Nu var det länge sedan jag rostade i ugn och när jag gjorde det var det i en gammal med ojämn temperatur. Man var tvungen att blanda bönorna minst två gånger för att få det någorlunda jämnt. Det den hade däremot var bra ventilation - försökte rosta i min nuvarande varmluftsugn men det smakade rök om kaffet för att den håller för tätt.
Man kan inte lita på att det blir den temperatur som man ställt in, ofta ganska stor felmarginal så man får testa sig fram. Du vet kanske redan om din verkar hålla högre eller lägre temperatur överlag. För mig gick det bättre att ställa in ugnen på 250 grader, så länge man inte skjuter över någonstans 265+ är det lugnt. Du vill få upp böntemperaturen till ungefär 230 grader så då hjälper det att ha lite högre omgivningstemperatur än det.
Bra bilder på
https://library.sweetmarias.com/usin...gree-of-roast/
Jag tror att ugnen är så långsam på att värma upp att det är bäst att börja med hög temperatur och hålla den där, för att eventuellt sänka mot slutet. Jag hade större problem med att det tog för lång tid att rosta; 8 minuter kan smaka fint men 30+ lär inte göra det. På min trumrost sänker jag temperaturen innan 5:e stadiet i länken ovan, annars går det inte att dra ut tiden mellan 1:a och 2:a knäppet. Ugnen har lite kämpigare även på slutet så jag rekommenderar att inte sänka något första gången utan se hur bönorna reagerar och göra justeringar från det.
Själv tar jag hellre det säkra före osäkra - tycker att man ska plocka ut för tidigt snarare än för sent. Har 2:a knäppet börjat kan det gå snabbt från att olja börjar sippra ut till att det blir förkolnat och börjar brinna. Bäst att ha stege framme om man behöver en sån för att nå brandvarnaren
Mina rostningar brukade avslutas när de första bönorna blev brända, är de ljusaste åtminstone förbi 1:a knäppet kan man vara rätt så nöjd. Kan bli riktigt gott i ugnen men man har ganska begränsad kontroll över processen.
Följ oss!