Sälja kaffe

Jazze

Active member
Får man, utan att ha ett registrerat företag, sälja sitt rostade kaffe?
Har fått en förfrågan från ett lokalt cafe

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
 

Mayhem

Well-known member
Knappast. Särskilt som det handlar om livsmedel finns det ju massor med regler kring hur det skall skötas.
 

Jonken

Well-known member
Fråga livsmedelsverket eller länsstyrelsen tycker jag men svaret är nog att du behöver registreras och följa en del föreskrifter.

Om det är för konsumtion på caféet kanske man kan runda det hela genom att få timanställning där för att rosta kaffe.
 

Coraxos

Well-known member
... Om det är för konsumtion på caféet kanske man kan runda det hela genom att få timanställning där för att rosta kaffe.
Smart!

Jazze, berätta gärna hur det går.

Saxat från nätet: "Att starta ett rosteri är krävande och omfattas av en rad bestämmelser i livsmedelslagstiftning, miljölagstiftning, arbetsmiljöregler, brandskyddsregler etc. Lokaler skall vara godkända för livsmedel. Tänker du ha ditt rosteri i en del av huset eller garage, bör rummet vara godkänt för livsmedel och rostprocessen. Oftast krävs en helt fristående byggnad med rostfria bänkar och hyllor, lagerutrymmet och god ventilation som ett minimum."
 

svartvest

Well-known member
Varifrån hittade du detta utklipp?? min upplevelser är att bestämmelsen är flytande..Ställen som finns i storstäderna skulle aldrig godkännas i en mindre stad...
 

Coraxos

Well-known member
Länken är inbäddad i saxat från nätet, 1000 affärsidéer, vet inte vilken kunskap som ligger bakom sidan, men någon form av research har de nog gjort. Intressant att praxis är så beroende av var i Sverige verksamheten ligger.
 

Tsingos

Well-known member
Jag hade ett möte med miljökontoret i min hemkommun för att få lite mer kött på benen om vad som gäller. Och det är ju en hel del att ha koll på även om kaffe räknades som en lågrisk produkt. Men det verkar rent generellt som att det kan skilja sig något från kommun till kommun i hur hårda dom är. Jag kom fram till att om jag skulle ta steget att sälja kaffe till café eller liknande så skulle det lättaste vara att hyra in sig i en redan livsmedelsgodkänd lokal.

Dock så kunde jag få hålla på i mitt eget kök om jag följde vissa föreskrifter, men med fyra ungar hemma och en fru som inte såg glad ut så lämnar jag det så länge.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp