Ojämn extraktionstid Rancilio Silvia

hugos

New member
Hej!
Ny här på forumet och har äntligen införskaffat lite espressoutrustning till hemmet, men har väldiga problem med att få en konsekvent extraktionstid när jag gör min espresso.

Utrustningen är föjande:
Kvarn: Mazzer Mini E type A
Espressomaskin: Rancilio Silvia V3 med Rancilios originalkorg 14 g.

Hela utrustningen köpt begagnad men i gott skick. Har skruvat isär och rengjort kvarnen och malskivorna, och de både ser och känns skarpa enligt min lekmannabedömning. Maskinen har jag kalkat av och rengjort ordentligt, backflushat samt bytt brygghuspackning. Har inte bytt spridarfiltret men det ser fräscht ut och har rengjort det.

Nu till problemet: När jag gör min espresso så är det en oerhört ojämn extraktionstid, slås främst av detta när jag gör två i följd. Den inställning jag har i dagsläget ger en helt okej (är trots allt helt ny på detta) shot med 14 g in och 40 g ut på ca 26 sekunder. När jag sedan gör den andra shotten med samma mängd kaffe är extraktionstiden hälften! Det bara kluckar ut kaffe ur filtret!

Vad i all världen beror detta på? Har jag missat något viktigt att ta hänsyn till på Silvian när man gör upprepade shots?

Tacksam för er expertis!

EDIT: Kanske placerade jag tråden i fel del av forumet, någon får isåfall gärna flytta den till rätt plats!
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Det kan vara så att du har helt olika temperatur vid de olika skotten (och därmed ånga som orsakar diffen). Kolla upp temperature surfing, något som tyvärr är nödvändigt om du inte installerar en PID.

Nästa sak som hjälper stort är WDT - ta en liten visp, tandpetare, gem eller liknande och vispa runt det malda kaffet innan du tampar. Du har en bra kvarn men det är ändå rekommenderat.

Om det inte är ljusa bönor du kör med tycker jag att du borde dra ner på ration också, 1:2 dvs 14g in 28g ut är mer normalt. I längden finns det bättre filterkorgar att köpa än rancilios egna. IMS och särskilt VST är mycket bättre kvalité.
 
Senast ändrad:

magnusn

Active member
Jonken tar upp det mesta, men förutom fördelningsteknik (som WDT) är det även värt att kolla att man har bra tampningsteknik. Tampar man exempelvis snett kan du få riktigt dålig extraktion.

Har du ett naket portafilter? De brukar visa väldigt tydligt vad problemen är.
 

hugos

New member
Tack för fina tips och råd! Ska kika på det där med temperature surfing och WDT och experimentera lite under dagen, och även se över min ratio.

Jag har ett naket portafilter. Det läckte lite innan jag bytte brygghusopackningen, så har inte hunnit använda det det särskilt mycket ännu. Ska se till att använda det!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp