Lever eller HX, hur svårt är det med lever?

Millow

Active member
Tjena,

har tänkt gå från Rancilio Silvia + Rocky till något bättre grejer. Jag sitter och funderar på vad som ska bli min nästa maskin. Framförkallt kommer det gör cappuccions, 2-4 st åt gången. Då o då kanske 6-8 stycken.

Jag vill inte ha en allt för stor maskin även om en DB lockar, jag har fastnat för Olympia Cremina för den slicka storleken och kvaliteten samt att den ska vara tyst men jag är lite oroligt för att det ska bli för meckigt med en levermaskin? Några åsikter och det?

I övrigt har jag typ bestämt mig för att ECM Mechanika V Slim är det alternativ jag gillar bäst. Känns som ett vettigt alternativt eller ska man upp till ECM Synchronika för DB? Det blir ju liite dyrare och större på bänken men lite mer kräm och jag skulle kunna koppla in den på vatten istället för att fylla tanken.


Finns säkert massa trådar och jag har läst otaliga av dom men vore nice med real life ex om lever-maskiner, är det värt det eller kommer jag vilja ha en semi-automat för smidighet?
 

Jonken

Well-known member
Jag älskar levermaskiner och visst är nog en Cremina trevlig (själv har jag bara haft Pavoni Europiccola, Aplimont MiniGaggia och Cafelat Robot). Fördelen med en helt manuell spak är att man kan anpassa trycket/flödet på känn. Det som kanske uppfattas som meckigt är att man måste försöka upprepa rutinen likadant varje gång om man vill få samma resultat. Då föredrar en del att kolven drivs av en fjäder som t.ex. MiniGaggia, Profitec Pro 800 och Londinium.

Jag tycker att det snabbt blir ganska drygt att göra många koppar på raken oavsett maskin om man bara har en grupp. Det finns ett väldigt kompakt alternativ om du skulle vilja satsa på två: https://www.lagondola.it/product.php~idx~~~436~~Pontevecchio+Lusso+2+Gruppi+red~.html

Mer info på https://www.home-barista.com/ponte-vecchio-lusso-review.html
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Olympia cremina, Pontivecco lusso och Londinium, är maskiner som jag kan sukta lite efter. Visst är det ett steg att ta, frågan är om man är villig att börja om på nytt att lära sig.. Nu föddes tanken på att byta maskin igen...farligt...
 

Millow

Active member
Tack, ska spana in dom. Funderar på om man ändå ska köra HX/DB och bli duktigt innan man går på en lever. Svåra val det här. Att kombinera Mechanika V Slim och en S-Automatik 64 kvarn borde inte kunna bli fel.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp