Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 9 till 16 av 34
    Hittade faktiskt en återförsäljare dom säljer 150grams modellen. Enligt den sidan finns det 3 varianter, en fristående, en som man kan koppla med usb till dator och en som man kan koppla med bluetooth. Tror egentligen bara det är själva termometer som är skillnaden

https://www.zcroasters.com/buy/bp-15...offee-roaster/

Verkar hur som helst som det går att justera både värme effekt och fläkten.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Tjusigt, lite högupplösta bilder rimligare rost-tider och en slang att leda ut röken med.
    Senast redigerat av Jonken den 2020-09-19 klockan 00:50.

Börjar närma mig ett köp av en sån här rost!

Frågan är bara vilket jag ska satsa på? Antigen en manuell med bluetooth/usb probe för att kunna se temperatur i artisan. Eller den automatiska som man kan ställa in rost profiler direkt i rosten.

Tänker mig att den manuella är säkrare och ger mer kontroll men samtidigt svårare att reproducera rost profiler med. Den automatiska är jag rädd kanske inte ger alla inställningar man behöver. Är också lite kluven om att ha en touchskärm på rosten. Tänker att det är mer som kan strula.

Vad säger ni?

Reg.datum
    apr 2017
    Kan du se profilen inklusive saker som RoR i efterhand med den automatiska? Annars tror jag på en av de andra.

Ja tror du har rätt.

Har hittat en kille på Youtube som har den automatiska rosten som jag chattat lite med. Han är väldigt nöjd med den. Har frågat lite om inställningar och den verkar vara gå att justera per hel minut. Så tex kan jag inte välja att höja temperaturen 7:30

Och när man väl startat en rost kan man bara justera luftflödet inte temperaturen.

Reg.datum
    apr 2017
    Då låter det som ett ganska lätt val - de manuella är väl en bra bit billigare också?

Nu är en 350g med bluetooth/usb termometer beställd. Så nu är det bara den långa väntan kvar...

Återkommer såklart med en detaljerad recension när deb har anlänt

Nu har den kommit!

Första rosten avklarad, grannar gillar mig inte nu...

En snabb recension. Ville först och främst se att den startade och det gjorde den. När den väl va på kunde jag inte hålla mig och hällde ner 100g böner.

Var lite feg med värmen och har inte riktigt förstått hur den fungerar så rostningen tog ca 14 min. Hade kopplat termometern till telefonen via bluetooth och försökte logga via appen tc4. Men tyvärr försvann den.

Nedkylning av bönorna i rosten gick iallafall snabbt. Imorgon ska jag koppla upp den till artisan så ska ni få lite grafer

Senast redigerat av trisse den 2020-10-27 klockan 21:25.

Liknande ämnen

1. Fluid bed rost projekt!
    Av Eismannen i forum Rostning
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2019-12-08, 19:10
  2. Espressomaskiner från Kina
    Av kaffebönakaka i forum Shopping & konsument
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-03-05, 00:35
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-28, 15:04
  4. Dieckmann roaster