Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 17 till 24 av 27
    Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Lyckades inte redigera filen i LibreOffice. Nåja, så här såg profilen ut. Orkar inte skriva ner mätvärdet var 30:e sekund eftersom jag har analog termometer

Brazil_Matilde_Estate_Honey_FT.jpg

Med bättre mätverktyg/intervaller skulle det antagligen se fulare ut - med tydlig crash, flick osv. Ganska begränsat med kalkylark
    Senast redigerat av Jonken den 4 veckor sedan klockan 00:31.

Senior Member Coraxoss avatar
    Reg.datum
    jan 2019
    Ser ju snyggt ut, och hur smakar det?

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av Coraxos Visa inlägg
    Ser ju snyggt ut, och hur smakar det?
    Igår fick jag hälla ut för att det smakade popcorn och bränt. Nu gjorde jag en V60 och blev glatt överraskad av en len kopp utan brända toner, mycket kropp som brasilianskt kaffe gärna har och försiktig smak av vanilj och kakao.

Inte det bästa jag har fått ut av de bönorna, luktar fortfarande inte rätt, men dramatisk förbättring med en dags vila.

Senior Member Coraxoss avatar
    Reg.datum
    jan 2019
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Igår fick jag hälla ut för att det smakade popcorn och bränt. Nu gjorde jag en V60 och blev glatt överraskad av en len kopp utan brända toner, mycket kropp som brasilianskt kaffe gärna har och försiktig smak av vanilj och kakao.

Inte det bästa jag har fått ut av de bönorna, luktar fortfarande inte rätt, men dramatisk förbättring med en dags vila.
    Kaffe måste vara den mest komplexa drycken, utan tvekan. Jag har också upplevt mycket stor smakskillnad från dag ett till två, jag smakar det faktiskt inte längre på rostningsdagen efter det.

Reg.datum
    apr 2017
    Absolut, men jag har ofta tyckt att det smakat ännu bättre första dagen, brukar smaka på så många sorter jag orkar (rostar för det mesta fler än fyra efter varandra)

Med de här bönorna gömde det sig en slamkrypare. Dricker presskanna när det är så färskt eftersom gasen är ett mindre problem.. Utgick från att det var vilan som gjorde skillnaden, men på kvällen gjorde jag nytt försök med presskanna och det var fortfarande illa.
    Då tänkte jag att det kanske var bryggtemperaturen som var orsak (bryggde V60n med 88C eftersom jag förväntade mig brända toner). En till presskanna i 88C smakade lite bättre men fortfarande inte bra..

Nu dricker jag en V60 bryggd med kokande vatten som smakar okej. Första gången jag stött på något liknande, men som du säger - komplex dryck

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2018
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Absolut, men jag har ofta tyckt att det smakat ännu bättre första dagen, brukar smaka på så många sorter jag orkar (rostar för det mesta fler än fyra efter varandra)

Med de här bönorna gömde det sig en slamkrypare. Dricker presskanna när det är så färskt eftersom gasen är ett mindre problem.. Utgick från att det var vilan som gjorde skillnaden, men på kvällen gjorde jag nytt försök med presskanna och det var fortfarande illa.
    Då tänkte jag att det kanske var bryggtemperaturen som var orsak (bryggde V60n med 88C eftersom jag förväntade mig brända toner). En till presskanna i 88C smakade lite bättre men fortfarande inte bra..

Nu dricker jag en V60 bryggd med kokande vatten som smakar okej. Första gången jag stött på något liknande, men som du säger - komplex dryck
    Det är ju det här som är tjusningen med kaffets komplexitet, att det alltid finns något nytt under solen.
    Jag smakar ju allt direkt efter rostning vilket jag tycker är fantastisk upplevelse att få smaka på "embryot" av vad som komma skall.
    Följer ju inte slaviskt med exakt samma mängd jag rostar som då gör att det alltid kan ändras lite i smak, något som jag ser som del av att finna en förbättring av rostning.
    Jag har många ggr tyckt att "resterna" som jag tar med mig till kontorsburken ibland blivit helt jävla fantastiskt bra smak. en blandning som är 2v gammal kan blandas med en 3-4v gammalt kaffe. Och vips har man ett potpurri med den där perfekta chokladiga smaken, låga syran och en härlig fyllighet.
    Det där med att man antar att man ska ha en viss temp på bryggningen efter hur man uppfattar att bönorna är rostade men att man går bet råkar man ju själv ut för.

Reg.datum
    apr 2017
    Jag rostar gärna samma mängd av anledningen att det blir lättare att gissa hur mycket värme man behöver. Försöker också göra så få justeringar som möjligt, särskilt av fläkten, för att det ska vara lättare att upprepa och förstå vad som händer (luftflödet ändrar också temperaturmätningen)

Det är ett bra knep för att få liv i lite gamla bönor att blanda i nya. Gör sällan blends trots det eftersom det är en konst i sig och att jag uppskattar att följa bönorna separat.

Bryggtemperaturen gjorde viss skillnad till det bättre, men det visade sig att det inte var den avgörande variabeln. V60n med hett vatten blev sötare, syrligare men också tunnare och med en viss oangenäm ton i bakgrunden. Något linjärt förhållande är det inte tal om i alla fall

Reg.datum
    apr 2017
    Nya försök med lägre värme, inte lika snygga kurvor men inga direkt kärva smaker vid koppning. Kan vara bönorna som gör skillnaden också, får testa lite varmare igen nästa gång. Det här sättet att rosta på verkar ge en distinkt, klar men mindre nyanserad smak. Ljus yta på bönorna men ändå mellanrost. Relativt mycket syra kvar. Försökte mig på koppning, inte helt såld på det sättet att smaka på än - tycker att det är svårt och inte samma goa känsla, men det kanske ger sig.

rostlogg_2020_10_01_mysore.jpg
    https://www.smallbatchroasting.co.uk...e-plantation-a
    DTR 23,8% - på pappret kanske jämnast men den tråkigast av de tre. Trä, tobak och mustig kryddighet. Smakar lite vad jag tänker på som underutvecklad, råkaffe/silverskinn. Massor av kropp.

rostlogg_2020_10_01_medellin.jpg
    https://www.smallbatchroasting.co.uk...in-excelso-rfa
    DTR 19,2% - kurva mer åt den alternativa stilen med en snärt (förslag på översättningar för "flick"?) på slutet.
    Smakar lemonad, grönt äpple med intensiv sockersöt syra och medel kropp. Klart mest lyckad.

rostlogg_2020_10_01_yirgacheffe.jpg
    https://www.smallbatchroasting.co.uk...irgacheffe-gr2
    DTR 23,8% - lite ojämn men de här bönorna blir gärna det. Syrlig, blommigt med smak av artificiell blåbär och lime. Lång eftersmak.

Borde köra samma böna om och om igen egentligen, men det blir rätt trist med över ett halvt kilo av samma om det ska drickas medan det är färskt..
    Senast redigerat av Jonken den 3 veckor sedan klockan 18:13. Anledning: komplettering, hade svårt att ladda upp bilder först..

Liknande ämnen

1. Vad loggar ni?
    Av Gholam i forum Rostning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2020-05-07, 11:14
  2. Ni som har Duetto- var servar ni maskinen?
    Av BloodyMezzo i forum Espressomaskiner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 00:41
  3. Hur resonerar ni...
    Av Doc Holiday i forum Hantverket
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 19:55
  4. Vad tror ni? :-)
    Av Akoa i forum Kafferepet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 07:10
  5. Svar: 10