Kylning av bönor vid ugnsrostning

waqrr

Well-known member
Tänkte testa att rosta bönor i ugn för första gången nu till helgen. Funderar lite på bästa metoden att kyla bönorna när dom kommer från plåten. Är det att hälla mellan två durkslag som är det bästa? Skulle ju smidigt om man kan använda samma durkslag till att få bort "chaffen". Förmodar att det inte kan vara för små hål på durkslaget för då ramlar väl inte chaffen igenom.

Tips på vart man köper dessa redskap mottages tacksamt.
 

Jonken

Well-known member
Bäst är det kanske inte men andra metoder kräver fläkt/dammsugare eller liknande.

Häller man från lite höjd och det finns någon bris brukar silverskinnen flyga iväg. Här kan man använda en fläkt också om vinden sviker.

Bäst att stå någonstans där det inte gör något att det blir stökigt :)
 

Tsingos

Well-known member
Jag använder en bordsfläkt med en diameter på 40cm. Men då har jag en stuga där chaffet kan flyga runt bäst det vill. Dammsuger upp det senare, men har även prövat att köra mellan två skålar också ute. Det funkar det också, och som Jonken skrev, är det en bris så underlättar ju det för chaffen att försvinna
 

bauta

Well-known member
Bordsfläkt över plåten utomhus borde vara perfekt? Då hamnar ju agnarna i naturen utan dammsugning :^)
 

Coraxos

Well-known member
Jag låter naturen göra jobbet, gravitation plus vind, hänger ut genom fönstret eller står på balkongen. Nu går vi dessutom mot kallare tider.
"Förmodar att det inte kan vara för små hål på durkslaget för då ramlar väl inte chaffen igenom."
Spelar mindre roll, silverhinnan blåser bort när bönorna faller från det ena behållaren till den andra, med stora kärl kan de falla längre och färre riskerar hamna utanför.
Air_winnowing_4.JPG
 

Jonken

Well-known member
Perforerad plåt är perfekt att rosta på om inte annat. Man bör ändå blanda bönorna någon gång så att det blir någorlunda jämnt.
 

bauta

Well-known member
Jag vill så ett slag för agnar istf chaff. "Att sålla agnarna från vetet" kanske ni hört :^)
 

svartvest

Well-known member
Jag har en bärrensare för dammsugare jula eller Claes O, den är aningen för kraftigt sug men den suger effektivt bort cheffs ut kaffet. Jag lägger det nyrostade kaffet på metallbrickor från Ikea, svalnar fort..
 

Stedem

New member
Använder en kastrull 5 liter samt köpt på Ikea ångkoksinsats som passar perfekt. Har satt in ett galler i insatsen men använde den som den var i början fast jag borrat upp hållen lite. i botten datorfläkt fastskruvad på 2 trälister som är fastlimmade i kastrullbotten samt i sidad på kastrullen madrasspump från biltema som suger ut varmluften har fäst en vanlig strumpa som samlar upp silverhinnan.
a379a188a512feae19bace9cd8aa0d90.jpg
ffb5afb435a9f210510849634d14b335.jpg
6915659507cfd8174985765f4ddc8d90.jpg


Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp