Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 17 till 24 av 34
    Junior Member Mbers avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Stort grattis till din nya kafferost! Nyfiken på hur högljudd du tycker den är? (Gissar att det var det grannarna inte var så förtjusta i...)
    Ser framemot graferna och inte minst att få läsa hur du tycker kaffet smakar.

Citat Ursprungligen postat av Mber Visa inlägg
    Stort grattis till din nya kafferost! Nyfiken på hur högljudd du tycker den är? (Gissar att det var det grannarna inte var så förtjusta i...)
    Ser framemot graferna och inte minst att få läsa hur du tycker kaffet smakar.
    Tackar!

Den låter. Inte galet högt men som en dammsugare/hårtork. I glasröret sitter en metalgrej som ska hjälpa till att lossa skalet från bönorna, den klirrar ganska mycket. Kanske tar bort den sen.

Dock blev det rätt varmt i min lilla etta. Hade köpt en ventilationslang för att leda ut röken men den var för liten så körde utan nu.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2020
    Citat Ursprungligen postat av trisse Visa inlägg
    Nu har den kommit!

Första rosten avklarad, grannar gillar mig inte nu...
    Cool! Jag hade fått för mig att en rost var tvungen att breda ut sig horisontellt (mer som en stekpanna än som en tub). Hur rostas bönorna i en rost som denna? Min känsla är att de snarare "bara" värms upp.

OfT: Står JÖKen på lut? Lycka till med studierna!

Citat Ursprungligen postat av GLaDER Visa inlägg
    Cool! Jag hade fått för mig att en rost var tvungen att breda ut sig horisontellt (mer som en stekpanna än som en tub). Hur rostas bönorna i en rost som denna? Min känsla är att de snarare "bara" värms upp.

OfT: Står JÖKen på lut? Lycka till med studierna!
    Det är en granska kraft fläkt i den som gör att bönorna "hoppar" och på så sätt blir väldigt jämnt rostade. Ska filma lite idag när jag gör nästa rost.

Tyvärr får jag inte igång ena displayen som ska visa värmarens volt/inställning. Håller på diskuterar med säljaren som är ganska hjälpsam.

Testade gårdagen rost nu på morgonen och jag är faktiskt positivt överraskad. Trodde jag sabbade den helt men det blev faktiskt helt okej.

Rosten har 3 termoelement. En som i botten av glasbehållare som ska föreställa BT. Första intrycket är att den är lite kort.

Sen har den två stycken precis ovanför värmare där ena går till displayen och den andra kan man koppla in till den externa bluetooth/usb dongeln.

Dongeln har två ingångar en för BT och den andra för termoelementet i botten. Det var smidigt att koppla upp dongeln till artisan så idag kommer första rosten med grafer

Edit: det är flickvännen som läser JÖKen

Senast redigerat av trisse den 2020-10-28 klockan 09:42.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Vad är det för typ av givare? K thermocouple? Och tror du att de är lätta att byta ut?

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Vad är det för typ av givare? K thermocouple? Och tror du att de är lätta att byta ut?
    Type k. Den är är lätt att byta ut, bara jag hittar en men rätt gänga och längd. M4 tror jag och kanske 50mm.

Så ser det ut nu.

Är det någon som vet hur man får artisan att visa projektioner? Alltså hur datorn tror att grafen kommer se ut

Här är ett försök att rosta med artisan

Brasilianska bönor José Tiago. Blev väldigt snabbt mörka efter fc. Behöver trycka på charge för att få projektion i artisan, då blev det mycket lättare

Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Precis, ROR (rate of rise) syns efter charge. Letade själv vid mitt första försök.

En av Scott Raos hörnstenar är ständigt avtagande ROR, annars stor risk för bakade bönor.

Skickat från min SGP771 via Tapatalk

Liknande ämnen

1. Fluid bed rost projekt!
    Av Eismannen i forum Rostning
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2019-12-08, 19:10
  2. Espressomaskiner från Kina
    Av kaffebönakaka i forum Shopping & konsument
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-03-05, 00:35
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-28, 15:04