Latmask-rostning - Rosta kaffe i luftfritös?

max

Member
Hej!

Jag kom och tänka på en eventuell lösning och ville höra med er som har allehanda lösningar på rostningen om det kan fungera.

Idag rostar jag i gjutjärnsgryta på gashäll vilket funkar bra men det kräver en hel del omrörning, och min ide var efter att ha grillat kyckling i min luftfritös att det skulle gå att rosta kaffe i den, vilket jag provade till viss framgång men temperaturen går bara upp till 200 grader så jag fick en jämn och fin mellanrost på en rosttid om 20 minuter. Däremot skulle jag vilja komma upp i rostning till mellan / mörkrost vilket kräver lite högre temperatur.

Jag hittade en luftfritös som går upp till 220 grader och har inbyggd omrörning, OBH Nordica Actifry Genius se länken:
https://www.netonnet.se/art/hem-hus...ZN9RRtNakDLCctpSDIq05XQlT_zNtqbgaAqvqEALw_wcB

Vad tror ni? Fixar den att rosta mörkrost?

Alla tankar är välkomna!
 

Jonken

Well-known member
Jo visst kan det fungera men du får ingen kontroll över hur bönorna blir (kanske att det syns genom fönstret till viss del?) och tänk på brandrisken om du väljer att rosta så mörkt. För de pengarna speciellt skulle jag satsat på en riktig rost som BocaBoca. Latmaskrostning existerar knappt i praktiken, möjligtvis med lite dyrare maskiner som Ikawa och Aillio Bullet.
 

max

Member
Ja det där med kontroll är svårt när man kör på lösningar utan att kunna se eller höra exakt vad som händer. Bocabocan skulle vara trevlig men ligger lite högt i pris just nu för min del. Körde en till laddning i min fritös nu och tycker det gick lite bättre, öppnar och rör runt lite då och då. Blir nog att köra den här metoden ett tag och se hur det går, men avvaktar nog att köpa en ny maskin under närmaste framtiden I alla fall.
AC8456AB-E638-4D7D-92EA-7E3EBCDBAC33.jpg
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Har du hunnit rosta mer i varmluftsfritösen? Ser ut att kunna vara ett intressant och smidigt sätt att rosta kaffe på.
 

max

Member
Ja jag körde ett par rostningar till, och försökte med mindre mängd (250 g) men kommer inte upp i tillräkligt hög temperatur i min fritös, så det blir en lite för lång rosttid för att bara uppnå ljus mellanrost. Just nu agerar ugnen rosteri, det är bästa sättet att få jämn kvalitet för ganska stora mängder då jag normalt använder 500-600 g kaffe i veckan.
 

max

Member
Liten uppdatering av luftfritösmetoden.

Jag gav upp med den fritösen och återgick till att rosta i ugn, men med tanke på all rök och lukt så spanade jag vidare och var sugen på att köp en ”riktig” rost. Sen dök det upp en OBH Nordica på rea så jag tänkte att det är värt att prova den i alla fall och att maskinen alltid kan användas som en uppgradering i köket om det visade sig att det inte funkade att rosta kaffe i den.

Körde två omgångar nu på förmiddagen med 500 gr per batch och resultatet var ganska nära hur jag fått det i ugn med jämnt rostade bönor som nådde första crack efter ca 13-15 minuter, tog inte tid exakt men det blev klart på under 20 minuter i alla fall och gav inte några bakade smaker i provkoppen i alla fall. Får se hur det går i nästa rostning och hur kaffet utvecklat sig närmaste dagarna.
 
Topp