Espresso tonic - tips & recept

Jonken

Well-known member
Verkar inte finnas några inlägg om kaffe-tonic än på forumet :)

Blev sugen på att prova det till slut efter att ha kikat på https://youtu.be/4x92J4gQwzM (och kanske ännu mer på att testa göra egen tonic..)

Sagt och gjort, ljusrostad espresso på Drop Coffee Adola Natural blandad med Hammars Bryggeri Tonic. Båda smakade trevligt var för sig men blandat var det inte långt ifrån att dricka sump :eek:hmy:

Citrus gjorde inte saken bättre. I brist på gin fick det bli en rejäl skvätt vodka till räddning och visst smakade det hyffsat till slut men inte lika bra som en vanlig GT. Någon som tycker om alkoholfri kaffe-tonic och har recept/preferenser att dela med sig av?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag har bara provat espresso tonic vid några enstaka tillfällen. Något stort fan är jag inte.

Mitt minne var att creman kunde orsaka en del bitterhet så prova gärna att skumma bort creman. Fast det blir kanske inte så mycket crema med en ljusrostad böna som Adola :) Jag kan tänka mig att ett soltorkat kaffe också kan ge en del smaker som inte fungerar så bra i en kall dryck. En tvättad böna är troligen att föredra.

Här hittade jag en artikel om Espresso Tonic. Extra kul är förstås att det är svenska Koppi som har gjort drycken populär.
https://europeancoffeetrip.com/espressoandtonic-story/

***
There are three simple steps to making the perfect Kaffe&Tonic,” Anne said:

Fill a big glass (350 ml) all the way to the rim with ice.
Pour over a good tonic and let it sit whilst you’re preparing the espresso. That way the tonic has time to get ice cold. Add garnish if you like – we normally serve it with a couple of slices of lemon or lime.
Prepare a fruity espresso and pour the shot gently over the ice and serve it straight away.
***
 

Jonken

Well-known member
Ja visst är det lite roligt med Koppi.

Creman (½cm) var tyvärr redan blandad i koppen med sked för att ta ett EY-prov (~21%). Off topic men kan man skumma bort den kanske och få bättre provsvar möjligtvis? Struntar i att filtrera så mina prov är ganska ungefärliga.

Kanske provar en skummad, tvättad böna och kopp nästa gång då. Smaken som kändes som sump kunde också beskrivas som oxiderad. I Hoffmans video säger han att beskan i kaffet mildras av tonic, men det här var ju ett kaffe nästan helt utan beska till att börja med.
 

svartvest

Well-known member
Jag har gjort ET ganska flitigt i sommar och jag känner igen det bittra, men fyller på tonic i två omgångar och det gör något med drinken..kanske bara känslan...sonen dricker en med glädje... roookie...but on the way...
 

thecybertrash

Active member
Jag gjorde också Espresso Tonic nyligen (Hoffmann's fel även här...) som jag tyckte blev helt ok.
Jag använde Gringo's Aricha Espresso och fick en shot som egentligen gick lite långt, men blandade med Fever Tree's Indian Tonic och en massa is så funkade beskan från kaffet och beskan från tonicen väldigt bra ihop :) Gjorde dock missen att hälla tonicen över espresson vilket gjorde att det skummade något sjukt mycket.
 

Jonken

Well-known member
Nytt försök med billigt kaffe och tonic - Cafégo Espresso och Lidls Freeway Tonic med is med ration 1:4:3 ungefär.

Det blev mycket bättre faktiskt, kan nog tycka att espresson (som är av lägre kvalité) lyftes av tonicen som visserligen smakade minst lika trevligt för sig själv såhär i hettan. Går på tvärs mot Hoffmans råd men smaken är ju som baken :lol:
 

Jonken

Well-known member
Dagens runda blev en jämförelse mellan Freeway och Schweppes med samma espresso som grund. Schweppes är markant beskare men också mer aromatisk, speciellt i kombination med kaffet. Värt några kronor extra :wub:
 

Jonken

Well-known member
Glömde förresten nämna att jag testade att ha i mjölk i en espresso tonic :lol: fungerade bättre än väntat med extremt tjock och len munkänsla - fast bäst att inte ha det i ett glas eftersom det ser lite grynigt ut.

Summa kardemumma lär jag inte bli någon storkonsument, men när det är varmt kan det vara en helt okej drink.
 
ET är riktigt fint! Dyr tonic lönar sig precis som i en GT.

När jag vill ha en lenare känsla tillsätter jag en skvätt sockerlag i tonicen. Det är med smaksatt sockerlag som jag också lyckats bäst med att få en extra smak på det hela, tex fläder och citron.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp