Rosta kaffe i ugn - tips och råd

waqrr

Well-known member
Tänkte ge mig på att rosta lite bönor i ugn för första gången nu till helgen. Första batchen blir en Indonesien Mandheling Queen Ketiara och jag satsar på att ligga någonstans mellan-mörkrostat. Har läst igenom en del trådar om detta och baserat på all bra info här kommit fram till att en bra start är något sånt här:

- Rosta i varmluft för bättre cirkulation och därmed jämnare rostning
- Förvärma ugnen + plåt till ca 230 (för att bibehålla runt 200 efter öppnandet av luckan samt lastning av bönor)
- Sänka till 200 direkt efter att bönorna lagts in. Köra ca 4-5 min och sedan öppna för att skaka om plåten
- Höja till 230 för att snabbt komma upp i 200 grader återigen
- Satsa på första crack runt 7-8 min
- Stänga av ugnen helt efter första crack och köra tills bönorna blir lite mer än mellanrost och ha en sluttid på ca 12-14 min

Låter detta rimligt? Är lite rädd för att 200 varmluft kommer ge en betydligt snabbare rostning än 12-14 min men kanske går att dra ut på tiden genom avstängningen av ugnen efter första crack?

Alla input är välkomna för att min första rostning ska bli så bra som möjligt :)
 

Brunabönor

Well-known member
Kör så där tycker jag.
Själv hade man en vanlig skitugn som nog värmde ojämnt då vissa kaffen fick ligga betydligt längre utan att det eg hände så mycket och man fick inte helt bra resultat. Där fick man ju korrigera upp det hela, så varmluft är nog det absolut bästa.
I början när man inte har någon erfarenhet så blev det ju lätt att man velade huruvida man skulle ta ut plåten även om man inte tyckte det såg helt färdigt ut. Är det inte uppenbart överrostat eller bränt så ha lite tålamod. Jag vet ju att du föredrar med lägre syra och minst mellanrost så ge det lite "stopptid" om minsta osäkerhet finns.
 

Tobbe

Well-known member
Var försiktig med att sänka temperaturen för tidigt vid första crack. Vänta typ 1 minut efter första crack börjar innan du sänker temperaturen. Måste du röra om gör det innan första crack börjar. Annars är risken att du avbryter rostningen och kaffet blir bakat istället.

Var detta som jag gjorde fel i början som gjorde att mina rostningar smakade ”apa”
 

waqrr

Well-known member
Kör så där tycker jag.
Själv hade man en vanlig skitugn som nog värmde ojämnt då vissa kaffen fick ligga betydligt längre utan att det eg hände så mycket och man fick inte helt bra resultat. Där fick man ju korrigera upp det hela, så varmluft är nog det absolut bästa.
I början när man inte har någon erfarenhet så blev det ju lätt att man velade huruvida man skulle ta ut plåten även om man inte tyckte det såg helt färdigt ut. Är det inte uppenbart överrostat eller bränt så ha lite tålamod. Jag vet ju att du föredrar med lägre syra och minst mellanrost så ge det lite "stopptid" om minsta osäkerhet finns.

Tack för svaret! Yes, låg syra är helt klart det som efterstävas så inget ljusrostat för min del :nowink:
 

waqrr

Well-known member
Var försiktig med att sänka temperaturen för tidigt vid första crack. Vänta typ 1 minut efter första crack börjar innan du sänker temperaturen. Måste du röra om gör det innan första crack börjar. Annars är risken att du avbryter rostningen och kaffet blir bakat istället.

Var detta som jag gjorde fel i början som gjorde att mina rostningar smakade ”apa”

Tack, den infon tar jag med mig
 

Jonken

Well-known member
Nu var det länge sedan jag rostade i ugn och när jag gjorde det var det i en gammal med ojämn temperatur. Man var tvungen att blanda bönorna minst två gånger för att få det någorlunda jämnt. Det den hade däremot var bra ventilation - försökte rosta i min nuvarande varmluftsugn men det smakade rök om kaffet för att den håller för tätt.

Man kan inte lita på att det blir den temperatur som man ställt in, ofta ganska stor felmarginal så man får testa sig fram. Du vet kanske redan om din verkar hålla högre eller lägre temperatur överlag. För mig gick det bättre att ställa in ugnen på 250 grader, så länge man inte skjuter över någonstans 265+ är det lugnt. Du vill få upp böntemperaturen till ungefär 230 grader så då hjälper det att ha lite högre omgivningstemperatur än det.

Bra bilder på https://library.sweetmarias.com/using-sight-to-determine-degree-of-roast/

Jag tror att ugnen är så långsam på att värma upp att det är bäst att börja med hög temperatur och hålla den där, för att eventuellt sänka mot slutet. Jag hade större problem med att det tog för lång tid att rosta; 8 minuter kan smaka fint men 30+ lär inte göra det. På min trumrost sänker jag temperaturen innan 5:e stadiet i länken ovan, annars går det inte att dra ut tiden mellan 1:a och 2:a knäppet. Ugnen har lite kämpigare även på slutet så jag rekommenderar att inte sänka något första gången utan se hur bönorna reagerar och göra justeringar från det.

Själv tar jag hellre det säkra före osäkra - tycker att man ska plocka ut för tidigt snarare än för sent. Har 2:a knäppet börjat kan det gå snabbt från att olja börjar sippra ut till att det blir förkolnat och börjar brinna. Bäst att ha stege framme om man behöver en sån för att nå brandvarnaren :lol:

Mina rostningar brukade avslutas när de första bönorna blev brända, är de ljusaste åtminstone förbi 1:a knäppet kan man vara rätt så nöjd. Kan bli riktigt gott i ugnen men man har ganska begränsad kontroll över processen.
 
Senast ändrad:

waqrr

Well-known member
Tack för infon Jonken. Testar förvärmning till 250 istället då och sänker till 200 efter jag lagt in bönorna. Ska bli spännande detta :lol:
 

Gholam

Well-known member
Nu var det länge sedan jag rostade i ugn och när jag gjorde det var det i en gammal med ojämn temperatur. Man var tvungen att blanda bönorna minst två gånger för att få det någorlunda jämnt. Det den hade däremot var bra ventilation - försökte rosta i min nuvarande varmluftsugn men det smakade rök om kaffet för att den håller för tätt.

Man kan inte lita på att det blir den temperatur som man ställt in, ofta ganska stor felmarginal så man får testa sig fram. Du vet kanske redan om din verkar hålla högre eller lägre temperatur överlag. För mig gick det bättre att ställa in ugnen på 250 grader, så länge man inte skjuter över någonstans 265+ är det lugnt. Du vill få upp böntemperaturen till ungefär 230 grader så då hjälper det att ha lite högre omgivningstemperatur än det.

Bra bilder på https://library.sweetmarias.com/using-sight-to-determine-degree-of-roast/

Jag tror att ugnen är så långsam på att värma upp att det är bäst att börja med hög temperatur och hålla den där, för att eventuellt sänka mot slutet. Jag hade större problem med att det tog för lång tid att rosta; 8 minuter kan smaka fint men 30+ lär inte göra det. På min trumrost sänker jag temperaturen innan 5:e stadiet i länken ovan, annars går det inte att dra ut tiden mellan 1:a och 2:a knäppet. Ugnen har lite kämpigare även på slutet så jag rekommenderar att inte sänka något första gången utan se hur bönorna reagerar och göra justeringar från det.

Själv tar jag hellre det säkra före osäkra - tycker att man ska plocka ut för tidigt snarare än för sent. Har 2:a knäppet börjat kan det gå snabbt från att olja börjar sippra ut till att det blir förkolnat och börjar brinna. Bäst att ha stege framme om man behöver en sån för att nå brandvarnaren :lol:

Mina rostningar brukade avslutas när de första bönorna blev brända, är de ljusaste åtminstone förbi 1:a knäppet kan man vara rätt så nöjd. Kan bli riktigt gott i ugnen men man har ganska begränsad kontroll över processen.

Håller med Jonken. Min varmluft gav ingen vidare resultat heller. Problemet (förutom att skalen flög runt i HELA ugnen) var just för låg temperatur och för lång (20+ min) rostning. Resultatet var sämre än fulkaffet man köper i butik.
Satsa på hög temperatur och undvik att öppna luckan för ofta. Satsa på temperaturjustering genom luckan.
Annars har jag hört att "manuell popkornrost" ger mycket bättre resultat.
 

waqrr

Well-known member
Så då har man kört första batchen i ugn. Blev 100 gram av Brasilian Yellow Bourbon (tack Jonken)

Skippade varmluften och förvärmde till 250 och sänkte till 200 direkt efter att jag lagt in bönorna. Tyckte dom blev bruna relativt snabbt och första crack kom redan vid 4.30 på dom första bönorna. Eftersom jag tyckte rostningen gick så snabbt så stängde jag av värmen helt efter ca 5 min och rostningen avslutades runt 9 min vilket jag tycker blev lite väl kort tid. Rörde inte om någonting denna första rostningen utan gjorde det så enkelt som möjligt denna gång.

Nästa omgång blir det förvärmning till 225 och sedan 200 tills första crack och därefter kommer jag stänga av ugnen igen. Bör väl blir runt 11-12 min gissar jag på då.

B7505D91-B91D-47A5-875E-4BAB4793B283.jpg
 

Jonken

Well-known member
Oj ja det var snabbt, skillnad på ugn och ugn :)
Ser inte alls pjåkigt ut ändå, lite tecken på pitting kanske? (att små bitar sprängts loss och lämnat som en krafter efter sig, tecken på att det gått för fort)

Har fått fint kaffe från ugn, varmluftspistol, ir-rost och trumrost. Ugnen har fördelen att det går att rosta mycket i taget - man måste upp i 25k för att slå 500 grams kapacitet :ph34r:
 

waqrr

Well-known member
Tack Jonken :)

Testade mina egenrostade bönor redan nu på morgonen (kunde såklart inte vänta) men var inte helt nöjd med smaken. Luktade ljuvligt med kokos direkt ur kannan men smaken var aningen fadd och tunn och kanske med lite brända toner. Beror kanske på den korta / intensiva rostningen? Eller kommer de ske något dramatiskt med smakerna om bönorna får vila några dagar?

PS. Bryggningen gjordes med V60 och Chemex filter och man kunde rätt tydligt se att det var lite "för färska" bönor för kaffebädden svällde upp och bubblade rejält under dom två första hällningarna :)
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Första dygnen brukar jag mest brygga i presskanna för att det är för mycket gas kvar i bönorna för de flesta andra metoder.

Det kan bli bättre efter några dagar, speciellt rostighet så att säga kan lägga sig lite. Jag har sällan tyckt att det blir bättre efter mer än ett par tre dagar men rostar jag riktigt ljust någon gång är det odrickbart i början och gott först efter några veckor. Erfarenheter och meningar går nog isär här dock.
 

waqrr

Well-known member
Rostade några batcher till idag. Rostade både Yellow Bourbon och Queen Ketiara från Indonesien. Körde lite olika på rostningen för bönorna då Queen Ketiara bönan är mycket större.

Yellow Bourbon:
Förvärmning till 225 och därefter 200 hela vägen till slut vilket blev ca 10 min

F045C855-821F-48AC-870B-CD247F4C12BB.jpg

Queen Ketiara:
Förvärmning till 225 och därefter 220 hela vägen till slut vilket blev ca 12 min

102D9682-8632-45AA-B811-C482427AF169.jpg

Båda blev relativt mörkrostade men jag gillar ju mer mörk än ljusrostat så tror det blev ganska bra. Yellow Bourbon blev lite mer ojämt rostade men ska nog funka. Luktar iallafall gott när dom ligger i resp burk. Nu ska dom få vila några dagar innan jag testar :lol:
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
pitting.jpg

Det var det jag försökte beskriva ovan.

Brasilianska bönor är ofta odlade på lägre höjd och därför lite känsligare för värme pga. lägre densitet. Du kan framförallt börja med lite lägre temperatur.

Hoppas att det smakar bättre än billigt köpekaffe runt hundringen kilot - tack vare färskheten är det ju ganska lätt att komma över den tröskeln tycker jag. Sen att närma sig de bättre mikrorosterierna är en mycket större utmaning :unsure:
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp