Kvarn till La Pavoni

Lorentzo

New member
Jag har nyligen köpt en La Pavoni pro här på forumet och är nu på jakt efter en kvarn. Har läst på en del och förstått att det inte funkar med vad som helst (har en Wilfa CGR-1 sedan tidigare, som inte verkar kunna mala tillräckligt fint och jämnt för att det ska bli bra). Jag har tittat på en Niche Zero, men det verkar vara väldigt lång leveranstid så jag skulle behöva något under tiden som inte gör ett alltför stort hål i plånboken.

Jag har sett att det finns ett par trådar på ämnet, men vet inte om tipsen fortfarande står sig. Vilka kvarnar rekommenderar ni? Kan tänka mig både en handjagare och en elektrisk kvarn. Pris är prio (eftersom en Niche Zero är påtänkt) så jag funderar i första hand på att skaffa antingen en prisvärd kvarn i den lägre prisklassen eller en begagnad kvarn av god kvalitet som sedan kan få gå vidare.

Jag är helt ny i espressovärlden och behöver en kvarn som är tillräckligt bra för att jag ska kunna koncentrera mig på att lära mig hantverket. Mycket tacksam för era tips och råd!
 

thecybertrash

Active member
Jag har en Ascaso I-Mini jag vill bli av med, kan det vara av intresse? Använde den rätt länge tillsammans med en Gaggia Classic och tycker att den gör jobbet. Den har 38mm koniska malskvior och steglös inställning. Enda problemet är att locket till bönbehållaren saknas, men det går att köpa reservdel. Tänker mig typ 1000kr för den?
 

Jonken

Well-known member
Ett förslag är att uppgradera till en brygg-kvarn som är snäppet vassare än både CGR-1 och Niche för brygg men även klarar espresso under tiden du väntar. Baratza/Mahlkönig Vario Home gör det galant om du kan hitta en begagnad. Wilfa Uniform kanske är ett alternativ och ganska billig ny men inte strålande avstånd mellan stegen för espresso.

Eftersom du kan tänka dig en handkvarn är Kinu M47 inget dåligt val istället för en Niche, givet att man inte maler väldigt ljusrostade bönor ofta för det blir lite tufft. Tycker nog personligen att såpass ljusa bönor inte passar som handsken med en Pavoni ändå.
 

Lorentzo

New member
Tack för svaren! Att köra med två elektriska kvarnar är inte ett alternativ i dagsläget, bortsett från under mellantiden, utan tanken är att jag ska klara mig med endast Nichen. Jag har förstått att den inte är optimal för brygg, men den bör väl åtminstone vara i klass med Wilfan (CGR-1)? Jag brygger både aeropress, chemex och vanlig fulbrygg beroende på tid och vad jag är sugen på och har hittills varit hyfsat nöjd med min Wilfa. Det som tilltalar mig med Niche Zero är just att den enligt uppgift ska fungera helt ok till det mesta och single dose/zero retention-aspekterna. Enkelt att byta bönor och inställning bara, men är den kass för brygg får jag kanske tänka om.

När det gäller handkvarn har jag tittat både på Kinu M47 och Comandante. Fördelen med en handkvarn är både att den kan förvaras undanstoppad och tas fram när det att är dags att mala och att den lättare kan tas med på resa (exempelvis till landet). Nackdelen är just att det är en handkvarn. Vet inte hur roligt jag kommer att tycka det är i längden att stå och veva.
 

Jonken

Well-known member
Niche Zero är självfallet bättre för brygg än Wilfa CGR-1, bara inte direkt imponerande. Kinu M47 når kanske inte riktigt samma höjd för espresso men presterar bättre för brygg, även om den är en bra bit ifrån de bästa kvarnarna med platta skivor.

Comandante kan jag inte uttala mig om men den har ju rykte om att vara extra bra för brygg och ändå kapabel för espresso, med nackdelen att det tar längre tid att veva.

Jag har fler kvarnar än vad jag behöver, men skulle jag bara få behålla en skulle det utan tvekan bli Kinu M47. Det är den jag väljer för espresso för de flesta tillfällen. Dricker du ofta kaffe från t.ex. Drop Coffee blir det mer jobb än vad det är lönt, men för mellanljust säg Gringo är det mest trevligt att mala för hand. Fler än två koppar per tillfälle skulle jag inte vilja brygga regelbundet, men där kommer vi tillbaka till att det inte passar Pavoni bra det heller :lol:
 

Tobbe

Well-known member
Själv har jag en Timemore chestnut som är en prisvärd handkvarn för ca 1200kr. Har inte använt den till espresso men det ska funka bra. Lite för stora steg mellan inställningarna dock.
Men såg en kille på youtube som använde en sån just till en La pavoni. Hade hade moddat sin kvarn genom att borra extra hål i justeringsplattan för att på så vis få extra inställningssteg.
Tänkte prova att göra detsamma sen när jag köper en manuell espressomaskin.

Länk till youtube-klippet: https://m.youtube.com/watch?v=GoCdfZrMZEA
 

Jonken

Well-known member
Frågan är vilket malverk det är i den där dock - jag har också en Timemore Chestnut och visst är ~9 klick lagom om jag minns rätt men det kan ta en evighet att mala med den inställningen (nåja 3-6 minuter..). Det är som att den inte biter tag i bönorna ordentligt, särskilt om de är lite större. Finns en version av Timemore med samma malverk som Aergrind och den har inga problem även om man går förbi espresso mot turkiskt.
 
Topp