Isohack

basiecally

Well-known member
Hej!

Jag skaffade mig en Isomac Prox Inox mot forumets bättre vetande. Största problemet skulle tydligen vara att det fastnade rejält med malt kaffe i den rejäla, rostfria snoken den har. Malverket skulle det dock vara mindre fel på, om det var i form. Vilket det var i mitt fall!

Jag gillar en utmaning och tycker att det är kul att modda grejer så att de passar bättre för mina ändamål. Jag tog bort den gamla pipen, mätte (räknade tokigt på ett par ställen vilket ledde till en del jobb med fil senare) CADdade en modell och sen 3Dprintade jag en ny kran i PLA efter att ha försäkrat mig om att det gifter sig bra med torra födoämnen. Nedan är resultatet. Har även bifogat några bilder på originaldelarna för dem som inte är bekanta med kvarnen i fråga. I sitt ursprungsskick har kvarnen förutom den stora kranen även ett mellanstycke i plast som hade lätt motlut för kaffet att ta sig upp för. Jag tog bort så mycket jag nånsin kunde, filade även en del på plasten i själva kvarnhuset för att föra själva utförsgången närmre malverket. Tror jag kortade kaffets väg med ca 4cm.

Utan att överdriva blir det mindre än hälften så mycket rester kvar i kvarnen. Det handlar om ca 1g per malning som är kvar, uppskattat utifrån det jag kan skaka och borsta ur den efter varje omgång.

Nästa steg blir att byta ut muttern som övre malverket sitter i, lägga till fler steg för inställning, bättre passform i gängan som justerar malningasgraden och göra en mer begriplig och användarvänlig skala. Den som sitter där nu går inte att nollställa, bara ställa i fyra olika lägen som långtifrån alltid matchar det grövsta och det finaste när man har flyttat stoppskruven till något av de dryga 35 lägena.

Hoppas ni gillar det!

Karl

Isohack1.jpgIsohack2.jpgIsohack3.jpgIsohack4.jpgIsohack5.jpgIsohack6.jpg
 
Senast ändrad:

basiecally

Well-known member
Om det är någon annan ägare av en Isomac som skulle vilja göra samma sak så säg till så snyggar jag till 3Dmodellen lite så att det inte blir lika mycket efterarbete.
 

svartvest

Well-known member
Hatten av!!

Snyggt jobbat, gillar hacks och 3d printat, får mitt hjärta att slå fortare...
Hur är det i kvarnen är dreven i plast eller har Isomac lärt sig av misstaget? Tidiga modeller hade plast drev och de håller inte i längden.

Snyggt jobbat!!
 

basiecally

Well-known member
Tack!

Jag plockade faktiskt inte isär den i sina beståndsdelar så kan inte svara för alla delar. Inte riktigt säker på vilka drev du menar men som jag tolkade konstruktionen så är det ett direktdrivet malverk utan växel eller kuggar. Motorn sitter rakt under malverket ocj däremellan finns utkastar”propellern”. Den här har ingen doser heller så inget som behöver drivas utanför motoraxeln. Sitter en bronsbussning i plasten i botten av kvarnhuset som såg ut att vara i bra skick.
 

basiecally

Well-known member
Har aldrig skruvat isär en Gran Mancinino så vet inte riktigt var den där kuggen ska sitta i jämförelse med Prof Inox. Men som sagt såg det ut att vara en rak motoraxel. Den går på ganska höga varv så kanske att Mancinino växlar ner det. Hur som så verkar ju samma lösning finnas även i nya Gran Mancinino.
 

basiecally

Well-known member
Aha! Då är den ju nerväxlad. Konstigt, syntes inte att motorn satt off center på min. Kan vara ett framtida föremål för förbättring då. Men aluminium lät låta hemskt, om man får för sig att att göra ett kugghjul av det.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp