Prisvärd/lågpris-automatkvarn?

Eightfiftysix

Well-known member
Såhär är det. Mina föräldrar dricker kaffe. De är av den gamla skolan och nöjer sig så väl så med willys bryggkaffe och sin perkulator och tycker det är fullgott nog.

Men nu är jag som jag är och skulle vilja uppgradera dem. Kaffet är inget större problem, det kan jag köpa åt dem ibland lite bönor av olika sort - de dricker inte så mycket kaffe. Och bryggare behöver inte vara så dyrt - jag tänker att man kan brygga gott kaffe både med perkulator och franskpressar (de har såna också, men kanske skulle man köpa en lite bättre till dem?).

Men detta med kvarn. De vill inte ha en manuell, det skulle de inte gilla att hålla på med. Skulle vilja köpa dem en automatisk kvarn, men med tanke på deras "lagoma" kaffeintresse tror jag inte det får kosta alltför väldans mycket pengar.

Vad är en som funkar tillräckligt bra? Går det att köpa en keramisk och ändå bli nöjd? Vad tycker ni?
 

Jonken

Well-known member
Ja en billig Wilfa fungerar, under det är det inte värt att mala bönorna själv, då är det bättre med förmalet i min åsikt. Keramiska kvarnar som Hario Skerton kan man kanske mala peppar i..

Kolla in Espro, riktigt bra presskannor.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Inte svarat här, sorry.

Funderar på en WSCG-2 som blev rekommenderat, kostar inte så farligt mycket.. Verkar bra för priset!

Vore en fin present till morsan som gillar gott kaffe, men inte direkt kommer bli nån superduperkaffenentusiast. Men det vore kul om hon hade en kvarn så det gick att köpa finkaffe i helbönor till henne!
 

Jonken

Well-known member
Var försiktigt med sånt kaffe som du tycker är svårt att mala för hand bara, t.ex. Drop Coffee och annan ljusrost. För att minska risken för att Wilfan går sönder med hårda bönor är det bäst att låta kvarnen gå igång innan man häller i bönorna.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Var försiktigt med sånt kaffe som du tycker är svårt att mala för hand bara, t.ex. Drop Coffee och annan ljusrost. För att minska risken för att Wilfan går sönder med hårda bönor är det bäst att låta kvarnen gå igång innan man häller i bönorna.

Bra att veta, tack för tipset!

Har definitivt märkt det, vissa bönor är betydligt hårdare än andra. Är det ljusrost som brukar vara det, eller beror det på en rad faktorer?

Inget har varit svårt att mala med min timemore, men vissa tar längre tid definitivt, och känns hårdare.
 

Jonken

Well-known member
Svårt som i att man måste hålla extra hårt i kvarnen eller kämpa för att veva jämnt. Upplever inte att hårda bönor tar längre tid, då är det värre med stora bönor när man försöker mala fint i min erfarenhet.

Ju mindre rostad bönan är desto hårdare är den. Densitet på råkaffet beror mycket på höjd/temperatur som busken växer på, men även låg densitet är som sten innan rostning.
 

Tobbe

Well-known member
Viktigt att tänka på med wilfan är att skalorna för malningsgraden inte stämmer så bra. Ställer man den på ”filter” som man tror det ska vara för elbryggare blir det för grovt enligt mig. Brukade köra på minustecknet på aeropress när jag hade den.
Lätt att bli besviken annars om man bara förlitar sig på det som står på kvarnen.
 
Topp