Köpråd - Rancilio Silvia eller Cafelat Robot

Tobbe

Well-known member
Är sugen på att nörda ner mig i espresso-träsket igen. Har innan haft en begagnad Gaggia classic som jag inte fick så mycket bra ut från, mycket pga fel kvarn och okunskap. Men nu känner jag mig redo att satsa seriöst på denna fina konst.

Är två maskiner jag velar mellan, Rancilio Silvia och Cafelat Robot. Det jag önskar mig från maskinen är följande:

* Ska konsekvent kunna brygga fina espressos

* Ska gå snabbt att brygga (Den långa uppvärmningstiden på Silvian ser jag inte som ett problem då jag har hemautomation som kan starta maskinen på tid och distans)

* Vill kunna labba med Ljusrostat och lungos även om jag kommer köra mest mellanrostat

* Skumma mjölk är inte jätteviktigt. Dricker inte mjölkdrycker själv men min sambo tycker det är gott, så kul att kunna göra cappuccinos till henne ibland.

Efter man läst runt låter det ju egentligen som att det är en Robot jag borde köpa. Låter som att den gör godare espressos än Silvian. Dock tycker jag det känns roligare med en riktig rejäl maskin med riktigt portafilter osv. Tilltalar mer prylnörden inom en.
Sen har jag förstått att man bör uppgradera Silvian med pid för att få konsekvens med den. Tycker dock att det är kul när man kan uppgradera och mecka med grejerna.

Vad tror ni? Känns ju korkat att köpa Silvian om Roboten är både billigare och gör godare espressos. Eller bör jag kolla på nån annan maskin i den prisklassen?
 

Jonken

Well-known member
Har haft båda men generellt mycket nöjdare med min nuvarande Robot. Lungo går fint att brygga och portafiltret känns gediget trots sin ringa storlek. Ja, det var lite mer tillfredsställande att sätta in det i Silvian och med PID har man bättre kontroll över temperatur.. Har inte använt de sida vid sida, pre-infusion väger upp lite av det Roboten förlorar om man inte orkar mecka med att förvärma den. Dricker man mest kaffe från typ Drop Coffee, Muttley & Jack osv. passar kanske Silvian lite bättre - inte för att det blir dåligt med Roboten men normalt så orkar jag inte försöka pricka 94C med den. Mellanrost har man istället mycket bättre chanser att lyckas med utan kanalisering och annat otyg som blir ett större problem med Silvian.
 

Tobbe

Well-known member
Roboten låter ju helt klart grym. Man kanske behöver båda :lol:

Är det enbart möjligheten till pre-infusion som gör att risken för kanalisering är mindre i roboten? Såg att det fanns en finare pid till silvian som möjliggjorde pre-infusion. Det tillsammans med naket portafilter borde väl hjälpa ganska mycket?

Lyckas du repetera dina bryggningar med Roboten?
 

Jonken

Well-known member
Ja, det är enkelt att få samma resultat igen. Nästan så att espresso tappar lite chimär eftersom det inte känns svårt längre.. Kan man vara för nöjd? :nowink:

Det finns en PID som dimmar pumpen för tryckreglering, det skulle vara till stor hjälp om det verkade fungera bra. Tyvärr gick den ofta sönder verkar det som. Nä, en Silvia lockar inte mig längre.
 

Tobbe

Well-known member
Låter ju nästan för bra för att vara sant :D Får nog bli en sån då!

Vart köpte du din? Bör man ha manometer?
 

Jonken

Well-known member
Jag gick med i Kickstartern så direkt från Cafelat. Tror att det blir ungefär samma pris oavsett var du köper den från, kanske lite billigare ändå från https://www.cafelatstore.com/

Manometern är rolig att ha men inte särskilt nödvändig egentligen - skulle kanske inte bry mig om att ersätta den om min gick sönder. Med nuvarande fäste är det dessutom inte så smidigt att se den, men måste stå i lite obekväm ställning. Det har hintats ett tag om att det kommer en ny lösning någon gång i framtiden.

Däremot skulle jag köpa den nya centrerande tampern, minst en extra korg och kanske ett spridarfilter i reserv. "Händerna" ser bekväma ut, men min fastnar fortfarande med armarna i upprätt läge när man drar upp dom.. Antagligen skulle de inte göra det med den extra vikten, visserligen försvinner den fördelen ändå till slut av att delarna nöts..
 
Senast ändrad:

Tobbe

Well-known member
Hur känslig är Roboten med kvarnen? Har Wilfa Uniform och Timemore Chestnut. Bra kvarnar men stora steg på malningsgraden för espresso.
 

Jonken

Well-known member
Skulle satsa på någon annan kvarn med bättre finjustering. Du kan säkert hanka dig fram genom att ändra dos visserligen (korgen är ganska flexibel och rymmer över 20g om man vill gå bananas).

Det finns en trycksatt korg också men det är ju lite för nödfall/eventuellt för att förvärma kolven på ett enkelt sätt inför ljusrostade bönor.

Den vanliga korgen kräver ganska finmalet. Minst som VST-korgar i min erfarenhet.
 

Jonken

Well-known member
Jag är nöjd med Kinu M47. Vill du lägga på en slant är Niche Zero antagligen snäppet bättre.

Gjorde förresten en espresso med Timemore G1 igår, tog två minuter att mala men gott blir det.. M47 går minst dubbelt så snabbt så i längden är det rimligare.
 

Jonken

Well-known member
Mja, M2M blir ju ett nerköp från din Uniform, bortsett från att den går att justera bättre. Skulle testa hur bra det funkar med den först.
 

Jonken

Well-known member
Ja kanske bättre att spara ihop till en Niche Zero då. Är den bättre än Vario Home?

Ja, åtminstone om man inte lägger tid på att försöka räta till malskivorna på en Vario: https://www.home-barista.com/grinde...lignment-with-baratza-forte-vario-t59857.html

Har en Vario som jag tycker är bättre än Uniform för brygg så länge man använder stålskivor. Har inte kommit till skott med att skruva isär den än för att se om det går att få den att fungera för espresso också. (jodå, de keramiska skivorna fungerar oavsett, men jag var inte jätteimponerad av smaken - kanske blir de också bra i en skruvad maskin..)
 

Tobbe

Well-known member
Okej då går den bort. Eureka Mignon Specialitá verkar vara ett bra alternativ. Ser ut att vara i klass med Niche men med fördelen att den är gjord för att mala direkt i portafiltret, vill att det ska gå så smidigt som möjligt att brygga. Går dessutom att köpa i Sverige.
Vad tror du Jonken?
 

Jonken

Well-known member
Eureka Mignon Specialitá verkar vara ett bra alternativ. Ser ut att vara i klass med Niche men med fördelen att den är gjord för att mala direkt i portafiltret, vill att det ska gå så smidigt som möjligt att brygga. Går dessutom att köpa i Sverige.
Vad tror du Jonken?

Har ingen erfarenhet av Specialitá så nu går det över till spekulation, tror inte att den når upp till en Niche men den har ju i alla fall den stora fördelen att vara fantastiskt tyst. Föredrar man dessutom att hälla i hela påsen i bönbehållaren och dosera med timern är det ju smidigt. Själv vill jag byta bönor ofta så det passar mig mindre bra.
 

Jonken

Well-known member
Osäker på om portafilter-hållaren fungerar med Robotens onormalt höga portafilter, i värsta fall får man stå där och hålla eller bygga en liten ställning.
 

Tobbe

Well-known member
Råkade bli en Silvia nu ändå :p Kom över en fin begagnad så kunde inte låta bli. Ska bli kul maskin att lära sig på. Blir förmodligen en Cafe Robot också sen i framtiden.

Har provat att brygga tre gånger på den. Fick fram en helt okej lungo på Johan Nyström Burundi Munyinya :lol: Kommer att uppgradera med en riktig espressokvarn, naket portafilter och pid inom en snar framtid för att få ut det mesta av den.

Men märkte att jag borde uppgradera med lite småsaker direkt. En plattare skruv för spridarfiltret. Hittade denna: https://www.kaffecompagniet.se/silvia-skruv-bryggrupp-lag-100875
Sen en ny filterkorg. Den som följde med rymmer bara 15g typ. Förstått att man vill köra med 17g i korgen. Hört talas om att VST korgar ska vara bra men verkar inte finnas i Sverige. Någon filterkorg ni rekommenderar mig att köpa?
 

Jonken

Well-known member
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp