Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 13
    Senior Member
    Reg.datum
    mar 2015

Kylning av bönor vid ugnsrostning

Tänkte testa att rosta bönor i ugn för första gången nu till helgen. Funderar lite på bästa metoden att kyla bönorna när dom kommer från plåten. Är det att hälla mellan två durkslag som är det bästa? Skulle ju smidigt om man kan använda samma durkslag till att få bort "chaffen". Förmodar att det inte kan vara för små hål på durkslaget för då ramlar väl inte chaffen igenom.

Tips på vart man köper dessa redskap mottages tacksamt.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Bäst är det kanske inte men andra metoder kräver fläkt/dammsugare eller liknande.

Häller man från lite höjd och det finns någon bris brukar silverskinnen flyga iväg. Här kan man använda en fläkt också om vinden sviker.

Bäst att stå någonstans där det inte gör något att det blir stökigt

Jag använder en bordsfläkt med en diameter på 40cm. Men då har jag en stuga där chaffet kan flyga runt bäst det vill. Dammsuger upp det senare, men har även prövat att köra mellan två skålar också ute. Det funkar det också, och som Jonken skrev, är det en bris så underlättar ju det för chaffen att försvinna

Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Bordsfläkt över plåten utomhus borde vara perfekt? Då hamnar ju agnarna i naturen utan dammsugning :^)

Jag använder en sån här fläkt från biltema https://www.biltema.se/bygg/flaktar/...-20-2000042184

Lägger den ner på köksbänken. Sen har jag en perforerad plåt uppe på som jag lägger bönorna på så det suger luft igenom plåten, på så vis stannar chaffet i plåten.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe Visa inlägg
    Jag använder en sån här fläkt från biltema https://www.biltema.se/bygg/flaktar/...-20-2000042184

Lägger den ner på köksbänken. Sen har jag en perforerad plåt uppe på som jag lägger bönorna på så det suger luft igenom plåten, på så vis stannar chaffet i plåten.
    Där närmar man sig bästa lösningen

Senior Member Coraxoss avatar
    Reg.datum
    jan 2019
    Jag låter naturen göra jobbet, gravitation plus vind, hänger ut genom fönstret eller står på balkongen. Nu går vi dessutom mot kallare tider.
    "Förmodar att det inte kan vara för små hål på durkslaget för då ramlar väl inte chaffen igenom."
    Spelar mindre roll, silverhinnan blåser bort när bönorna faller från det ena behållaren till den andra, med stora kärl kan de falla längre och färre riskerar hamna utanför.
    Air_winnowing_4.JPG

Junior Member Ferlins avatar
    Reg.datum
    dec 2018
    Bakplåt perforerad och några gamla datorfläktar kan väll utvecklas så man får en skakande rörelse för att skaka bort chaff också
    https://bagarenochkocken.se/baktillb...-cm-non-stick/

Ikea ar några billiga rostfria durkslag som skulle gå att använda ihopp med datafläktar.
    Senast redigerat av Ferlin den 2020-08-26 klockan 21:15.

Liknande ämnen

1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-03, 07:13
  2. Hjälp vid köp av espressomaskin
    Av Jonk i forum Hårdvara
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 15:03
  3. Rådgivning vid inköp av maskin
    Av Issy i forum Espressomaskiner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 15:29
  4. Placering av PF vid vila?