Fluid bed roaster från kina

trisse

Well-known member
Vad är det för typ av givare? K thermocouple? Och tror du att de är lätta att byta ut?
Type k. Den är är lätt att byta ut, bara jag hittar en men rätt gänga och längd. M4 tror jag och kanske 50mm.

Så ser det ut nu.

Är det någon som vet hur man får artisan att visa projektioner? Alltså hur datorn tror att grafen kommer se ut
285ec16fb648e032bbea89a59aba4f39.jpg


Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

trisse

Well-known member
Här är ett försök att rosta med artisan

Brasilianska bönor José Tiago. Blev väldigt snabbt mörka efter fc. Behöver trycka på charge för att få projektion i artisan, då blev det mycket lättare
e59d1263cfd1e464e7a99c9afb08016f.jpg


Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

bauta

Well-known member
Precis, ROR (rate of rise) syns efter charge. Letade själv vid mitt första försök.

En av Scott Raos hörnstenar är ständigt avtagande ROR, annars stor risk för bakade bönor.

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

trisse

Well-known member
Precis, ROR (rate of rise) syns efter charge. Letade själv vid mitt första försök.

En av Scott Raos hörnstenar är ständigt avtagande ROR, annars stor risk för bakade bönor.

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
Jo. Har läst både den och två andra böcker men nu när man står med rosten framför sig är det ändå inte så lätt. Vad är tekniken för att RoR alltid ska sjuka?


Jag har två kontroller på min rost, jag kan höja värmen och sänka luftflödet. Är inte helt säker med tryckte det verkade som att när jag sänkte luftflödet så sjönk temperaturen. Tror mina termoelementet är lite tjocka och visar för låg temperatur.

Vad är bästa och lättaste teknik. Böja med så hög temperatur som möjligt och sen sänka?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Har hört att en del reglerar temperaturen enbart genom att öka på luftflödet med sina luftrostar. Med en trumrost fungerar det inte eftersom det kan öka temperaturen men förhållandet blir ju enklare när du inte behöver blanda in konduktion i någon högre grad.

Jag hade försökt hitta en temperatur/mängd som torkat färdigt på 4-5 minuter och försöka sänka med hjälp av luft om det räcker till, annars blanda in värme om det behövs.
 

trisse

Well-known member
Tack Jonken. Försökte idag igen att börja på höger temp och låta rosten ha sin gång men då blev det istället klart på 6min... Har beställt nya bönor nu, skyller på att de jag använt nu sått i skåpet brevid kylskåpet i ett år och blivit varma 🤣

Hur som helt är det väldigt bra drag i rosten. Små rörelser på värme inställningen ger direkt skor skillnad. En sak som rosten får lite sämre betyg på är chafcollector. Den ligger bara på glasbehållaren och hålls inte fast av något. Tyngden av ventilationsslangen jag använder får ibland locket att lägga sig snett. Då flyger det ut skal över hela köket... Funderar på om man kan dra ett par varv med gängtejp eller nått runt så det hållet sig på plats bättre.

Försöker också få tag i nya termoelementet, någon som vet vart jag kan hitta det med 3mm diameter probe och typ 50mm lång med m6 skruv?

Har tittat på Aliexpress men vill ju helst inte vänta 2 månader



Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 
Senast ändrad:

Gholam

Well-known member
Nu har den kommit!
010841c89601618eb8a4af47f09ed30d.jpg


Första rosten avklarad, grannar gillar mig inte nu...

En snabb recension. Ville först och främst se att den startade och det gjorde den. När den väl va på kunde jag inte hålla mig och hällde ner 100g böner.

Var lite feg med värmen och har inte riktigt förstått hur den fungerar så rostningen tog ca 14 min. Hade kopplat termometern till telefonen via bluetooth och försökte logga via appen tc4. Men tyvärr försvann den.

Nedkylning av bönorna i rosten gick iallafall snabbt. Imorgon ska jag koppla upp den till artisan så ska ni få lite grafer

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Vad gick kalaset på?
 

trisse

Well-known member
Vad gick kalaset på?
Vi får se när jag fått fakturan från fedex men tror de kommer landa på ca 6000 totalt


@Jonken vill bara byta ut själva proben. Har ju systemet för att koppla till datorn. Behöver inte nya proben också vara typ k?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Det är en sond med M6-anslutning. Jo, du behöver en annan länk till datorn om du byter till RTD - lite dyrare men håller bättre över tid och med mindre störning/fel. Vad har du för koppling nu? Något som följde med rosten?

K-M-1-3-50-M6-GS-1 lär vara typ K
 
Senast ändrad:

trisse

Well-known member
Yes det är en liten puck med ingång för 2st termoelementet. i artisan väljer man att det är en tc4

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

trisse

Well-known member
Ja, jag betalade extra för pucken. 70 dollar kostar den.

Inte samma säljare som jag köpte av men samma puck.

Den har bluetooth också så kan koppla upp den till mobilen med tc4 appen

SEK 770.58 | Big model 150g 300g LCD screen time control curve setting hot air small coffee beans baking machine, coffee roaster for sell
https://a.aliexpress.com/_mtsnRAH

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 
Senast ändrad:

MiC

Well-known member
Nu har du kört den en längre period förhoppningsvis. Hur tycker du den fungerar? Hur är ljudnivån egentligen?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp