spruckit är ett mirakel. Fick ut nästan allt mekaniskt, resten löste jag med bikarbonat.

F341EA5A-79F6-4923-BB70-9018FBE010A0.jpg3A5C0C03-FBDF-4277-8B73-2A2938B2677F.jpg
 

basiecally

Well-known member
Kan också tillägga att jag nu har nästan motsatt problem med den andra maskinen jag har, en Zacconi Riviera Baby som jag just fått att göra kaffe på nåt rimligt vis. Den blir inte varm nog. Och det känns himla dumt att dra igenom halva vattentanken genom gruppen för at värma den. Halvpump funkar inte eftersom hålet för kammaren som är över kolven bara mynnar ut mot omgivande luft. Kommer upp i stabila 77 grader uppmätt på halsen men inte så mycket mer förrän jag brygger. Inbillar mig att kaffet från den blir surare. Vilket skulle stämma bra in på för låg temp. I övrigt är den ganska trevlig att jobba med, lätt att få upp mycket högre tryck i än Europiccolan. Kolven är mindre till ytan. Dock måste man göra nåt motsvarande "Fellini" för att få en dubbel espresso ur den.

Tips? Hjälp?
 

Jonken

Well-known member
Ekonomisk lösning det där med dioden, men inte så dum. Köpte du ny diod löst?

Vet ingenting om Zacconin, men krävs det så mycket vatten för att värma gruppen innan? Annars borde du kunna skruva upp temperaturen i kokaren.
 

basiecally

Well-known member
Skulle kunna gjort men har en far som aldrig slänger nåt och är elektronikutbildad. Han hade en som var lite biffigare än den som satt där, 600V 4A. Borde hålla bättre. En kondensator skulle tydligen varit en snyggare lösning. Enligt samma far.

Det krävs lite grann alltså... Tror jag drog igenom ner till halva vattenindikatorn från full tank och kom upp i dryga 80 grader. Att anpassa värmen i kokaren blir nog svårt, har inte sett någon justerskruv på termostaten. Trycksensorn går att justera dock.

Jag tror att Europiccolan och Zacconin är till för två olika användare. Europiccolan för nån som vill ha en snabb kopp innan jobbet och Zacconin för nån som har middagsbjudning och vill ha den stående på en längre stund infall nån skulle bli sugen på kaffe. Den är ju enormt mycket mer diskret med, ingen frustande ångventil eller så. Bara ett tyst klinkande när termostat eller trycksensor triggar.
 

basiecally

Well-known member
Jag tror att det finns både en termostat och en "pressurestat". Båda verkar slå på och av kokaren. Detta efter empirisk undersökning där jag höll på att slita mitt hår för att den var så sjukt oförutsägbar med när den slog på elementet. Visade sig att jag hade råkat rucka loss termostaten när jag tog loss en kabel för att komma åt gruppbultarna inne i kokkärlet. När jag nöp till clipet den sitter i så funkade den felfritt. Detta utan att ha rört trycksensorn alls.

Ja, byggkvalitén är jättebra! Fast jag funderar på om gruppen i den här var något av ett måndagsex. Finns en offset mellan själva öppningen där vingarna på portafiltret går in och själva banan de låser i. Funderar på om det kan ha bidragit till slitaget i gruppen på min. Steget är på en millimeter eller så men där det sticker ut på ena sidan så går det in på andra. Som att det bara var en dålig uppradning av gjutformarna.
Portafiltret poppade ut hela tiden förut. Jag lagade det genom att löda dit en bit lagerbrons och filade till tills den tog så mycket plats det bara gick. Nu håller den tätt, men jag stekte kromet på portafiltret totalt. Passade på att konvertera det till ett öppet portafilter eftersom jag ändå lär behöva hänvisa till att köpa reservdel om jag säljer den här nån gång.
 

basiecally

Well-known member
Kan vara! Men den beter ju sig som en termostat, bara att den inte är justerbar. Men du tänker alltså att det inte är den som stänger av nu när min slutar koka? Tror jag skulle jobba upp lite väl högt tryck i kokaren om jag justerade den, manometern håller sig väl inom grön zon på min nu. Slår på när den närmar sig nedre gräns och av när den närmar sig övre.
 

Jonken

Well-known member
Ja Pavoni har t.ex. en som stänger av vid 127C sedan ett par decennier, om pressostaten skulle misslyckas med att stänga av runt 117C/0.8bar. Vad har du för tryck i din Zacconi?
 

Jonken

Well-known member
Försök höja till 1,5 bar då - om inte annat lär du få fint med ånga :)

Atmosfäriskt tryck dras av ja.
 

basiecally

Well-known member
Som sagt, den stänger av vid 1,5 bar. Och den ångar mjölk som en best! Inte jag dock, fortfarande mycket kvar att lära där...
 

Jonken

Well-known member
0,5 är ett ganska stort spann, låter som att du behöver göra rent pressostaten. Borde ligga närmare 0,2 om den fungerar som den ska. Förstår att den ångar bra vid 1,5 i alla fall :)
 

basiecally

Well-known member
Hade isär den och rengjorde så gott jag kunde utan att blöta ner elektroniken. Tror trycket stiger även lite efter att pressostaten har löst ut och att det därför ser ut som att variationen blir större. Dessutom tror jag att jag iaf har kommit till bukt med temperaturproblemet. Kan vara så att det gör tryckregleringen lite mer svårutförd med.

Har börjat lufta systemet. Så sjukt enkelt men efter att ha läst lite på ämnet (nån tråd på Home Barista om gastryck och värmeledning) så insåg jag att jag nog behöver ta det på lite större allvar. Gjorde som beskrivet där och öppnade ångventilen samtidigt som jag lyfte på spaken halvvägs ungefär. Gruppen blir väldigt mycket varmare väldigt mycket snabbare. Kaffet är fortfarande surt dock...
 

Jonken

Well-known member
Ja fångad luft är ett av de bökigaste momenten när det kommer till Pavoni åtminstone, utan det hade den varit mycket trevligare att använda. En anledning till att jag gick över till Cafelat Robot, som har en design där lite luft snarare hjälper än stjälper.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp