Sidan 4 av 7 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 25 till 32 av 54
    Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Kan tillägga att jag inte tyckte att kranvattnet var sämre, det gick inte att välja favorit för de var bra på olika sätt. Dricker ett kenyanskt kaffe nu från Gringo som är mycket ljusare, orkade inte brygga två versioner utan enbart med behandlat vatten. Från minnet är det i alla fall livligare, med en skarpare syra nästan som att bita i en grillad citron. Om det beror mer på lägre pH eller att det borde vara runt ~12 mg citronsyra i koppen har jag ingen aning om

Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Tack! Jag kör på kranvatten men gjorde en välbehövlig rengöring av kvarnen 😊

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av bauta Visa inlägg
    Tack! Jag kör på kranvatten men gjorde en välbehövlig rengöring av kvarnen 
    Pro M tjusigt! (förrutom röran)

Koncentrationen av citronsyra är precis på smaktröskeln så det kanske är individuellt, men jag kommer nog skippa/minska det i framtiden. Nu vill jag ju köpa destillerat vatten ändå för att se om det blir samma sak med kalciumcitratet i TWW

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2020
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Mitt kit kom också fram igår

Enligt receptet för Third Wave Water Classic verkar det bli ungefär den här koncentrationen i destillerat vatten:
    Ca 16 Mg 29 Na 12 So4 113 Cl 16 Karbonat 0

Har man mjukt vatten borde man kunna komma ganska nära ändå. Jag räknade på stockholmsvatten och kom fram till att det går att få:
    Ca 25 Mg 29 Na 12 So4 136 Cl 15 Karbonat 2
    med 1,25g magnesiumsulfat och 0,3g citronsyra i 5L vatten.

Eller om det är viktigare att inte få för mycket sulfat i vattnet så nöjer man sig med 1g magnesiumsulfat (även känt som epsomsalt) och då 24ppm Mg/L.

Inte helt hundra på hur citronsyran påverkar profilen, men det motsvarar den mängd i kalciumcitratet TWW använder. Lite för mycket kalcium blir det.. men för att slippa köpa/filtrera eller koka vattnet känns det nära nog
    Hur gjorde du mätningen? Jag ska också hänga på provningen och står i valet och kvalet att åka till Biltema och köpa en dunk batterivatten. Det är ju inga pengar att tala om, så frågan är snarare om det hjälper eller stjälper smaken på brygden.

Senior Member Coraxoss avatar
    Reg.datum
    jan 2019
    Jag köpte mitt batterivatten på ok/q8 igår, för sakens skull.

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av GLaDER Visa inlägg
    Hur gjorde du mätningen? Jag ska också hänga på provningen och står i valet och kvalet att åka till Biltema och köpa en dunk batterivatten. Det är ju inga pengar att tala om, så frågan är snarare om det hjälper eller stjälper smaken på brygden.
    Har inte provat med TWW-påsen än, inte säker på att det blir samma sak med citrat som citronsyran jag använde. Stor skillnad blir det i alla fall, så om man är ute efter att komma så nära den tänkta smaken som möjligt gör man bäst i att köra med behandlat vatten. Använde en kalkylator för hembryggning ( https://www.brunwater.com/ ) men Barista Hustle har en avsedd för kaffe som kanske är enklare.

Det trevliga är att bönorna räcker till mer än en kopp, så man kan jämföra med sitt vanliga vatten också om man vill.

Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Är det nån som har tips på anständigt billiga dessertskålar el liknande för att koppa kaffe i?

Skickat från min SGP771 via Tapatalk

Reg.datum
    apr 2017
    Undrar om inte https://www.ikea.com/se/sv/p/vaerder...-vit-60277463/ passar ganska bra. Lite tunna kanske, men formen är nog relativt bra. Jag har kört med en lite tjockare version av https://www.ikea.com/se/sv/p/vardage...hite-80288314/ men de är både för stora och för breda - förlorar värme för snabbt om man inte förvärmer i alla fall.

Liknande ämnen

1. world coffee event kafferostning
    Av svartvest i forum Rostning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-01-20, 23:50
  2. World coffee event 2015 Göteborg
    Av svartvest i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-06-12, 21:34
  3. Åre 2007 Coffee World Cup
    Av JAS i forum Någon annanstans
    Svar: 13