Isomac Super Giada - kortslutning pga elementet?

fsanden_88

New member
Hej!

Har en Isomac Giada som funkat fint i många år. Plötsligt gick jordfelsbrytaren i lägenheten någon gång, varpå jag slog på och allting fungerade fint igen. Nu har problemet blivit värre och så fort jag slår på maskinen går jordfelsbrytaren.

Jag är amatör, men skruvade isär maskinen och så fort jag kopplade bort kablarna till elementet fungerade det att sätta igång den utan kortslutning, men med elementet inkopplat kortsluter den. Jag plockade isär brygghuvudet, tog ut elementet, tömde det på vatten och rengjorde. Monterade ihop igen med en amatörs hopp om att det skulle gjort någon skillnad. Till min stora förvåning startade maskinen utan att strömmen gick, men så fort jag började mata in det minsta vatten så gick strömmen direkt.

Någon av er mer kunniga som tror sig veta vad detta beror på? Känns väl onekligen som att problemet är kopplat till elementet och att det är där det kortsluts så fort det kommer i kontakt med vatten? Är det rimligt att tro att problemet löser sig vid beställning och byte av själva elementet?

Tack snälla på förhand för hjälp!
 

Jonken

Well-known member
Hur såg elementet ut? Gissningsvis är det hål i metallen och isoleringen så att vattnet kommer åt ledningen. Kan ibland vara svårt att se med blotta ögat och felsöka på annat sätt. Nytt element kostar 450:- om du tycker att det är värt att försöka laga.
 

fsanden_88

New member
Tack för svar! Underbart är dock tyvärr kort. Köpte och installerade ett nytt element igår. Allting funkade helt felfritt och jag har njutit av kaffe i ett dygn - fram till ikväll när jordfelsbrytaren i lägenheten gick efter att maskinen varit påslagen i 30 min. Termostat eller annat fel som tar sönder elementet tro? Får kanske bita i det sura äpplet och passera den till återvinningscentralen..
 

Jonken

Well-known member
Trist. Hur ser allt kablage och anslutningar ut? Rost/brännmärken någonstans? Har du märkt något läckage någonstans?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp