För högt tryck i min rocket giotto

bagarn

Member
Hej,

Jag har köpt en begagnad rocket giotto från 2009. När jag kom hem och kopplad in maskinen märkte jag att den visade för högt tryck. 2,5 bar.. jag tog kontakt med kaffecompagniet i Stockholm och fick riktigt bra hjälp, de tipsade mig om att byta ut säkerhetsventilen samt vakumventilen. Jag har nu bytt ut dom och till min förvåning visar min maskin ett ännu högre tryck. Närmare 3 bar..

Vad kan vara fel?

Känner mig lite orolig giotton har sånt högt tryck.. jag var för avsikt att ha på giotton under hela dagen, vilket jag inte vågar riktigt nu..

Jag postar bilder på manometern samt ventilerna jag har bytt.

Stort tack på förhand.
Mvh Daniel
5555aec28e7879aad3a011a6e98c0502.jpg
71bd4353e171e5e8954176f37bd96892.jpg
8b99274c367d189c9ebcfcedaec22a0a.jpg


Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Mayhem

Well-known member
Skruva ner pressostaten som styr trycket/temperaturen i kokaren. Kan se lite olika ut beroende på exakt vilket fabrikat som monterats i din maskin men troligen något åt detta hållet:

xp110-1-4-2.0-6.0-pressostat.png


Använd en platt skruvmejsel i spåret på ovansidan och dra den motsols ett par varv. För säkerhets skull gör det med strömmen av i maskinen.
 

Jonken

Well-known member
Skruva ner pressostaten som styr trycket/temperaturen i kokaren. Kan se lite olika ut beroende på exakt vilket fabrikat som monterats i din maskin men troligen något åt detta hållet:

xp110-1-4-2.0-6.0-pressostat.png


Använd en platt skruvmejsel i spåret på ovansidan och dra den motsols ett par varv. För säkerhets skull gör det med strömmen av i maskinen.

Ser ut som en Sirai pstat, den stora svarta boxen på bild.

Kan också vara igenkalkat vid membranet för denna eller i röret till den eller rent av manometern - verkar det som att trycket verkligen är så högt? Testa att släppa ut ånga vid normala 1 bar och sen vid 1,5 eller så och se om den är starkare. Löser säkerhetsventilen ut alls? Borde vara satt till 1,5 eller liknande - antar att det står på.
 

bagarn

Member
Stort tack för era svar!

Om det skulle vara igenkalkat, hur löser jag det på bästa sätt?

Det skulle mycket väl kunna vara manometern, när jag testar släppa ut ånga vid 1 bar händer det nästan ingenting, vid 1,5 lite högre. Men när jag börjar närma mig 2- 2,5 då är det bra tryck! Kan det vara så att den visar helt fel?

Ang säkerhetsventilen måste jag kolla om den löser ut. Osäker vad det står på den, när den ska lösa ut.

Mvh Daniel


Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Mayhem

Well-known member
Stort tack för era svar!
Ang säkerhetsventilen måste jag kolla om den löser ut. Osäker vad det står på den, när den ska lösa ut.

Säkerhetsventilen skall du inte testa! Om jag inte minns helt fel anses de nog som förbrukade efter att ha lösts ut, eller åtminstone inte längre kalibrerade till rätt tryck. Har du köpt en ny från Kaffecompagniet bör det inte vara några problem med den åtminstone. Ser ut som att det är den här du köpt:

https://www.kaffecompagniet.se/sakerhetsventil-3/8-48-mm-101502

Kollar man av produktnumret mot Nuova Ricambi hemsida så skall den lösa ut vid 1,8 bar. Läcker det inte ut ånga genom ventilen när maskinen är igång så visar nog manometern galet. Hur är temperaturen ur vattenkranen? Helt normalt att det kommer en hel del ånga ut med vattnet då det ju är över 100 grader men om trycket vore så högt som 3 bar borde det typ bara vara ånga.
 

Jonken

Well-known member
Plocka loss grejerna och lägg i avkalkningslösning (ättika 50/50 vatten är mest effektiv) eller pilla bort kalk som du kommer åt för hand. Inte säkerhetsventilen såklart. Tror inte att det är någon fara om den har löst ut, risken är snarare att den löser ut vid lägre tryck än kalibrerat. Det borde gå att skumma mjölk vid 1 bar redan annars är det något som är galet.
 

bagarn

Member
Testade hetvattenkranen som visade 92 grader hett vatten. Blev såklart ånga när jag vred på den men det kom samtidigt ut vatten.
Så det lutar åt att det är manometern som trasig.

Ska tillägga också att manometern står helt stilla på ca 2,7 - 3 bar när jag vrider på hetvattenkranen, likaså på ångkranen. Detmn rör alltså inte alls på sig.

Jag får helt enkelt investera i en ny manometer!
Ska också testa av kalka av samtliga delar!
Tack igen för era svar!
Trevlig helg!

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 
Topp