Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 9 till 16 av 36
    Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    *Avundsjuk på riktiga kurvor* Härligt

Jag tror att man bara lägger till ett d - adstringent.. men det är knappt så att ordet existerar på svenska. Sammandragande, att tungan drar ihop sig. Ja man hör ju, inge vidare.

Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    @jonken helt rätt och man hör det felaktiga astringent mestadels
    https://svenska.se/tre/?sok=Adstringera&pz=1

Skickat från min SGP771 via Tapatalk

Senior Member Coraxoss avatar
    Reg.datum
    jan 2019
    Mber, och vad gör du "rätt" när kurvan blir bra, respektive "fel" när den kraschar? Är det lättare att lyckas när rosten är rejält uppvärmd?

Förresten, det där kaffet från Huila, den gula Caturran, är otroligt.

Junior Member Mbers avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Tack Jonken och bauta för hjälpen med översättning Adstringent... definitivt ett användbart ord i sammanhang som dessa, oavsett hur lite det kanske annars används.

Coraxos, det har jag fortfarande inte kommit underfund med, mer än att det (som Rao säger) handlar om att dra ner tillräckligt på värmen, i tillräckligt god tid.
    Vad gäller uppvärming av rosten, har samtliga av mina lyckade RoR-kurvor kommit från profiler där jag först värmt upp rosten till 180-200C.
    Med det inte sagt att man misslyckas om rosten är mindre uppvärmd än så, utan bara att jag nästan uteslutande rostar med en mer rejält uppvärmd rost. Detta då majoriteten av mina mest lyckade satser (dvs de godaste) har nått 160C på 3-4 minuter. (Även innan jag började använda Artisan.)

Vad roligt att du också tyckte om den gula Caturran! Det enda som är riktigt svårt med den är att få den att bromsa kring första crack, ifall man vill rosta den ljust men också spendera längre tid än 1:15 i första crack. Med det sagt tycker jag ändå den är godast när man låter den rulla på så snabbt den vill
    Senast redigerat av Mber den 2020-09-19 klockan 11:54.

Reg.datum
    apr 2017
    Brukar värma upp min Quest med runt 650W och fläkten på fullt, så verkar den bli jämnvarm på en halvtimme. Observera att det är M3 med tjocka trumman, skiljer säkert lite med en nyare M3S.

Trots det får jag alltid justera ner värmen till tredje satsen, först då verkar den vara uppvärmd på riktigt.

Reg.datum
    jan 2019
    kaffelogg_2.jpg

Mitt försök att logga manuellt på egendesignat kalkylbad (delar gärna om önskan finns). Just nu mest intresserad av ∆BT och smaken. Har fått till betydligt syrligare och fruktigare resultat när jag använt hiveroster, har däremot enbart loggat tid då så jämförelse med stigningshastigheten (RoR) finns inte, krack1 har då inträffat kring 8 minuter, emedan här kring 10:30.
    Senast redigerat av Coraxos den 2020-09-29 klockan 05:29.

Reg.datum
    apr 2017
    Försökte mig på att efterlikna profilen med min M3 (den tidigare modellen med annorlunda luftflöde). Har hittills mest rostat med Jim Schulman som förebild, med varierad framgång.

Det är första gången jag har använt så mycket värme från start, backade nog av för sent också för det smakar och luktar popcorn

Om du lägger upp filen kan jag knappa in kurvan. Kul att försöka med nya tillvägagångssätt, brukar ta ett tag att få till det bara (inte säker på att det går helt med min modell heller)

Använder förresten en billig elmätare för att mäta W så slipper man fundera på parallax och om mätaren visar t.ex. 3,5A eller 3,7A när man siktar på 3,6A. https://www.jula.se/catalog/el-och-b...matare-406102/

Reg.datum
    jan 2019
    Filen är gjord i Numbers, men här exporterad som en excel-fil, får se hur den fungerar.

Och här är mallen för Numbers.

Ser att jag skrivit ∆T på kalkylbladet, det ska vara ∆BT (beräknas automatiskt).

Ska kolla in den där mätaren.
    Senast redigerat av Coraxos den 2020-09-28 klockan 03:24.

Liknande ämnen

1. Vad loggar ni?
    Av Gholam i forum Rostning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2020-05-07, 10:14
  2. Ni som har Duetto- var servar ni maskinen?
    Av BloodyMezzo i forum Espressomaskiner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 23:41
  3. Hur resonerar ni...
    Av Doc Holiday i forum Hantverket
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 18:55
  4. Vad tror ni? :-)
    Av Akoa i forum Kafferepet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 06:10
  5. Svar: 10