Glapp vid 57mm portafilter, sliten grupp?

basiecally

Well-known member
Hej!

För bara frågorna frågan, se slutet på inlägget. För bakgrund till problemet, se nedan.

Jag är ny på espresso i allmänhet och spakmaskiner i synnerhet. Jag har nyligen blivit ägare till inte mindre än TVÅ spakmaskiner, eftersom den första jag skaffade inte betedde sig önskvärt. Den första är en Zacconi Baby Riviera och den andra är en LaPavoni Europiccola pre millenium utan termo/pressurestat.

Anledningen till att jag skaffade Europiccolan är för att Zacconin inte kan bygga tryck i gruppen utan att portafiltret slinter ut och det sprayas kaffe och kokande vatten överallt. Det finns en hel del slitage i gruppen men portafiltret är helt klart slitet också, hörnet på ena örat i bajonettfattningen är alldeles avrundat. Efter att ha kikat på rörelsen i portafiltret så är det ganska tydligt att trycket från spaken räcker för att pressa ut sidan på gruppen långt nog för att portafiltret ska få plats att kila in sig med ena örat mot portafiltrets kant. Vilket i sin tur nog bidrar rejält till slitaget eftersom jag sen måste vrida tillbaka filtret, kant mot kant, inuti gruppen. Något jag gjort med en grimas vid varje försök hittills... Jag har testat med olika tjocka brygghuspackningar och nu senast (eftersom jag tänkte att det kanske skulle bli aktuellt att beställa ett nytt portafilter ändå) så filade jag öronens nedsidor helt plana. Det räckte dock inte och det saknas fortfarande material på hörnet. Samma resultat igen.

Vad som dock funkade var att sätta portafiltret från Europiccolan i Zacconin. Då kunde jag brygga med högt tryck och mycket kraft på spaken. Dock är ju portafiltret i Europiccolan gjort för att låsa i motsatt riktning jmf med Zacconin och jag tror inte att det är en hållbar lösning slitagemässigt att fortsätta såhär. Dessutom har jag ju för avsikt att sälja åtminstone en av de här två maskinerna. Dock lutar jag mer och mer åt att behålla Zacconin om jag får den att fungera, det är en otroligt mycket mer välbyggd och genomtänkt maskin än Europiccolan. Finish och passform på allt är fantastisk och den är mycket tystare och mindre tempramentsfull att använda. Iaf tills det exploderar kaffe överallt... Inte ett stort fan av lösningen att reglera tryck genom att bara låta ånga pysa ut genom övertrycksventilen kontinuerligt, som på Europiccolan.

Min plan är att försöka antingen löda in en brons/mässingsbit för att bygga upp det felande portafilterörat igen, alternativt försöka TIGsvetsa på ett lager aluminiumbrons. Det senare ska tydligen vara skitsvårt eftersom zinket i mässingen har en tendens att koka av.
Att jag inte bara rakt av köper ett nytt portafilter är för att även gruppen är sliten och jag är inte säker på att det skulle räcka för att lösa problemet.

Så till frågorna:

Någon som känner till ett poratfilter med samma dimensioner som pre-millenium Europiccolan fast med låsningsriktning åt höger ist för vä? Mäter mig till en utvändig diameter på 58mm och 63,5 över öronen. På Lamacchinadelcaffe säljs portafilter med "outside diameter 57mm".

När jag provar portafiltret i gruppen så har jag ett avsevärt spel i alla riktningar, åtminstone 2,5mm. Är det normalt för en sån här maskin? Kanske något mindre över öronen dock.

En sista fråga som är Europiccolaspecifik: När jag spolar ur spridarfiltret utan portafilter i så får jag ut väldigt mycket ånga tillsammans med vattnet, trots att maskinen inte varit igång längre än att vattnet har hunnit koka upp. Det kan väl inte vara så himla bra? Har förstått på andra maskiner att det är ett tecken på att de brygger för varmt. Kokar vattnet av i gruppen?

Tack på förhand!
K
 

Jonken

Well-known member
Normalt är det storleken på korgen som avses när man pratar om portafilter, dvs. 49mm i ditt fall. Olympia Cremina och Elektra MCAL har portafilter som låser åt det normala hållet, sen om diameter och "öron" passar vet jag inte.

Vad menar du med spel? När portafiltret är låst med korg i ska det inte gå att rucka på.

Vattnet inuti kokaren är i vanliga fall runt 117C så det är inget konstigt att det ångar lite. När gruppen är lagom varm kyler den ner vattnet till rätt bryggtemperatur. Spolar du för mycket vatten, har på maskinen länge eller brygger fler än ~2 koppar på raken klarar gruppen inte av att kyla ner bryggvattnet tillräckligt och det blir beskt. Själv tycker jag att systemet med övertrycksventil är toppen, både enkelheten och att maskinen låter dig reglera temperatur själv för t.ex. bättre ånga. Vill man kan man installera en tryckmätare så får man lite bättre kontroll men annars lär man sig att lyssna.
 
Senast ändrad:

basiecally

Well-known member
Okej, ja det kanske skulle funka bra på sikt om jag lär mig det. Som det är nu så finns det dock så sjukt många variabler att hålla kolla på med espresso att just temperaturkontroll och tryck från kokaren gärna får sköta sig självt. Dessutom är som sagt Zacconin en riktig skönhet när det gäller både design och byggkvalité.

Det är ju just passformen som är det avgörande dock... Undrar om det finns specificerat vissa mått på grejerna nånstans. Finns det nån ägare av en Cremina eller en MCAL här på forumet som skulle kunna tänka sig att mäta sitt?

Med "spel" menar jag att det går att flytta filtret i sidled i alla riktningar. Inte när det är fullt åtdraget men gott och väl när öronen är helt inne i skåran. Men nej, när det är låst kan jag inte rucka på det. Då rör det sig inte förrän det trycks ut av trycket från bryggruppen.
 

Jonken

Well-known member
Föreslår att du kontaktar https://www.naked-portafilter.com/product/naked-portafilter/ - ägaren är lever-fantast och om jag förstått det rätt är portafiltren dubbelriktade så att man kan använda samma i t.ex. en Cremina och en Pavoni. Om inte annat borde du kunna få bra svar därifrån.

5mm totalt spel låter som mer än vanligt, åtminstone för andra maskiner.. har ingen erfarenhet av Zacconi.
 

basiecally

Well-known member
Tack för tipset! Skrev till honom nu.

Ja, jag tyckte att det såg lite väl mycket ut... filade ner det slitna örat igår och planerar att löda dit en bit aluminiumbrons och fila till form. Återkommer med resultat!

75536C45-8798-4479-9246-A4417766FBAC.jpg6F59CBD4-C23A-4413-AFB8-BCF90454DE51.jpgB348E512-8792-4171-BDB1-46D76F4BF2AD.jpg0B260665-A1D7-488D-A7ED-CF019D179392.jpg
 

cizeta

Well-known member
Jag har köpt ett 49 mm portafilter för Elektra microcasa a leva från naked. Se bilder hur öronen ser ut.
Byggkvaliteten är fantastisk.
bea089a481ab28952ecda6862702619e.jpg
2d685c8a07b83054cac4fe788cebaa1c.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp