Temperatur för första och andra crack

waqrr

Well-known member
Funderar lite på det här med första och andra crack samt vid vilka temperaturer detta sker.

Som jag förstår så sker första crack när bönorna uppnått ca 196-200 C och andra crack runt 220 C. Säg att man förvärmer till ca 225 C och sedan direkt sänker till 200 fram tills först crack och sedan sänker tempen ytterligare alt helt stänger av efter första crack (som vissa rekommenderar) för att förlänga tiden fram till andra crack. Då måste väl detta innebära att bönorna aldrig blir varmare än 200-210C och således aldrig kommer närmare andra crack? Eller tänker jag helt galet?

I min värld så låter det mer rimligt att starta på 200 och köra på det till första crack och sedan efter första crack höja till ex 225 för att öka bönornas värme till den temp som behövs för att komma närmare en andra crack.

Vore tacksam för lite hjälp med mitt tänkande kring detta :p
 

Jonken

Well-known member
Exakt temperatur är svårt att säga eftersom det skiljer sig mellan olika bönor och hur man mäter den. Men en förklaring är att bönorna absorberar värme i början för att sen producera värme på egen hand med någon kemisk reaktion - så på slutet tillför man mer underhållsvärme om man rostar som du gjort hittills. Finns många sätt fram, prova t.ex. att inte röra värmen alls.
 

waqrr

Well-known member
Tack för svaret.

Misstänkte att det kunde ha att göra med någon kemisk process inne i bönorna som bidrog till producerad värme. Nåja, får experimentera vidare
 

waqrr

Well-known member
Fast blir ännu mer fundersam på detta när man läser att det är en exotermisk reaktion upp till första crack och därefter en endotermisk. Med definitionen nedan så borde det ju innebära att man ska tillföra än mer värme och inte minska eller slå av efter första crack. Kanske tänker för mycket men ändå rätt intressant :lol:

"En exoterm reaktion, från grekiskans Exo- för ut och Thermes- för värme, är en kemisk reaktion där värme avges. Motsatsen är endoterma reaktioner, där energin som måste tillföras för att reaktionen ska fortgå är större än den utsläppta energin"
 

Jonken

Well-known member
Ja jag har inte stenkoll på hur det fungerar förrutom att jag läst termerna ;)

Vet att bönorna har ett visst momentum i alla fall, och sänker man inte värmetillförseln i god tid innan man vill sakta ner rostningen går det väldigt snabbt på slutet. Det är visserligen innan first crack som jag sänker värmen till ~650W eller ungefär den effekt jag behöver för 205 grader i min rost. Uppmätt böntemperatur kan ändå klättra upp till 209 som i de peruanska bönorna du fick men det tar någon minut extra.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp