Fluid bed roaster från kina

trisse

Well-known member
Hej!

Stötte på denna rost när jag sökte runt på Aliexpress

https://a.aliexpress.com/_mMi8RPN

350g modellen tycker jag ser väldigt intressant ut

Tycker den ser väldigt intressant ut. Enligt omdömen klarar den upp emot 500g

Har någon sett denna förut?

Har länge varit sugen på en (ny) rost men har tyckt att det funnits ett glapp på marknaden mellan Gene café och quest m3.

Jag söker många inställningsmöjligheter, kapacitet på minst 250g alt att det går att göra batch efter batch. Ett stort plus är också om det går att koppla upp sig mot artistan.

d1a5447d3483ea062d3e04ed1a202aff.jpg


Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Mber

Active member
Har sett den förut, om än bara på Aliexpress.
Tyckte också den såg intressant ut för sin prisklass (gissningsvis under 8k levererad) , då den ser ut att ha god kontroll över både värme och fläkt, samt möjlighet att kopplas upp mot Artisan.

Däremot saknade jag erfarenheter från andra köpare, särskilt sett till hur länge den håller och vad för slags support man kan förvänta sig av tillverkaren efter köpet. (Exv. om något strular eller går sönder.)

Med det sagt hade jag ändå övervägt att ge den ett försök - om jag bara bodde någonstans där det fanns ellutag som håller för 15 ampere...
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Det var precis min tanke *blänger på 10A-säkringarna :angry:*

Visserligen kan man alltid köpa en adapter och dra fram spisen.. Men då känns det smidigare med en Quest (visst kostar den lite väl mycket men å andra sidan är det en av de billigaste /sånär/ på kompletta rostar som säljs).

Skulle vara trevligt med mer info om rosten - en bra och överkomlig varmluftrost vore inte alls tokigt. Just att det tar tid att värma upp trumrosten tillsammans med att den håller värmen så länge efteråt gör att jag inte orkar rosta lika ofta som jag skulle vilja.
 

Jonken

Well-known member
Sägs att man kan få lov att säkra upp till 13A om man har snäll hyresvärd/förening och inte för långa ledningar :wub: om det går att reglera effekten på rosten så att man inte skjuter över det kanske det räcker, eller rent av 10A om man klarar sig med 2-2,5kW.
 
Senast ändrad:

trisse

Well-known member
Har följt det där projektet och har faktiskt hans första rost här hemma ;)

Har så klart funderat på att bygga något själv, men det känns svårt, har letat efter projekt där man inte behöver svetsa men samtidigt kostar då delarna iallafall flera tusen utan garanti att det fungerar


Då kändes denna rost för 3200 + frakt 1200 + till och moms( vad kan det landa på?) Som rätt rimligt

Har nu pratar lite med säljaren och skillnaden mellan modellerna 350g och d350g är att den senare har touch kontroll. Kan inte riktigt bestämma mig om det är värt 2000 extra( plus extra tull)


Jobbigt det där med säkringarna, har ju som sagt en 16A säkring vid spisen och har hittat en grendosa som går perilex till 3st 230v 1fas uttag då borde det fungera då modellen har som max 3300 från heatern och 200w från fläkten men ska prata med en bekant som har lite mer kunskaper inom el än jag.

Som tur är sitter inte min spis fast, så det är relativt enkelt att dra ut den


Har också kommit fram till att jag verkligen gillar kaffe som är rostat med fluid bed. Car väldigt förtjust i ett kaffe från ett rosteri som hette APkafferosteri, de har nu bytt namn till norrsken tror jag. De rostar med större fluid bed rostar. Sen som du säger jonken så verkar det väldigt smidigt.

Har också varit inne i tankebanorna att man inte heller maxar rosten. Även om max effekten är på 3500w är det ju absolut inte säkert att man kör både värmare och fläkt på max. Skulle ju kunna börja med att köra i uttaget från spisen med en effektmätare i mellan och se hur mycket den verkligen drar när man använder den

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Hehe nej det är ju utom räckhåll för de flesta av oss att svetsa, bocka plåt osv :D
Ett alternativ jag har sneglat på, lågbudget men som sägs kunna fungera bra, är https://www.youtube.com/watch?v=LivLKX9L6Rk (kanske har nämnt det i någon tidigare tråd också..) - sikten finns att köpa från Amazon UK/DE och inte så svårt att få in mätsonder i.

Tror att du kikar på 5500/7500:- ungefär beroende på vilken modell du skulle välja, men visst låter det som att det kan vara rimligt. Svårt att säga när det är så knapphändigt med info - kan man ens välja effekt? Har svårt att tro att satsen som tog fyra minuter i videon smakar något vidare.

Gringo Nordic använder också varmluft, det är väl hemligheten till att deras bönor är så mycket färskare än många av konkurrenterna när det når ut till butikerna.

En till sak jag stör mig på mer än vad jag trodde att jag skulle göra är att Questen väger lite mer än vad som är bekvämt att flytta.. lika mycket som 350G :cool:
 

trisse

Well-known member
Hittade faktiskt en återförsäljare dom säljer 150grams modellen. Enligt den sidan finns det 3 varianter, en fristående, en som man kan koppla med usb till dator och en som man kan koppla med bluetooth. Tror egentligen bara det är själva termometer som är skillnaden

https://www.zcroasters.com/buy/bp-150g-electric-hot-air-coffee-roaster/

Verkar hur som helst som det går att justera både värme effekt och fläkten.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Tjusigt, lite högupplösta bilder :) rimligare rost-tider och en slang att leda ut röken med.
 
Senast ändrad:

trisse

Well-known member
Börjar närma mig ett köp av en sån här rost!


Frågan är bara vilket jag ska satsa på? Antigen en manuell med bluetooth/usb probe för att kunna se temperatur i artisan. Eller den automatiska som man kan ställa in rost profiler direkt i rosten.

Tänker mig att den manuella är säkrare och ger mer kontroll men samtidigt svårare att reproducera rost profiler med. Den automatiska är jag rädd kanske inte ger alla inställningar man behöver. Är också lite kluven om att ha en touchskärm på rosten. Tänker att det är mer som kan strula.

Vad säger ni?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Kan du se profilen inklusive saker som RoR i efterhand med den automatiska? Annars tror jag på en av de andra.
 

trisse

Well-known member
Ja tror du har rätt.

Har hittat en kille på Youtube som har den automatiska rosten som jag chattat lite med. Han är väldigt nöjd med den. Har frågat lite om inställningar och den verkar vara gå att justera per hel minut. Så tex kan jag inte välja att höja temperaturen 7:30

Och när man väl startat en rost kan man bara justera luftflödet inte temperaturen.








Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

trisse

Well-known member
Nu är en 350g med bluetooth/usb termometer beställd. Så nu är det bara den långa väntan kvar...

Återkommer såklart med en detaljerad recension när deb har anlänt

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

trisse

Well-known member
Nu har den kommit!
010841c89601618eb8a4af47f09ed30d.jpg


Första rosten avklarad, grannar gillar mig inte nu...

En snabb recension. Ville först och främst se att den startade och det gjorde den. När den väl va på kunde jag inte hålla mig och hällde ner 100g böner.

Var lite feg med värmen och har inte riktigt förstått hur den fungerar så rostningen tog ca 14 min. Hade kopplat termometern till telefonen via bluetooth och försökte logga via appen tc4. Men tyvärr försvann den.

Nedkylning av bönorna i rosten gick iallafall snabbt. Imorgon ska jag koppla upp den till artisan så ska ni få lite grafer

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 
Senast ändrad:

Mber

Active member
Stort grattis till din nya kafferost! Nyfiken på hur högljudd du tycker den är? (Gissar att det var det grannarna inte var så förtjusta i...)
Ser framemot graferna och inte minst att få läsa hur du tycker kaffet smakar. :)
 

trisse

Well-known member
Stort grattis till din nya kafferost! Nyfiken på hur högljudd du tycker den är? (Gissar att det var det grannarna inte var så förtjusta i...)
Ser framemot graferna och inte minst att få läsa hur du tycker kaffet smakar. :)
Tackar!

Den låter. Inte galet högt men som en dammsugare/hårtork. I glasröret sitter en metalgrej som ska hjälpa till att lossa skalet från bönorna, den klirrar ganska mycket. Kanske tar bort den sen.

Dock blev det rätt varmt i min lilla etta. Hade köpt en ventilationslang för att leda ut röken men den var för liten så körde utan nu.



Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

GLaDER

Active member
Nu har den kommit!
010841c89601618eb8a4af47f09ed30d.jpg


Första rosten avklarad, grannar gillar mig inte nu...

Cool! Jag hade fått för mig att en rost var tvungen att breda ut sig horisontellt (mer som en stekpanna än som en tub). Hur rostas bönorna i en rost som denna? Min känsla är att de snarare "bara" värms upp.

OfT: Står JÖKen på lut? Lycka till med studierna!
 

trisse

Well-known member
Cool! Jag hade fått för mig att en rost var tvungen att breda ut sig horisontellt (mer som en stekpanna än som en tub). Hur rostas bönorna i en rost som denna? Min känsla är att de snarare "bara" värms upp.

OfT: Står JÖKen på lut? Lycka till med studierna!
Det är en granska kraft fläkt i den som gör att bönorna "hoppar" och på så sätt blir väldigt jämnt rostade. Ska filma lite idag när jag gör nästa rost.

Tyvärr får jag inte igång ena displayen som ska visa värmarens volt/inställning. Håller på diskuterar med säljaren som är ganska hjälpsam.


Testade gårdagen rost nu på morgonen och jag är faktiskt positivt överraskad. Trodde jag sabbade den helt men det blev faktiskt helt okej.

Rosten har 3 termoelement. En som i botten av glasbehållare som ska föreställa BT. Första intrycket är att den är lite kort.

Sen har den två stycken precis ovanför värmare där ena går till displayen och den andra kan man koppla in till den externa bluetooth/usb dongeln.

Dongeln har två ingångar en för BT och den andra för termoelementet i botten. Det var smidigt att koppla upp dongeln till artisan så idag kommer första rosten med grafer


Edit: det är flickvännen som läser JÖKen


Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 
Senast ändrad:
Topp