Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 17 till 24 av 54
    Junior Member
    Reg.datum
    maj 2020
    Sterilt vatten är inte samma sak som destillerat. Sterilt har inga bakterier, men väl mineraler, vilket är lite det man vill undvika med det destillerade. Apotea har dock destillerat vatten också. Med tanke på att det kommer gå åt 1-2 liter typ så vet det till sjutton om jag är så sugen på att springa och köpa det för 200 spänn dock.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Undrar om det är destillerat eller bara sterilt. Lite det som är bekymret tycker jag, Hornbach säljer t.ex. 5L "destillerat" för 29:- som egentligen bara är avjoniserat.. Och sen finns det en uppsjö av "renat" vatten men inte ofta utan mer info.

Redigering: ser att jag var tvåa på bollen men visst, kanske är det inte toknoga, men då går poängen med TWW lite förlorad.

Senior Member Coraxoss avatar
    Reg.datum
    jan 2019
    Citat Ursprungligen postat av magnusn Visa inlägg
    Sterilt vatten är inte samma sak som destillerat. Sterilt har inga bakterier, men väl mineraler, vilket är lite det man vill undvika med det destillerade. Apotea har dock destillerat vatten också. Med tanke på att det kommer gå åt 1-2 liter typ så vet det till sjutton om jag är så sugen på att springa och köpa det för 200 spänn dock.
    Helt sant, förhastade mig.

Senior Member Coraxoss avatar
    Reg.datum
    jan 2019
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    (...) Hornbach säljer t.ex. 5L "destillerat" för 29:- som egentligen bara är avjoniserat.. Och sen finns det en uppsjö av "renat" vatten men inte ofta utan mer info.
    Borde inte det räcka? Finns även något som säljs som batterivatten.

Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Får nog bli Sthlms kranvatten.

Dök upp idag :^)
    20200925_161619.jpg

Reg.datum
    apr 2017
    Mitt kit kom också fram igår

Enligt receptet för Third Wave Water Classic verkar det bli ungefär den här koncentrationen i destillerat vatten:
    Ca 16 Mg 29 Na 12 So4 113 Cl 16 Karbonat 0

Har man mjukt vatten borde man kunna komma ganska nära ändå. Jag räknade på stockholmsvatten och kom fram till att det går att få:
    Ca 25 Mg 29 Na 12 So4 136 Cl 15 Karbonat 2
    med 1,25g magnesiumsulfat och 0,3g citronsyra i 5L vatten.

Eller om det är viktigare att inte få för mycket sulfat i vattnet så nöjer man sig med 1g magnesiumsulfat (även känt som epsomsalt) och då 24ppm Mg/L.

Inte helt hundra på hur citronsyran påverkar profilen, men det motsvarar den mängd i kalciumcitratet TWW använder. Lite för mycket kalcium blir det.. men för att slippa köpa/filtrera eller koka vattnet känns det nära nog
    Senast redigerat av Jonken den 4 veckor sedan klockan 12:22.

Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    @jonken har du tom satt dig in i hur obehandlat sthlmsvatten kommer påverka smaken?

Skickat från min SGP771 via Tapatalk

Reg.datum
    apr 2017
    Nej, inte tillräckligt. Men "tom" beskriver delvis skillnaden jag kände vid ett första test, det obehandlade stockholmsvattnet smakar lite ihåligt på något vis. Skillnaden är inte enorm, speciellt inte medan kaffet är varmt, men den finns absolut där. När det svalnar är det tydligt att TWW-profilen är märkbart syrligare.

https://external-preview.redd.it/wn2...=webp&298bb6df

Finns en lång utläggning på https://coffeeadastra.com/2018/12/16...xtraction/amp/ också.. Men det är inte helt enkelt att få grepp om vattenbehandling. Ta t.ex. "karbonat" ovan med en nypa salt, alkalinitet är den svåraste biten tycker jag - det finns mindre buffer för att hålla pH-värdet högt och därmed upplevd syrlighet i alla fall..

OBS: har inte fuskat, testet var med mitt hemrostade kaffe

Liknande ämnen

1. world coffee event kafferostning
    Av svartvest i forum Rostning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-01-20, 23:50
  2. World coffee event 2015 Göteborg
    Av svartvest i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-06-12, 21:34
  3. Åre 2007 Coffee World Cup
    Av JAS i forum Någon annanstans