Mäter ni Delta BT?

Coraxos

Well-known member
Delta BT: Bönans temperatur "nu" i förhållande till exempelvis 30 sekunder innan.

Registrerar ni detta, vilken tidsintervall använder ni, till exempel varje minut eller tätare? Ger program som Artisan kurvor över detta, den så kallade RoR, Rate of Rise?

Vilken vikt tillmäter ni denna kurva?
 

Coraxos

Well-known member
Som ni båda är inne på, det är Scotts bok som även jag läser just nu ;-)

Beskriv gärna om ni upplever en skillnad när ni mer exakt börjar mäta RoR och framförallt, får till kurvan i enlighet med Scotts mall.

p.s. Bra sammanfattning i din länk där Jonken.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Såg någon skriva på home-barista att det tog honom 700 försök att få till en RoR-kurva han var nöjd med :ph34r: lycka till!

En enklare sak som jag har lekt med på sistone (har fokuserat på DTR men som Scott skrev i ett instagram-inlägg häromdagen verkar det inte vara något magiskt för sig, kanske först om man får till allt annat..) - är att dubbelrosta bönorna. Först rosta tills de blir gula, eller runt 150 grader, ta ur och kyla ner för att sen rosta färdigt. Lite mer jobb men hittills har det varit värt det :)
 

Coraxos

Well-known member
Såg någon skriva på home-barista att det tog honom 700 försök att få till en RoR-kurva han var nöjd med :ph34r: lycka till!

En enklare sak som jag har lekt med på sistone (har fokuserat på DTR men som Scott skrev i ett instagram-inlägg häromdagen verkar det inte vara något magiskt för sig, kanske först om man får till allt annat..) - är att dubbelrosta bönorna. Först rosta tills de blir gula, eller runt 150 grader, ta ur och kyla ner för att sen rosta färdigt. Lite mer jobb men hittills har det varit värt det :)

:D 700 försök! Jag ska läsa om DTR. Och varför vinner bönorna på att frysas ner halvtid?
 

Jonken

Well-known member
varför vinner bönorna på att frysas ner halvtid?

Bra fråga som jag önskar att jag hade svar på. Kylas ner med fläkten som vanligt, inte frysa. Har bara kunnat läsa mig till att det är en teknik som används av vissa italienska rostare (som antagligen inte vill dela med sig av anledningen)..

Hur som helst har bönorna luktat fantastiskt och smakat trevligt när jag gjort så :blush:
 

Mber

Active member
Upplever att bönorna har fler och renare smaker när RoR inte kraschar, jämfört med när den gör det.
Ett exempel är denna tvättade Yirgacheffe:

utan crash.jpg
En bättre RoR-kurva. Koppen bjöd på arom av jasmin, fräsch syra, samt de citrustoner som säljaren menade kännetecknar denna böna.
Inga brända smaker, ingen "astringency." (Hur översätter man det bäst till svenska, tro... Tänker på en bismak liknande den man kan känna hos vissa svarta téer när de fått dra för länge.) En ren och god kopp.

med crash.jpg
En sämre RoR-kurva. Även denna kopp bjöd på arom av jasmin, men saknade såväl den fräscha syran som de utlovade citrustonerna.
Inga brända smaker, men påtagligt "astringent", till den grad att koppen ej var njutbar (i mitt tycke).

Med det sagt har jag också haft riktigt goda koppar från andra kaffen vars RoR-kurvor kraschat, även fast de också saknat syra och/eller fler smaker.
Samtidigt är ett av de bästa kaffen jag rostat en viss böna från Huila i Colombia - och det skulle kunna bero på att det kaffets RoR-kurvor aldrig någonsin kraschade.

Sammanfattningsvis är RoR-kurvorna väl värda att jobba på - men inte nödvändigtvis något att slänga en massa kaffe för, ifall sagda kurvor ser mindre än perfekta ut.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
*Avundsjuk på riktiga kurvor* Härligt :)

Jag tror att man bara lägger till ett d - adstringent.. men det är knappt så att ordet existerar på svenska. Sammandragande, att tungan drar ihop sig. Ja man hör ju, inge vidare.
 

Coraxos

Well-known member
Mber, och vad gör du "rätt" när kurvan blir bra, respektive "fel" när den kraschar? Är det lättare att lyckas när rosten är rejält uppvärmd?

Förresten, det där kaffet från Huila, den gula Caturran, är otroligt.
 

Mber

Active member
Tack Jonken och bauta för hjälpen med översättning :) Adstringent... definitivt ett användbart ord i sammanhang som dessa, oavsett hur lite det kanske annars används.

Coraxos, det har jag fortfarande inte kommit underfund med, mer än att det (som Rao säger) handlar om att dra ner tillräckligt på värmen, i tillräckligt god tid.
Vad gäller uppvärming av rosten, har samtliga av mina lyckade RoR-kurvor kommit från profiler där jag först värmt upp rosten till 180-200C.
Med det inte sagt att man misslyckas om rosten är mindre uppvärmd än så, utan bara att jag nästan uteslutande rostar med en mer rejält uppvärmd rost. Detta då majoriteten av mina mest lyckade satser (dvs de godaste) har nått 160C på 3-4 minuter. (Även innan jag började använda Artisan.)

Vad roligt att du också tyckte om den gula Caturran! Det enda som är riktigt svårt med den är att få den att bromsa kring första crack, ifall man vill rosta den ljust men också spendera längre tid än 1:15 i första crack. Med det sagt tycker jag ändå den är godast när man låter den rulla på så snabbt den vill :)
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Brukar värma upp min Quest med runt 650W och fläkten på fullt, så verkar den bli jämnvarm på en halvtimme. Observera att det är M3 med tjocka trumman, skiljer säkert lite med en nyare M3S.

Trots det får jag alltid justera ner värmen till tredje satsen, först då verkar den vara uppvärmd på riktigt.
 

Coraxos

Well-known member
kaffelogg_2.jpg

Mitt försök att logga manuellt på egendesignat kalkylbad (delar gärna om önskan finns). Just nu mest intresserad av ∆BT och smaken. Har fått till betydligt syrligare och fruktigare resultat när jag använt hiveroster, har däremot enbart loggat tid då så jämförelse med stigningshastigheten (RoR) finns inte, krack1 har då inträffat kring 8 minuter, emedan här kring 10:30.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Försökte mig på att efterlikna profilen med min M3 (den tidigare modellen med annorlunda luftflöde). Har hittills mest rostat med Jim Schulman som förebild, med varierad framgång.

Det är första gången jag har använt så mycket värme från start, backade nog av för sent också för det smakar och luktar popcorn :ph34r:

Om du lägger upp filen kan jag knappa in kurvan. Kul att försöka med nya tillvägagångssätt, brukar ta ett tag att få till det bara :lol: (inte säker på att det går helt med min modell heller)

Använder förresten en billig elmätare för att mäta W så slipper man fundera på parallax och om mätaren visar t.ex. 3,5A eller 3,7A när man siktar på 3,6A. https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/testinstrument/elmatare/elmatare-406102/
 

Jonken

Well-known member
Lyckades inte redigera filen i LibreOffice. Nåja, så här såg profilen ut. Orkar inte skriva ner mätvärdet var 30:e sekund eftersom jag har analog termometer :unsure:

Brazil_Matilde_Estate_Honey_FT.jpg

Med bättre mätverktyg/intervaller skulle det antagligen se fulare ut - med tydlig crash, flick osv. Ganska begränsat med kalkylark :blush:
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Ser ju snyggt ut, och hur smakar det?

Igår fick jag hälla ut för att det smakade popcorn och bränt. Nu gjorde jag en V60 och blev glatt överraskad av en len kopp utan brända toner, mycket kropp som brasilianskt kaffe gärna har och försiktig smak av vanilj och kakao.

Inte det bästa jag har fått ut av de bönorna, luktar fortfarande inte rätt, men dramatisk förbättring med en dags vila.
 

Coraxos

Well-known member
Igår fick jag hälla ut för att det smakade popcorn och bränt. Nu gjorde jag en V60 och blev glatt överraskad av en len kopp utan brända toner, mycket kropp som brasilianskt kaffe gärna har och försiktig smak av vanilj och kakao.

Inte det bästa jag har fått ut av de bönorna, luktar fortfarande inte rätt, men dramatisk förbättring med en dags vila.

Kaffe måste vara den mest komplexa drycken, utan tvekan. Jag har också upplevt mycket stor smakskillnad från dag ett till två, jag smakar det faktiskt inte längre på rostningsdagen efter det.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp