ECM Giotto problem med partiklar i vattnet och illaluktande ånga/vatten

macahekee

Active member
Har haft min ECM Giotto professional drygt ett halvår. Köpte den begagnad. Tror den är ca 15 år gammal. Maskinen har fungerat bra och jag har avkalkat den någon gång tidigare. Använder kranvatten som jag fyller tanken med.

Problemet nu är att plötsligt började ångan lukta bränt gummi/plast. Även vattnet från hetvattenkran och grupphuvudet luktar lite konstigt och det finns små svarta partiklar i vattnet. Det jag gjort innan problemet uppstod var en lite längre avkalkning och även att jag bryggde en espresso med för fin malningsgrad så att det bara kom någon droppe medans jag hämtade mjölk så det gick minst 30 sek då maskinen arbetade hårt. Den verkar värma som den ska nu och det är inga problem att brygga espresso rent teknisk men smaken är inte bra och lukten av något bränt har jag svårt att bli av med. Har försökt avkalka på nytt men utan något direkt resultat. Tycker det är konstigt att lukt och partiklar kommer både från ånga, tappvatten och brygghuvud. Var bör jag börja felsöka? Har googlat en del men hittar inte någon med exakt samma problem.
 

Large

Well-known member
Eftersom du har kontamination av vattnet från både kokaren och värmeväxlaren så tyder det på att vattnet kontamineras någonstans mellan det att vattnet hälls i färskvattentanken tills dess att det lämnar pumpen. Inte otroligt att det kan vara någon gammal gummislang som gett upp eller att det kan vara pumpen i sig som håller på att packa ihop.

Börja med att inspektera färskvattentanken så att vatten som står däri inte kontamineras av något gummi/packningsrelaterat material. Kolla även anslutande slangar både på ut och insidan som leder från färskvattentanken in i resten av maskinen så att de är hela och inte släpper material.

Kolla sedan vattnet som kommer ut från pumpen och försök se om vattnet är kontaminerat eller ej. Om inte försök följa vattnets väg in i kokaren och värmeväxlaren och kolla alla gemensamma kopplingar dit.
 

macahekee

Active member
Tack för tipsen! Kollar upp och återkommer
Eftersom du har kontamination av vattnet från både kokaren och värmeväxlaren så tyder det på att vattnet kontamineras någonstans mellan det att vattnet hälls i färskvattentanken tills dess att det lämnar pumpen. Inte otroligt att det kan vara någon gammal gummislang som gett upp eller att det kan vara pumpen i sig som håller på att packa ihop.

Börja med att inspektera färskvattentanken så att vatten som står däri inte kontamineras av något gummi/packningsrelaterat material. Kolla även anslutande slangar både på ut och insidan som leder från färskvattentanken in i resten av maskinen så att de är hela och inte släpper material.

Kolla sedan vattnet som kommer ut från pumpen och försök se om vattnet är kontaminerat eller ej. Om inte försök följa vattnets väg in i kokaren och värmeväxlaren och kolla alla gemensamma kopplingar dit.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp