Standardisering av rostgrad

Coraxos

Well-known member
Hoppar hit och dit i Kenneth Davids, Home Coffee Roasting och springer på en tabell där han försöker standardisera rostgrader. Finns det någon allmän standardisering? Är hans försök bra?

Apropå spektrometer, hur användbar är färgen vid jämförelse av olika bönor? Rostade Indian Monsoon Malabaar, förblev förhållandevis ljus, trots att den passerat första knäck, med råge.

Vilka namn använder vi traditionellt i Sverige för att referera till rostgrad? Själv är jag enbart bekant med, ljus, mellan, mörk och franskrost?
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Jag tycker att det verkar som ett ganska bra försök - problemet är att det skiljer sig stort vad rosterierna själva beskriver som ljust/mellan/mörkt. Som exempel klassade Drop Coffee sin Uraga som mellanrost fast den definitivt är ljusrostad enligt den där tabellen och jämfört med vanliga rosterier. Själv ligger jag oftast runt "moderately light brown" på skalan åtminstone om man utgår från temperatur - men tycker att det är mellanrost. Det är ju lite godtyckligt.

Monsun Malabar kan man betrakta som en udda företeelser eftersom den lagras på så speciellt sätt - det är väldigt torrt råkaffe. Andra åldrade bönor beter sig också annorlunda - t.ex. Yemen och brunt, åldrat indonenesiskt råkaffe.

Tror att Agtron är hjälpsamt men tyvärr är det lite väl dyrt som hemrostare att mäta :mellow: skulle inte vara tokigt med en förening så att man kunde dela på kostnaden för alla användbara verktyg som bara behövs sporadiskt typ Tonino/SCA Agtron Roast Color Kit, Kruve, refraktometer, pås-kvarn osv.
 

Coraxos

Well-known member
Jag ligger också mestadels kring "moderately light brown", kallar det själv lätt mellanrost.

Förstår att Malabar är udda, men intressant att färgen beter sig så lika på de flesta bönor. Mitt intryck är också att Drop Coffee förskjutit hela skalan, tror de inte har ett enda kaffe rostat bortom "Light brown", bara en gissning. Enligt Scott Rao så rostar " While perhaps the majority of specialty coffee chains roast into second crack, today's progressive specialty roasters rarely do." Tror Starbucks faller in i den första kategorin (Medium dark brown med Davids skala), och Drop Coffee definitivt den andra.

Apropå förening, skulle vara attraktivt om den även höll i en liten lokal med god ventilation och en stadig arbetsbänk. :lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp