Vattenfilter

magnusn

Active member
Jag har precis köpt en ny maskin och jag funderar lite på hur man ska tänka kring vattenfilter. Maskinen (en Lelit Bianca) kom med ett vattenfilter, så jag tänkte ungefär att varför inte prova.

Jag bor i Huddinge, så jag har ju SVOAs vanliga rätt så mjuka vatten här. Rimligen borde jag inte behöva ett filter för att göra vattnet mjukare? Finns det någon annan anledning att inte bara ta ut filtret och köra på kranvatten när jag kört igenom det?
 

Jonken

Well-known member
Det är en maskin med många delar som är ganska svår och jobbig att avkalka ordentligt. Det stämmer att vattnet i Stockholm är mjukt men över maskinens livslängd kommer tillräckligt med kalk ändå in för att orsaka problem och behöva service. Om du har den fast ansluten skulle det snarare vara rekommenderat att installera ett bättre filter. Men visst går det likväl att skippa, det dröjer innan problemen uppstår.
 

magnusn

Active member
Den är inte fast ansluten, utan jag kör på tanken. Även om det vore väldigt skönt att ansluta den så tror jag inte det kommer hända om jag inte renoverar köket eller flyttar. Däremot funderar jag lite kring att kanske göra en coffee cart med en större tank (både färskvatten och spillvatten) och en flojet.

Men okej, det låter som om det är dumsnålt att inte köra på filter i så fall alltså.
 

Jonken

Well-known member
Ett populärt alternativ utomlands är att själv blanda destillerat vatten och bikarbonat eller kaliumkarbonat.. det blir antagligen för dyrt här i Sverige eftersom man inte går och köper vatten i livsmedelaffärer som i andra länder. Kanske kan ett osmos-filter vara tillräckligt bra och då blir det genast lite mer överkomligt.

https://www.home-barista.com/espresso-machines/this-is-what-to-expect-from-good-water-t62289.html
https://www.home-barista.com/water/...ry-simple-water-recipe-t62602-20.html#p694383

Lite överkurs möjligtvis, men om man tycker att espresson smakar bättre som bonus kanske det är värt besväret.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp