Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 34

Fluid bed roaster från kina

Hej!

Stötte på denna rost när jag sökte runt på Aliexpress

https://a.aliexpress.com/_mMi8RPN

350g modellen tycker jag ser väldigt intressant ut

Tycker den ser väldigt intressant ut. Enligt omdömen klarar den upp emot 500g

Har någon sett denna förut?

Har länge varit sugen på en (ny) rost men har tyckt att det funnits ett glapp på marknaden mellan Gene café och quest m3.

Jag söker många inställningsmöjligheter, kapacitet på minst 250g alt att det går att göra batch efter batch. Ett stort plus är också om det går att koppla upp sig mot artistan.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Junior Member Mbers avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Har sett den förut, om än bara på Aliexpress.
    Tyckte också den såg intressant ut för sin prisklass (gissningsvis under 8k levererad) , då den ser ut att ha god kontroll över både värme och fläkt, samt möjlighet att kopplas upp mot Artisan.

Däremot saknade jag erfarenheter från andra köpare, särskilt sett till hur länge den håller och vad för slags support man kan förvänta sig av tillverkaren efter köpet. (Exv. om något strular eller går sönder.)

Med det sagt hade jag ändå övervägt att ge den ett försök - om jag bara bodde någonstans där det fanns ellutag som håller för 15 ampere...
    Senast redigerat av Mber den 2020-09-16 klockan 21:39.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Det var precis min tanke *blänger på 10A-säkringarna *

Visserligen kan man alltid köpa en adapter och dra fram spisen.. Men då känns det smidigare med en Quest (visst kostar den lite väl mycket men å andra sidan är det en av de billigaste /sånär/ på kompletta rostar som säljs).

Skulle vara trevligt med mer info om rosten - en bra och överkomlig varmluftrost vore inte alls tokigt. Just att det tar tid att värma upp trumrosten tillsammans med att den håller värmen så länge efteråt gör att jag inte orkar rosta lika ofta som jag skulle vilja.

Åh attans också, har också bara 10A säkringar förutom spisen...

Reg.datum
    apr 2017
    Sägs att man kan få lov att säkra upp till 13A om man har snäll hyresvärd/förening och inte för långa ledningar om det går att reglera effekten på rosten så att man inte skjuter över det kanske det räcker, eller rent av 10A om man klarar sig med 2-2,5kW.
    Senast redigerat av Jonken den 2020-09-17 klockan 00:46.

Reg.datum
    apr 2017
    http://www.riktigtkaffe.se/showthrea...l=1#post475238

En helt annan rost visserligen men 200-300g någonstans har fungerat i den på lägre effekt ändå..

Själv brukar jag toppa runt 880W med min Quest M3 fast den klarar några hundra watt mer.

Har följt det där projektet och har faktiskt hans första rost här hemma

Har så klart funderat på att bygga något själv, men det känns svårt, har letat efter projekt där man inte behöver svetsa men samtidigt kostar då delarna iallafall flera tusen utan garanti att det fungerar

Då kändes denna rost för 3200 + frakt 1200 + till och moms( vad kan det landa på?) Som rätt rimligt

Har nu pratar lite med säljaren och skillnaden mellan modellerna 350g och d350g är att den senare har touch kontroll. Kan inte riktigt bestämma mig om det är värt 2000 extra( plus extra tull)

Jobbigt det där med säkringarna, har ju som sagt en 16A säkring vid spisen och har hittat en grendosa som går perilex till 3st 230v 1fas uttag då borde det fungera då modellen har som max 3300 från heatern och 200w från fläkten men ska prata med en bekant som har lite mer kunskaper inom el än jag.

Som tur är sitter inte min spis fast, så det är relativt enkelt att dra ut den

Har också kommit fram till att jag verkligen gillar kaffe som är rostat med fluid bed. Car väldigt förtjust i ett kaffe från ett rosteri som hette APkafferosteri, de har nu bytt namn till norrsken tror jag. De rostar med större fluid bed rostar. Sen som du säger jonken så verkar det väldigt smidigt.

Har också varit inne i tankebanorna att man inte heller maxar rosten. Även om max effekten är på 3500w är det ju absolut inte säkert att man kör både värmare och fläkt på max. Skulle ju kunna börja med att köra i uttaget från spisen med en effektmätare i mellan och se hur mycket den verkligen drar när man använder den

Reg.datum
    apr 2017
    Hehe nej det är ju utom räckhåll för de flesta av oss att svetsa, bocka plåt osv
    Ett alternativ jag har sneglat på, lågbudget men som sägs kunna fungera bra, är https://www.youtube.com/watch?v=LivLKX9L6Rk (kanske har nämnt det i någon tidigare tråd också..) - sikten finns att köpa från Amazon UK/DE och inte så svårt att få in mätsonder i.

Tror att du kikar på 5500/7500:- ungefär beroende på vilken modell du skulle välja, men visst låter det som att det kan vara rimligt. Svårt att säga när det är så knapphändigt med info - kan man ens välja effekt? Har svårt att tro att satsen som tog fyra minuter i videon smakar något vidare.

Gringo Nordic använder också varmluft, det är väl hemligheten till att deras bönor är så mycket färskare än många av konkurrenterna när det når ut till butikerna.

En till sak jag stör mig på mer än vad jag trodde att jag skulle göra är att Questen väger lite mer än vad som är bekvämt att flytta.. lika mycket som 350G

Liknande ämnen

1. Fluid bed rost projekt!
    Av Eismannen i forum Rostning
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2019-12-08, 19:10
  2. Espressomaskiner från Kina
    Av kaffebönakaka i forum Shopping & konsument
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-03-05, 00:35
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-28, 15:04
  4. Dieckmann roaster