Rekommenderade butiker för köp av la Pavoni

donBronco

Member
Hej!

Jag tänkte köpa en la Pavoni hävarmsmaskin (pro eller europiccola) och har kollat både begagnat och nytt.

De webbutiker jag hittat är:
•Kaffegrossisten
•Baristashopen
•Cremashop

Är det någon av dessa som ni skulle rekommendera att handla via? Cremashop är något dyrare än de andra. Är de bättre och pålitligare som motiverar det högre priset?
Finns det annars någon annan bra butik jag missat? Webbutik eller fysisk butik i närheten av Örebro.
 

Jonken

Well-known member
Kaffecompagniet kunde tänka sig att ta in en när jag frågade efter en för några år sedan, till något bättre pris än konkurrenterna. Caffè Italia har de visserligen billigast men helt seriös konkurrent är det väl inte.

Å andra sidan får du en Cafelat Robot billigare än en ny Pavoni - har ägt 3 Europiccola och visst är de trevliga maskiner men jag skulle inte vilja behöva byta tillbaka. För mig är vitsen med Pavoni att de ska vara ännu billigare och då är det begagnat som gäller. Hittar man rätt årgång kan de vara bättre än nya dessutom.
 

donBronco

Member
Kaffecompagniet kunde tänka sig att ta in en när jag frågade efter en för några år sedan, till något bättre pris än konkurrenterna. Caffè Italia har de visserligen billigast men helt seriös konkurrent är det väl inte.

Å andra sidan får du en Cafelat Robot billigare än en ny Pavoni - har ägt 3 Europiccola och visst är de trevliga maskiner men jag skulle inte vilja behöva byta tillbaka. För mig är vitsen med Pavoni att de ska vara ännu billigare och då är det begagnat som gäller. Hittar man rätt årgång kan de vara bättre än nya dessutom.

Vad är det som gör att du inte skulle vilja ha en la Pavoni igen?
Vad kör du med för maskin nu?

Roboten såg lite kul ut men jag föll inte helt för designen...
 

Jonken

Well-known member
Missförstå mig inte, jag gillade mina Europiccola och föredrar de framför t.ex. Rancilio Silvia.

Vill man ha en kompakt maskin som kan brygga en cappuccino/latte åt två på kort tid är det den bästa lösningen i sin prisklass.

Den största nackdelen och priset för att ha tillgång till ånga är att de överhettar. Det blir en ritual man behöver hålla sig till för att träffa den bryggtemperatur man vill åt (första och andra koppen kommer ändå skilja sig åt).

Så framförallt är det saker som Roboten gör bättre som jag skulle sakna. Med den slipper man bekymra sig så mycket över temperatur, faktum är att det är snudd på omöjligt att överhetta den.
 

Jonken

Well-known member
För att gå in på detalj:

- Underhåll av Pavoni är enklare än vanliga maskiner, Robot är mycket enklare ändå.
- Vid rengöring slipper man s.k. backflush med Pavoni och andra hävarmsmaskiner, men Roboten behöver man inte ens göra rent gruppen på efteråt.
- Europiccola är redo på 6-7 minuter, Robot 1-2min.
- Pavoni är begränsad till ungefär 11-13g/14-17g bönor beroende på vilken korg man använder, Robot är mer flexibel runt 12-30g.
- Pavoni brygger runt 20-40g kaffe beroende på hur bra man lyckats få bort luften i systemet. Robot har inte problem med fångad luft och kan brygga uppåt 80g om man vill.
- Sedan 80-talet kommer Pavoni med en undermålig bas i en millimeter plåt som flexar om man inte håller mot med portafiltret, Robot har 12mm aluminium med en gummiring som gör att den står kvar där den är - till skillnad från Pavoni som kan hoppa iväg om man inte är försiktig.
- Pavoni har s.k. 'portafilter sneeze' - het sump som sprutar ut om man inte tänker sig för när man tar ur portafiltret. Finns inte med Robot.
- En mindre detalj men Roboten blir inte het utan man kan flytta den efteråt utan problem. Kommer med bottenlöst portafilter i stål som standard och bryggtryckmätaren går på $60. Till Pavoni får man punga ut $400 för dessa.


Just för små doser på 11g tycker jag att en Pavoni brygger godare espresso, så vill man dricka singlar är de ett strå vassare förutsatt att man lyckas med allt annat. Det är även enklare att nå hög temperatur om man vill det och sist så kan man ju ånga - riktigt bra dessutom om man byter ut munstycke och ökar trycket i kokaren.
 
Senast ändrad:

donBronco

Member
Det kanske får bli en Robot till jobbet vid senare tillfälle, den låter som en trevlig maskin!

Om jag ska köpa en la Pavoni, är det någon av webshoparna som är mindre seriös än den andra eller går det lika bra att handla från alla?
 
Topp