Timemore Black Mirror (våg)

basiecally

Well-known member
Hej!

Jag letar efter en mindre frustrerande våg än den på ICA inhandlade, sporadiskt fungerande plastbiten jag har nu. Har försökt läsa på och förstått att det finns en enorm variation i priser, och kanske också kvalité.

Läste en väldigt entusiastisk recension på en kaffeblogg om Timemores Black Mirror som skulle vara både kompakt, rättså vattentålig, precis, laddningsbar via USB-C och billigare än Harios V60-våg.

Sen läste jag lite andra recensioner om variabilitet inom mätbordet, om dålig kalibrering från fabriken (58g som visades som 20 etc). Recensionen på kaffebloggen kan ju lika gärna ha varit betald marknadsföring. Är det nån här som har erfarenhet av den? Eller som har ett tips på nåt i samma klass? Jag läste igenom en tråd som hette "Bästa och mest prisvärda vågen" här nyss men dessvärre verkar flera av länkarna ha dött eller så finns inte produkterna som föreslagits i lager.

Jag är ute efter nåt som passar till både V60, för att väga bönor och helst under gruppen på Europiccola.

Tack på förhand!

/Karl
 

Jonken

Well-known member
Den var med i ett test för ett tag sen, fick inte jättebra kritik: https://youtu.be/SIzFhnZ32Y0

Tror också att den är för stor för att få plats utan att sticka ut på Europiccolan.

Acaia Lunar verkar vara en av få kandidater som kan fungera för båda syften, även om det inte blir supersmidigt med V60 ändå.. Så man kan lika gärna köpa två billiga vågar med lagom storlek för ändamålet och spara en slant om man inte vill åt extra finesser som ml/s, brewprint och automatik.

Tillägg: Europiccola har inte särskilt stort behov av våg under gruppen i min åsikt, med tanke på att volymen är såpass begränsad ändå. Visst kan man vilja kontrollväga men det kan man ju lika gärna göra bredvid. Om man gillar fellini-tekniken kan man visserligen få ut mer men då ska man vara medveten om att pucken åker upp och ner som en jojo..
 
Senast ändrad:

basiecally

Well-known member
Visst ja, Hoffman recenserade ju faktiskt den vågen! Den videon såg jag när den kom. Dock är jag lite konfunderad för Black Mirror som jag har tittat på är inte en smartvåg. Det finns en mer avancerad med två sensorer med en app men den nuvarande ska tydligen vara "dum".

Det Hoffman störde sig på ang. den mer generellt var väl att den hade ett störigt pip när man startade den och att det var svårt att se var knapparna fanns. Annars var den ju snabbast, både i uppstart och vägning, av alla. Till och med Acaiavågarna.

Jag tröttnade på recensionsträsket igår och beställde en snorbillig från Kina som jag tyckte såg snygg ut och som nån på youtube hade testat och tyckte var bra. Får se hur det går. Återkommer.

K
 

trisse

Well-known member
Jag har en! Beställde från Aliexpress som skickades från Frankrike. Slapp både straffavgift och moms!

Mycket prisvärd våg. Regerar snabbt, tydlig display. Har tidigare haft en vanlig digitalvåg och en timer löst. Att ha både timer och våg i ett är mycket smidigare!

Det största fördelen för mig är dock att jag inte behöver byta batterier hela tiden. Min förra våg laddade ur aaa batterierna om jag lät de sitta kvar i vågen en längre stund

Tyvärr lite för stor för min bezzera galateus domus men det fungerar ändå!

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Intressant. För ~500:-? Är den "smart" eller inte? Piper den om man häller för snabbt? Och hur är knapparna?

Min nuvarande från Bodum gör jobbet, har inga problem med batteri men tyvärr touch-knappar. Gjorde ett snabbt test nu och var femte knapptryck registrerades inte.. vilket leder till att man måste fokusera på om vågen hängde med hela tiden. För att nollställa timer eller stänga av håller man in en kort evighet (3 sekunder) :dry:
 

trisse

Well-known member
Intressant. För ~500:-? Är den "smart" eller inte? Piper den om man häller för snabbt? Och hur är knapparna?

Min nuvarande från Bodum gör jobbet, har inga problem med batteri men tyvärr touch-knappar. Gjorde ett snabbt test nu och var femte knapptryck registrerades inte.. vilket leder till att man måste fokusera på om vågen hängde med hela tiden. För att nollställa timer eller stänga av håller man in en kort evighet (3 sekunder) :dry:
SEK 189.30 36%OFF | USB Charging Hand-made Coffee Electronic Scale Coffee Beans Weighing Timing LED Hidden Screen Waterproof With Timer 2kg
https://a.aliexpress.com/_mrvYyD9

Där köpte jag den. Gav ca 360kr. Har inte märkt att den piper om jag häller snabbt. Det är en "dum" våg med timer. Men den är lättanvänd, tydlig display och väldigt responsiv våg. Är kanske ett litet delay mellan att man trycker på en knapp och att den svarar. Däremot regerar den som sagt direkt när man väger


Edit: vad jag förstått finns det två varianter där den ena har två sensorer så man kan väga kaffet och vattnet separat. Det är den dual sensor modellen som är "smart" med bluetooth

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

basiecally

Well-known member
Det där är ju, om inte samma våg, så iaf en exakt kopia av Black Mirror. Den tar kaffehandlarna över tusenlappen för här i Sverige. Bra hittat isf!
 

trisse

Well-known member
Det där är ju, om inte samma våg, så iaf en exakt kopia av Black Mirror. Den tar kaffehandlarna över tusenlappen för här i Sverige. Bra hittat isf!
Jag tror den på barristashoppen är med två sensorer så du kan väga kaffet och vattnet sparat för att få ut extraktion osv. https://coffeechronicler.com/timemore-black-mirror-review/

Den har jag och den har inga smart funktioner

Hur som helst är jag helnöjd. Underbart med usb C laddning

Edit: Timemore är faktiskt ett kinesiskt märke.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp