Recension av Philips series 4300 (EP4349) superautomatisk espressomaskin

rage77

New member
I samarbete med Philips har jag fått testa Philips EP4349 superautomatiska kaffemaskin.

Jag var ganska skeptisk till en början då den litegrann liknar en lite finare “jobb-kaffemaskin” fast mindre. Och den sortens maskiner har jag aldrig blivit imponerad av.
Efter snart hundra koppar kan jag säga att min skepsis är borta sedan länge, det här är en riktigt bra maskin!
Kan den mäta sig med en halvautomatisk maskin? Ja, jag tycker faktiskt det. Iallafall i instegs-klassen. Jag hade tidigare en Isomac Giada, som visserligen fått jobba många år men som fortfarande producerar en fin Espresso, om än lite mer ojämnt i kvaliteten.

Philips EP4349 gör en supergod Espresso! Den inbyggda kvarnen har 12 steg av kornighet, maskinen levereras med en ganska bra inställning men eftersom det tar ett antal koppar innan maskinen “kört sig varm” med dina bönor och ditt vatten så kan du behöva justera. Jag justerade en gång och trimmade in en fantastisk espresso. Lätt!

LatteGo-funktionen är ett måste om du tycker om Cappuccino, Latte macchiato eller Café au lait, den skummar mjölken perfekt varje gång och den är dessutom löjligt enkel att hålla ren och fin. Cappuccinon blir perfekt varm! Du häller i den mjölk du vill ha i behållaren och hänger den på maskinen, trycker på det kaffe du vill ha och den kör igång. När du är klar kan du antingen enkelt lyfta av behållaren och ställa den i kylen med den mjölk som är kvar i eller superlätt ta isär den och skölja ur.

Hade jag kunnat välja hade jag valt en EP5447 då jag gärna tar mig en Lungo eller Flat White då och då. Det är tyvärr inte möjligt med EP4349. Americano som denna modell erbjuder istället är snarare en kaffe just för den amerikanska marknaden. Men det medger jag är en petitess.

Jag rekommenderar varmt denna maskin!

Fråga om ni är nyfikna på mer :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp