Köpes: La Pavoni

thecybertrash

Active member
Efter att ha nojjat i några månader så har jag kommit fram till att jag också vill hoppa på det åh så trendiga spaktåget och slippa lyssna på en vibrationspump i 140dB varje morgon.

Allra helst så skulle jag vilja köpa en La Pavoni Europiccola, helst med pressostat (tryckbrytare?), och förstås i fungerande skick, men jag kan tänka mig andra liknande apparater (typ Gaggia etc) om priset är rätt. I övrigt är kraven inte jättehöga.

Hoppas det finns någon därute som har nåt!
 

Jonken

Well-known member
Bra val. Var inte rädd för modeller utan pressostat (ja den bryter strömmen vid inställt tryck) de är minst lika bra - om du vill få riktigt bra mjölkskum snäppet bättre.

(har inte kvar mer än trevliga minnen av mina :nowink: )
 

thecybertrash

Active member
Bra val. Var inte rädd för modeller utan pressostat (ja den bryter strömmen vid inställt tryck) de är minst lika bra - om du vill få riktigt bra mjölkskum snäppet bättre.

(har inte kvar mer än trevliga minnen av mina :nowink: )

Tänker mest ur bekvämlighetssynpunkt, att det är bättre att veta att man alltid har ett tryck på n bar istället för att behöva "surfa" sig fram.
 

Qoè

New member
Av egen erfarenhet , bättre köpa med pressostat och sen om man nu är mer åt mjölkhållet än ren espresso människa så kan man öka från 0.8 till 1.2 bar så får man schysst tryck ur ångaren !
 

Jonken

Well-known member
Själv drog jag espresson vid 0,8 bar och skummade i 1,4 - då är versionen utan pstat enklare. Har man en tryckmätare blir skillnaden inte så stor visserligen.

Angående surfa håller jag med, hade inget tålamod för det med Rancilio Silvia. Blir inte samma grej med en Pavoni.

Hoppas att du hittar en maskin oavsett modell :) ursäkta kapningen.
 

Eismannen

Well-known member
Själv drog jag espresson vid 0,8 bar och skummade i 1,4 - då är versionen utan pstat enklare.

Ja något lägre tryck ger en bättre temp för espresson, men kass ånga. När jag höll på och härjade med min vill jag minnas att jag att jag körde ytterligare lite lägre tryck (någonstans kring 0,6-0,7) och mätte upp ca 93 grader ovanför pucken. Men då var maskinen stabil också och kunde stå på i timmar. Kör man högre tryck får man invänta det tidsfönster då gruppen har rätt temperatur. Väntar man för länge blir det sedan för varmt.

Post-millennium gruppen har jag för mig jag går lite svalare så då kan man ha högre tryck i kokaren utan problem.

Se till att köpa en med tryckmätare. Trycket i kokaren är direkt proportionellt mot vattentemperaturen så det är ett bra sätt att ha lite koll på tempen. Hittar du en som är fin i övrigt men saknar detta så går det förstås att eftermontera.
 
Senast ändrad:
Topp