Bästa kaffe ni druckit?

Wilderwein

Well-known member
Vad är det bästa kaffe ni druckit? Vilken bryggmetod? Vilka bönor? Var det atmosfären som förhöjde eller var kaffet bara helt amazing?
 

Jonken

Well-known member
Får nog säga det första kaffet jag rostade själv. Inte för att det var perfekt men att känna den riktigt färska smaken för första gången..
 

Wilderwein

Well-known member
Okej. Hur länge väntar ni från att ni rostat tills ni dricker? Jag har alltid trott att nyrostat kaffe mår bra av att vila någon vecka.
 

Jonken

Well-known member
Jovisst, det är vedertaget att bönorna behöver vila.. Men jag tycker ofta att de är som godast ändå kort efter rostningen, likt en etiopisk kaffeceremoni.
 

Jonken

Well-known member
Någon vecka tycker jag förresten är undantagsfallet som gäller väldigt ljusrostade bönor. Vill snarare säga att några dagar är en bättre tumregel.
 

svartvest

Well-known member
Bästa kaffet...det är som att fråga vem är snyggast... Jag är helt inne på anaerobiskt just nu... tänker att kunskapen om kontrollerad fermentering kommer att lyfta allt kaffe på en högre nivå...
 

Molarin

Well-known member
En Clover-bryggd Aricha hos Tim Wendelboe. Kan ha varit 2009/2010 nångång. Helt magiskt med oerhört trevliga nypontoner, len, fyllig...
 

Brunabönor

Well-known member
Jag har väl 2 upplevelser som jag minns bäst.

Min första v60 bryggning när jag fått hem allt som behövs för att tillreda det hela. hade en nervös känsla över denna första process, och visste inte vad som väntade mina smaklökar. Jag vet att jag hade 1:16 ratio och kaffet var Kenya AA mellanmörk.
Det är svårt att beskriva känslan då jag upplevde en slags kaharsis. Jag visste att jag var fast nu för all evighet, och njutningen av just denna kopp var helt otrolig.
Gjorde premiär med aeropress direkt efteråt och det blev återigen ett minnesvärt byxskott.. Kaffenörden i mig var härmed född 4 life!

Min första kopp Jamaica Blue Mountain (V60) var också en höjdare, som jag rankar som min ohotade favorit. Dyrt men den levererar verkligen..
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp