Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 25 till 32 av 36
    Senior Member Coraxoss avatar
    Reg.datum
    jan 2019
    Dina smakbeskrivningar får det att vattna sig i munnen.
    Snärt är nog ordet.

Jag tycker koppning är roligt, men håller med om att det inte ger samma njutning.

Vad tar du med dig i form av inställningar till nästa rostning?

Reg.datum
    jan 2019
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg

Bifogad fil 15974
    https://www.smallbatchroasting.co.uk...in-excelso-rfa
    DTR 19,2% - kurva mer åt den alternativa stilen med en snärt (förslag på översättningar för "flick"?) på slutet.
    Smakar lemonad, grönt äpple med intensiv sockersöt syra och medel kropp. Klart mest lyckad.

Borde köra samma böna om och om igen egentligen, men det blir rätt trist med över ett halvt kilo av samma om det ska drickas medan det är färskt..
    Är det denna rostning du kommer försöka förfina vid nästa omgång?

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Vet inte riktigt, mycket av skillnaderna mellan satserna beror på bönorna i sig. Men jag kommer nog gå upp lite högre i värme från början, 1000W kanske blir ett bra mellanting eller så var 1100W bra redan bara att det inte passade till brasilianska bönor som gärna är lite känsliga.. Har en känsla av att jag vill försöka sträcka ut rostningen någon minut extra, men kommer nog ta ett tag att hitta ett mönster. Och bli av med problemen runt C1.

Måste dricka upp kaffet först också..

Behöver verkligen bättre mätverktyg, funderar på att beställa en Yocto-thermocouple och nöja mig så eftersom jag redan har sonder till den. Lite stor investering med RTD/PT100
    Senast redigerat av Jonken den 2020-10-07 klockan 17:49.

Reg.datum
    apr 2017
    Har äntligen en anslutning till Artisan på laptopen. Jag och skott beställde varsin Yocto-Thermocouple

Limu.jpg
    Bättre upplösning på https://imgur.com/a/XoDG8qA

Vilken befrielse att slippa sitta och stirra på den analoga termometern och räkna sekunder medan man försöker undvika parallax och anteckna så nära det går ibland är man dumsnål.. kul att profilen jag jobbat fram om något mest ser bättre ut med ordentliga* mätverktyg.

*nåja, så småningom kanske det borde bli en PT100 placerad längre ner också.. men först ska det bli roligt att lära sig Artisan och försöka förstå hur bra originalsonden fungerar.
    Senast redigerat av Jonken den 2020-12-19 klockan 21:37.

Reg.datum
    jan 2019
    Ser ju riktigt snyggt ut, och hur smakar det? Jag kommer själv beställa materiel för att använda Artisan när som helst.

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av Coraxos Visa inlägg
    Ser ju riktigt snyggt ut, och hur smakar det? Jag kommer själv beställa materiel för att använda Artisan när som helst.
    Det ska antagligen vila längre men jag gjorde en liten kopp nu efter 13h. Slow feed Niche @35 i Clever för att prova något nytt, annars brukar det oftast bli presskanna till första koppen.

Jag upptäckte att sonden gav mycket snabbare mätvärden än den analoga termometern trots att den är lite tjock, så jag tror att jag lyckades fullfölja profilen och de planerade justeringarna bättre (kommer nog kunna lägga till fler steg eftersom jag slapp en hel del annat jobb, men ganska nära blev det med fläkten satt ganska högt, 1000W till 150C, 800W till 180C och sen 600W)

I det här skedet påminner smaken om något Drop eller Gringo kunde ha rostat, men tyvärr någon av de sämre på menyn bönorna är grade 2 så antagligen inget de skulle köpt heller.

Lekte med inställningarna i Artisan och satte smoothing curves och smoothing till 0, men var tvungen att höja delta BT span till 15s för att få bort vad jag tror delvis är elektriska störningar. Sampling rate satt till async 1s

Då ser kurvan ut så här: https://imgur.com/a/58WO8pt

Men tror att det ändå kommer avslöja när saker inte riktigt går som man vill: https://imgur.com/a/CwU0x66
    (hade inte koll på att Artisan känner av charge automatiskt, så råkade ta bort markeringen när jag tänkte lägga till.. därav den sena markeringen samma sak gäller drop, tack och lov känner Artisan av att temperaturen sjunker drastiskt så man slipper göra allt samtidigt)

Reg.datum
    apr 2017
    Koppar nu och Limun smakar ganska annorlunda, kanske inte var redo för filter riktigt. Den som sticker ut som favorit är: https://imgur.com/a/nXbtwzf - lite som att bita i en söt citron. Samma påse bönor som det finns en graf för på förra sidan. Känns som att den är väldigt ren och fri från några riktiga defekter vad jag kan känna även om RoR kanske hade en minimal flick vid FCs och kraschade lite efter FCe. Däremot ingen blåbärsmak den här gången..

Tillägg: charge var egentligen hela 225C, har experimenterat med att börja riktigt högt efter att ha läst om det i Coffee Roaster's Companion. Här glömde jag istället att trycka på [start] i Artisan )
    Senast redigerat av Jonken den 2020-12-20 klockan 11:06.

Junior Member Mbers avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Grattis Jonken till att du har Artisan nu - och snyggt jobbat med rostningskurvorna!
    Ser riktigt bra ut, inte minst med tanke på att det är etiopiska bönor du rostat. (Brukar själv ha problem med dem.)

Vet att det kan vara svårt att beskriva, men är lite nyfiken på vad det är som inte smakar så bra i denna batch?
    Med tanke på hur bra din rostningskurva ser ut, så funderar jag på om smaken kan ha att göra med bönornas viktnedgång på -12.2%?
    Tycker själv att somliga bönor blir bättre vid något kraftigare viktnedgångar, exv. -13%.

Är för övrigt också nyfiken på hur tjock sond du använder? (Gissar på 5mm, men är osäker.)

Oavsett, kul att du också börjat mäta rostningskurvor i Artisan och delar med dig av dina erfarenheter.

Liknande ämnen

1. Vad loggar ni?
    Av Gholam i forum Rostning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2020-05-07, 10:14
  2. Ni som har Duetto- var servar ni maskinen?
    Av BloodyMezzo i forum Espressomaskiner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 23:41
  3. Hur resonerar ni...
    Av Doc Holiday i forum Hantverket
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 18:55
  4. Vad tror ni? :-)
    Av Akoa i forum Kafferepet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 06:10
  5. Svar: 10