Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 27
    Senior Member Coraxoss avatar
    Reg.datum
    jan 2019

Mäter ni Delta BT?

Delta BT: Bönans temperatur "nu" i förhållande till exempelvis 30 sekunder innan.

Registrerar ni detta, vilken tidsintervall använder ni, till exempel varje minut eller tätare? Ger program som Artisan kurvor över detta, den så kallade RoR, Rate of Rise?

Vilken vikt tillmäter ni denna kurva?

Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Läser precis Scott Rao's bok och i Artisan är nog detta den viktigaste kurvan.
    Not: jag har inte börjat anv Artisan än...
    https://www.scottrao.com/blog/2018/2...pros-dont-know

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
    Senast redigerat av bauta den 2020-09-17 klockan 10:17.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Mer läsning https://artisan-roasterscope.blogspo....html?m=1#more

(kör själv med analog termometer fortfarande för är jag är trög.. men det där lär vara nyckeln till bättre resultat enligt många)

Reg.datum
    jan 2019
    Som ni båda är inne på, det är Scotts bok som även jag läser just nu ;-)

Beskriv gärna om ni upplever en skillnad när ni mer exakt börjar mäta RoR och framförallt, får till kurvan i enlighet med Scotts mall.

p.s. Bra sammanfattning i din länk där Jonken.
    Senast redigerat av Coraxos den 2020-09-18 klockan 06:31.

Reg.datum
    apr 2017
    Såg någon skriva på home-barista att det tog honom 700 försök att få till en RoR-kurva han var nöjd med lycka till!

En enklare sak som jag har lekt med på sistone (har fokuserat på DTR men som Scott skrev i ett instagram-inlägg häromdagen verkar det inte vara något magiskt för sig, kanske först om man får till allt annat..) - är att dubbelrosta bönorna. Först rosta tills de blir gula, eller runt 150 grader, ta ur och kyla ner för att sen rosta färdigt. Lite mer jobb men hittills har det varit värt det

Reg.datum
    jan 2019
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Såg någon skriva på home-barista att det tog honom 700 försök att få till en RoR-kurva han var nöjd med lycka till!

En enklare sak som jag har lekt med på sistone (har fokuserat på DTR men som Scott skrev i ett instagram-inlägg häromdagen verkar det inte vara något magiskt för sig, kanske först om man får till allt annat..) - är att dubbelrosta bönorna. Först rosta tills de blir gula, eller runt 150 grader, ta ur och kyla ner för att sen rosta färdigt. Lite mer jobb men hittills har det varit värt det
    700 försök! Jag ska läsa om DTR. Och varför vinner bönorna på att frysas ner halvtid?

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av Coraxos Visa inlägg
    varför vinner bönorna på att frysas ner halvtid?
    Bra fråga som jag önskar att jag hade svar på. Kylas ner med fläkten som vanligt, inte frysa. Har bara kunnat läsa mig till att det är en teknik som används av vissa italienska rostare (som antagligen inte vill dela med sig av anledningen)..

Hur som helst har bönorna luktat fantastiskt och smakat trevligt när jag gjort så

Junior Member Mbers avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Upplever att bönorna har fler och renare smaker när RoR inte kraschar, jämfört med när den gör det.
    Ett exempel är denna tvättade Yirgacheffe:

utan crash.jpg
    En bättre RoR-kurva. Koppen bjöd på arom av jasmin, fräsch syra, samt de citrustoner som säljaren menade kännetecknar denna böna.
    Inga brända smaker, ingen "astringency." (Hur översätter man det bäst till svenska, tro... Tänker på en bismak liknande den man kan känna hos vissa svarta téer när de fått dra för länge.) En ren och god kopp.

med crash.jpg
    En sämre RoR-kurva. Även denna kopp bjöd på arom av jasmin, men saknade såväl den fräscha syran som de utlovade citrustonerna.
    Inga brända smaker, men påtagligt "astringent", till den grad att koppen ej var njutbar (i mitt tycke).

Med det sagt har jag också haft riktigt goda koppar från andra kaffen vars RoR-kurvor kraschat, även fast de också saknat syra och/eller fler smaker.
    Samtidigt är ett av de bästa kaffen jag rostat en viss böna från Huila i Colombia - och det skulle kunna bero på att det kaffets RoR-kurvor aldrig någonsin kraschade.

Sammanfattningsvis är RoR-kurvorna väl värda att jobba på - men inte nödvändigtvis något att slänga en massa kaffe för, ifall sagda kurvor ser mindre än perfekta ut.
    Senast redigerat av Mber den 2020-09-18 klockan 22:33.

Liknande ämnen

1. Vad loggar ni?
    Av Gholam i forum Rostning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2020-05-07, 11:14
  2. Ni som har Duetto- var servar ni maskinen?
    Av BloodyMezzo i forum Espressomaskiner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 00:41
  3. Hur resonerar ni...
    Av Doc Holiday i forum Hantverket
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 19:55
  4. Vad tror ni? :-)
    Av Akoa i forum Kafferepet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 07:10
  5. Svar: 10